Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

Vel, "Big brother" holder liv i store deler av Nord-Norge med milliarder i overføringer hvert år.
I tillegg bruker Big brother rundt 2 milliarder i året for å opprettholde kortbane-flyplassene
og FOT rutene i nord slik at vi kan ha en bosettning og ett næringsliv der.
Ett dyrere og dårligere flytilbud i nord vil bety at Big brother og befolkningen må ut med enda flere
milliarder som man ellers kunne ha brukt på sykehus, eldre osv.. Men det er klart at bonuspoeng
og champagne er viktigere for enkelte - spesielt svensker som slipper å betale regningen.

W

Og igjen, tilbudet til de fleste flyplassene nordpaa har aldri vaert daarligere enn etter Norwegian begynte 737 operasjoner og det har blitt verre hvert aar.

Grunnene er mange: Store fly med 189 seter gir marginalt bedre priser men mye daarligere frekvens. Fra Evenes, Alta, Kirkenes og Bardufoss er frekvensen som tilbys gaatt ned med opptil 90%.

Og igjen, tilbudet til de fleste flyplassene nordpaa har aldri vaert daarligere enn etter Norwegian begynte 737 operasjoner og det har blitt verre hvert aar.

Grunnene er mange: Store fly med 189 seter gir marginalt bedre priser men mye daarligere frekvens. Fra Evenes, Alta, Kirkenes og Bardufoss er frekvensen som tilbys gaatt ned med opptil 90%.

Er årsaken til dette at man ikke har bonus innenlands? Tror man at frekvensene som BU + SK opererte med rundt 2000 var bærekraftige? BU hadde vel kabinfaktorer på 57-58% i denne perioden, om jeg husker riktig, og SK NO lå på omtrent det samme. Jeg er veldig usikker på om dette er noe man ville sett videreført uavhengig av bonus eller ikke. Hvis du i tillegg sier at prisene var omtrent like lave som nå så kan jeg veldig vanskelig tro at dette ville vært lønnsomt.

Store fly kan muligens være medvirkende, men konkurranse betyr at de selskapene som ønsker å operere på de ulike destinasjonene kan selv velge når de har avganger. Dette betyr typisk at avgangene klumper seg sammen rundt de tidspunktene flest folk ønsker å reise. Mindre fly (som i ulike 737-varianter) vil ikke nødvendigvis ha spesielt stort utslag, men om man kan tilpasse flåten med mindre fly av typen regional jets så kunne kanskje tilbudet av antall seter avpasses mer i forhold til etterspørselen. Problemet er at kostnadene ved operasjonene ikke nødvendigvis blir billigere totalt sett, og hva som skjer med prisene er usikkert. Jeg tror uansett at man ville sett avganger på omtrent samme tid. Jeg er litt usikker på hva du mener er løsningen på dette? Ingen konkurranse? Konsesjoner?

Last edited:

Her er vi egentlig over på en annen problemstilling, og den har ikke nødvendigvis noe med bonus å gjøre. Når man konsentrerer setekapasiteten til færre antall avganger, er det nokså opplagt at kostnadene per sete vil gå ned. Skal man bedre tilbudet, må noen gjøre en prioritering, og det er ikke nødvendigvis operatøren, som jo er opptatt av kostnadseffektiv drift.

Det er interessant å merke seg at enkelte politikere her borte nå begynner å ivre etter en viss form for regulering i luftfarten, og det er fordi tilbudet i mange mindre samfunn er rasert i de siste årene ...

Her er vi egentlig over på en annen problemstilling, og den har ikke nødvendigvis noe med bonus å gjøre. Når man konsentrerer setekapasiteten til færre antall avganger, er det nokså opplagt at kostnadene per sete vil gå ned. Skal man bedre tilbudet, må noen gjøre en prioritering, og det er ikke nødvendigvis operatøren, som jo er opptatt av kostnadseffektiv drift.

Det er interessant å merke seg at enkelte politikere her borte nå begynner å ivre etter en viss form for regulering i luftfarten, og det er fordi tilbudet i mange mindre samfunn er rasert i de siste årene ...

Ja, jeg kan godt tenke meg at konkurranse ikke er den beste formen for organisering av alle luftfartsmarkeder, men man kan lure på hva de som ytrer seg om big brother da vil si...;) Det er ikke alltid at fri konkurranse gir en løsning som er samfunnsøkonomisk fornuftig, men da snakker man om helt andre ting enn bonus eller ikke bonus (som -MOW korrekt påpeker).

Ja, jeg kan godt tenke meg at konkurranse ikke er den beste formen for organisering av alle luftfartsmarkeder, men man kan lure på hva de som ytrer seg om big brother da vil si...;) Det er ikke alltid at fri konkurranse gir en løsning som er samfunnsøkonomisk fornuftig, men da snakker man om helt andre ting enn bonus eller ikke bonus (som -MOW korrekt påpeker).

Saa naar man sier at bonus vil soerge for daarligere tilbud til distriktene, stemmer dette ikke?

