• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bonuspoeng i Norden henger i en tynn tråd

• Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
L

LN-HAT

Guest
Bonuspoeng i Norden henger i en tynn tråd

flyfyr230_213293a.jpg

Artikkel fra bt.no

Det er bl.a. bonusordningene for ruter mellom de skandinaviske land (for eksempel Oslo-Stockholm, Bergen-København og Bergen-Stockholm) som skal under lupen, fordi de virker konkurransebegrensende, slik statsråden vurderer det.

Re: Bonuspoeng i Norden henger i en tynn tråd

Bergen-Stockholm?? Der er det jo ingen som flyr, så forbud mot bonuspoeng på den ruten er nok VELDIG viktig! BGO-CPH er det jo KUN SAS som flyr, så å fjerne poengene der er sikkert også veldig konkurransefremmende. BGO-CPH konkurrerer jo egentlig med BGO-AMS om trafikk ut i verden, og et forbud mot bonuspoeng på ruter til CPH og ARN vil jo være til fordel for ikke-nordiske selskaper som feeder pax til sine hubs. Å drive med forbud mot bonuspoeng i avgrensede markeder - var det noen som snakket om Europa som ett marked?? - er jo klart konkurransevridende for de lokale selskapene.

Helt enig med CK er. Flyr Finnair forresten BGO-ARN om sommeren...eller er det BGO-HEL? Kanskje det er denne ruten en tenker på.

Jeg er vel i utgangspunktet tilbøyelig til å være enig med CK her. Et forbud mot bonuspoeng innenlands i Norge synes enklere å finne gode argumenter for, mens et forbud om bonus på f.eks. BGO-CPH/OSL-CPH ikke like enkelt kan sies å være konkurransefremmende. BGO-CPH/OSL-CPH er kanskje (uten at jeg kjenner detaljene) i stor grad en feeder rute for trafikk videre ut i Europa/verden, og konkurrerer derfor som CK poengterer med BGO-AMS og OSL-AMS. Fra OSL er det selvsagt også flyginger til andre hubs en direkte konkurrent.

Jeg tror kanskje at KT bør tenke litt grundigere gjennom dette før de gjør noe seriøst med dette....

jy

Gamlejobben skal sikkert fly HEL-ARN-BGO i år igjen. 2004 gikk BGO-ruten veldig bra, så det blir vel en reprise kan jeg tenke meg. Å forby opptjening av Finnair Plus-poeng ville sikkert få en dramatisk innvirkning på konkurransen på ruta. ;)

Back