Soloppgang i vest

Både Flyr og SAS har maskiner som man kan neste ikke høre.

De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.

De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320. Men på Gardermoen tar stort sett alle av med redusert kraft, enkelte ganger ned mot 50-60% av maksimalt pådrag. Derved reduseres også støyen betraktelig i forhold til fullt pådrag. Grunnen er lange rullebaner, ofte kombinert med korte flydistanser og lavere vekt.
Concorde tok stort sett bestandig av med nesten maks startvekt, dvs alltid med fullt pådrag og ditto støy. Jeg er faktisk ikke sikker på om «derate/flex-power» var mulig? Hvis noen vet dette så si ifra! Men det hendte de tok av uten etterbrenner hvis de var lette.

Minimum for FAA sertifisering er 75%. Regner med at fly ikke er sertfisert annerledes i Europa

Denne hadde jeg gått glipp av. Takk for rapport.

Mener å huske en historie i avisen om en ungdom som hadde funnet ut at den billigste måten å få fly Concord var å kjøpe frokostblanding som hadde en kampanje med BA-poeng (het nok ikke Avios da). Tror det var rundt årtusenskiftet. Han (og alle han kjente) ble nok litt lei frokostblanding tilslutt.

De flyr vel stort sett samme flytyper som alle andre, 737 og A320.
Det er ganske stor forskjell på 320CEO og 320NEO )og jeg tipper også på 738 og 737-MAX) når man står på litt avstand.

Back