Nå sporer det vel ganske greit av. Enveispriser ble ikke innført fordi bonuspoeng innenriks ble innført, så nå diskuterer dere noe helt annet et trådens tema.
Det at det er ett monopol på en rute, som også DY har på BDU mesteparten av året, fører selvsagt til høyere gjennomsnittspriser, før SAS kom inn ingen på BDU, melket DY ruten noe voldsomt . Come on, det er jo helt naturlig og overhodet ikke relatert til bonusopptjening. Det er krystallklart og alle skjønner det
Men i hvilken grad? Denne argumentasjonsrekken er like svart/hvitt som argumentene fra oss luksusdyr med glinsende kort.. Ja, DY må kjempe mer for kundene sine hvis SK kan tilby bonus, men vil dette medføre at de setter ned prisen eller vil de trekke seg ut?Da har vi dokumentert og er enige om at;
- Lavere konkurranse fører til mindre trafikk
- Lavere konkurranse fører til høyere priser (uavhengig av bonus)
Vi har dokumentert ettertrykkelig at Bonusordninger har innlåsende effekter som svekker konkurransen
og dermed vil føre til puntene over.
I tillegg har vi dokumentert at tilstedeværelsen av bonusordninger øker betalingsvilligheten til kundene
og at selskapene mest sannsynlig kommer til å benytte seg av dette i form av økte priser.
Dette har (som tidligere nevnt i tråden) ingenting med bonusforbudet å gjøre. Så lenge det ikke finnes en praktisk måte å kombinere DY/WF vil DY stort sett alltid tape på kunder som skal videre i WF-nettverket - Helt uavhengig av bonuspoeng eller ikke.Videre vil en oppheving av bonusforbudet spesielt i nord som inkluderer Widerøe ha en negativ innvirkning på konkurransen
der da eurobonus vil ha tilnærmet monopol på kortbane-nettet som igjen vil medføre punktene over.
Man må altså ha på seg ganske mørkeblå SAS-briller eller være gullkunde i EB for å se noe positivt i en full opphevingen av bonusforbudet.
Skal vi så ta en liten realitycheck? Er Norge virkelig det billigste landet å fly i?Nettopp! La oss oppsummere;
Da har vi dokumentert og er enige om at;
Vi har dokumentert ettertrykkelig at Bonusordninger har innlåsende effekter som svekker konkurransen
Skal vi så ta en liten realitycheck? Er Norge virkelig det billigste landet å fly i?
Overser du Easyjet og Ryanair nå?Sammenliknet med landet jeg bor i nå, England, så er mitt klare inntrykk at Norge er billig,
Overser du Easyjet og Ryanair nå?
Med noen hederlige unntak har denne debatten vært svært unyansert, hvor noen spår total kollaps av flybransjen i Norge mens andre spår lavere priser og bedre produkt til alle. Jeg har mine tanker om utfallet, men tror dette er så pass gjennomdiskutert at jeg ikke gidder å dra det opp igjen.
Poenget mitt er at selv om det er billigere nå enn da SAS hadde monopol så har vi ingen lavprisselskaper som opererer i Norge. Om vi deregulerte markedet og slapp disse inn så kunne prisene bli lavere, og det helt uavhengig av om vi har forbud mot bonuspoeng eller ikke i Norge.Nei, men dette er en diskusjon som egentlig ikke hører hjemme i denne tråden. I tillegg så flyr hverken Ryanair eller Easyjet nevneverdig mye innenlands. Om det er billigere i Hellas å fly enn i Norge så har det liten betydning for bonusdiskusjonen, all den tid det generelle inntektsnivået og en rekke andre sentrale faktorer er så forskjellig.
Om vi deregulerte markedet og slapp disse inn
Jeg må innfømme at jeg er på tynn is her, men jeg trodde det var både vanskelig og dyrt å få konsesjon til å fly de mest polulære rutene i Norge.Hva mener du med dette? Innenlandsmarkedet er fritt for alle med AOC fra et EU-land...
Jeg må innfømme at jeg er på tynn is her, men jeg trodde det var både vanskelig og dyrt å få konsesjon til å fly de mest polulære rutene i Norge.
Så enkelt er det vel ikke, de trenger da konsesjon fra samferdselsdepartementet på hver eneste rute de flyr i Norge.Alle EU-baserte selskaper kan starte å fly hvor det måtte være I Europa. Slik har det vært I snart 20 år...
Så enkelt er det vel ikke, de trenger da konsesjon fra samferdselsdepartementet på hver eneste rute de flyr i Norge.
Så enkelt er det vel ikke, de trenger da konsesjon fra samferdselsdepartementet på hver eneste rute de flyr i Norge.
Nettopp! La oss oppsummere;
Da har vi dokumentert og er enige om at;
I tillegg har vi dokumentert at tilstedeværelsen av bonusordninger øker betalingsvilligheten til kundene
og at selskapene mest sannsynlig kommer til å benytte seg av dette i form av økte priser.
Videre vil en oppheving av bonusforbudet spesielt i nord som inkluderer Widerøe ha en negativ innvirkning på konkurransen
der da eurobonus vil ha tilnærmet monopol på kortbane-nettet som igjen vil medføre punktene over.
Vi påfører altså ekstra kostnader i milliardklassen og dårligere infrastruktur for næringsliv og småsamfunn i distriktene som
allerede idag trenger milliarder for å opprettholde næringsliv og bosettning. Resultatet blir da at vi skattebetalere må betale
prisen for disse negative virkningene i form av økte overføringer som heller kunne vært brukt til noe annet fornuftig.
Man må altså ha på seg ganske mørkeblå SAS-briller eller være gullkunde i EB for å se noe positivt i en full opphevingen av bonusforbudet.
W
"vi" har slett ikke konkludert med noe av det du her skriver. Det er ingenting overhodet, ikke engang i naerheten av faktum sier at bonusopptjening kommer til aa foere til at Norwegian forlater ruter nordpaa der det er konkurranse i dag.
Det er heller ikke bevist at trafikken vil gaa ned. Det er heller ikke bevist at prisene vil gaa opp.
Paa KORREKT gjennomsnittspris paa 1770 t/r, tilsvarer det 87 kroner hver t/r, eller en halv halvliter hver vei.
Markedsfriheten og muligheten til aa vinne kunder med aa tilby noe ekstra, er noe som kan faa SAS til aa vinne en del flere kunder. Det er noe de trenger.
Markedsfriheten og muligheten til aa vinne kunder med aa tilby noe ekstra, er noe som kan faa SAS til aa vinne en del flere kunder. Det er noe de trenger. Men siden bonusprogrammer over hele verden viser at prosentmessig er det kun 5-10% av kunder som har status, vil innvirkningen selvsagt ikke vaere saa stor at Norwegian gaar fra 20% vekst til aa tape kunder. Det er derfor helt paa jordet at SAS som naa er utfordreren i markedet skal knebles paa denne maaten.
Jeg tror det er paa tide at man stikker fingern i jorda og ser paa realitetene her
Tommy, ingen, absolutt ingen, kan bevise i dag hva som kommer til å skje i morgen i denne saken. Det kan neppe være slik at kravet til bevisbyrde skal være at det er 100% sikkert at x, y og z skjer for at man skal vedta inngrep. Man må gjøre faglige vurderinger av sannsynlige utfall, og fatte sine beslutninger basert på det. Det er en slik faglig vurdering KT har gjort, og som gjør at de konkluderer som de gjør. Det betyr ikke at KT mener at det er 100% sikkert at så skjer, men de mener det er et overveiende sannsynlig utfall. Man vet jo ikke hva som kommer til å skje hvis man gjeninnfører bonus, for det har man ikke sett effekten av i det norske markedet som vi har i dag. Man vet hvilke egenskaper slike lojalitetsskapende programmer har for konkurransen i slike markeder og kan ut fra dette og de faktiske forhold gjøre en vurdering.
Man kan heller ikke i denne typen analyser gjøre som du og hevde at en prisøkning ikke har noen som helt innvirkning på "tilbud vekst eller trafikk overhodet". Det vil være å legge til side alle analyser og en signifikant mengde økonomisk innsikt, og en fagetat som KT kan naturligvis ikke gjøre det. En tøffing fra Harstad kan naturligvis gjøre det, men selv han forstår naturligvis at pris påvirker etterspørsel...At DY vokser selv om det er prisøkninger av andre årsaker er definitivt IKKE mye godt som bevis for at pris ikke har noen effekt, for det er en rekke andre forhold som også påvirker etterspørsel (økt kjøpekraft er en - noe vi nordmenn har vært tilgodesett med)... Baggasjegebyrene er det jo heller ikke slik at alle betaler (jeg kan ikke huske sist jeg betalte for en innsjekket bag på DY).
Jeg får vel ta dette en gang til: Prisene som det vises til i Reisevaneundersøkelsen er den gjennomsnittlige prisen hentet fra de 55000 intervjuede personene på norsk innenriks. Det er et betydelig antall som ikke rapporterer pris, og det er igjen en større andel av forretningsreisende som ikke rapporterer pris. Prisen du trekker frem er derfor IKKE den korrekte prisen (det er også TØI påpasselig med å poengtere). Disse rapporterte prisene er greit nok egnet til å si noe om utviklingen i prisene, men ikke nødvendigvis til å si noe nøyaktig om nivået på prisene.
Tja, vi leser jo stadig at SAS har svært høy kabinfaktor, så det er ikke antall kunder som synes å være problemet - det er prisen disse kundene er villige til å betale som synes å være en større utfordring.
At SAS ikke klarer å tjene penger "av naturlige årsaker" vet jeg ikke helt hva du mener med. SAS må selvsagt, som andre bedrifter, levere et produkt som kundene har en betalingsvilje for som overstiger kostnadene ved å levere produktet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.