Skal foroeverig mye til aa bli daarligere enn 1-3 daglige avganger mot 4-12 tidligere

Er årsaken til dette at man ikke har bonus innenlands? Tror man at frekvensene som BU + SK opererte med rundt 2000 var bærekraftige? BU hadde vel kabinfaktorer på 57-58% i denne perioden, om jeg husker riktig, og SK NO lå på omtrent det samme. Jeg er veldig usikker på om dette er noe man ville sett videreført uavhengig av bonus eller ikke. Hvis du i tillegg sier at prisene var omtrent like lave som nå så kan jeg veldig vanskelig tro at dette ville vært lønnsomt.

Store fly kan muligens være medvirkende, men konkurranse betyr at de selskapene som ønsker å operere på de ulike destinasjonene kan selv velge når de har avganger. Dette betyr typisk at avgangene klumper seg sammen rundt de tidspunktene flest folk ønsker å reise. Mindre fly (som i ulike 737-varianter) vil ikke nødvendigvis ha spesielt stort utslag, men om man kan tilpasse flåten med mindre fly av typen regional jets så kunne kanskje tilbudet av antall seter avpasses mer i forhold til etterspørselen. Problemet er at kostnadene ved operasjonene ikke nødvendigvis blir billigere totalt sett, og hva som skjer med prisene er usikkert. Jeg tror uansett at man ville sett avganger på omtrent samme tid. Jeg er litt usikker på hva du mener er løsningen på dette? Ingen konkurranse? Konsesjoner?

Fasiten er vanskelig, men jeg tror man kan finne en mellomting mellom 3 avganger mot 14 ;)

Det vi diskuterer er jo hvilken innvirkning bonusinnfoering vil ha paa tilbudet. Verre blir det garantert ikke. De fleste er vel enig i at Kjos eller propagandaministeren til Kjos skyter blanks naar de sier at de vurderer aa legge ned ting.

Skal foroeverig mye til aa bli daarligere enn 1-3 daglige avganger mot 4-12 tidligere

På FBU hadde vi (SAS) vel tre på slutten ... 0940, 1705 og 2120. I tillegg hadde vel BU et par, men jeg husker ikke når de gikk .. Det er ikke SÅ lenge siden. ;)

Saa naar man sier at bonus vil soerge for daarligere tilbud til distriktene, stemmer dette ikke?

Jeg vet ikke. Tilhengerne av bonus synes å mene at bonus ikke har noe å si på noenting som helst. Jeg bare lurte på om det faktisk kunne ha en effekt, også sett fra de som er tilhengere av bonus. Eller kanskje det bare har en effekt i den ene retningen?

Når det er konkurranse så tilpasser aktørene flyflåten i forhold til etterspørselen og totaliteten i tilbudet deres. Å tro at DYs inntog alene er ansvarlig for reduksjonen du viser til (hvor er dette - EVE?) blir for meg nokså enkelt.

Fasiten er vanskelig, men jeg tror man kan finne en mellomting mellom 3 avganger mot 14 ;)

Det vi diskuterer er jo hvilken innvirkning bonusinnfoering vil ha paa tilbudet. Verre blir det garantert ikke. De fleste er vel enig i at Kjos eller propagandaministeren til Kjos skyter blanks naar de sier at de vurderer aa legge ned ting.

Skulle innføringen av bonus virke slik at Norwegian mister endel passasjerer slik at lønsomheten forsvinner vil det jo ikke være rart om ruten blir stengt. Ingen grunn til å drive en rute som ikke tjener inn penger, dette er jo ikke anbudsruter.

På FBU hadde vi (SAS) vel tre på slutten ... 0940, 1705 og 2120. I tillegg hadde vel BU et par, men jeg husker ikke når de gikk .. Det er ikke SÅ lenge siden. ;)

Du hadde ogsaa en 1240. Braathens hadde 3 daglige, SAS 4.

Naa er det paa det beste 5-6

Skulle innføringen av bonus virke slik at Norwegian mister endel passasjerer slik at lønsomheten forsvinner vil det jo ikke være rart om ruten blir stengt. Ingen grunn til å drive en rute som ikke tjener inn penger, dette er jo ikke anbudsruter.

Fullstendig enig. Man skal selvsagt drive butikk for aa tjene penger. Poenget mitt var at bonusinnfoering noedvendigvis ikke gjoer tilbudet daarligere. Skal mye til at det blir daarligere enn naa ;)

Det er alltid en mulighet når man har fri konkurranse. Og da vil den/de gjenværende selvfølgelig befeste sin stilling ved å gjøre det så vanskelig som mulig for andre å trenge inn på markedet. Dette gir lett negative konsekvenser prismessig, men kan føre til forbedring for de som ønsker med spredning i trafikken.

Hvis man ikke vil ha fri konkurranse får man gjeninnføre konsesjoner ... man kan ikke ha 'fri konkurranse bare når det passer oss' ...

Du hadde ogsaa en 1240. Braathens hadde 3 daglige, SAS 4.

Naa er det paa det beste 5-6

Hvis vi snakker om EVE så så jeg på to tilfeldige datoer i siste uke i mai. Da er det 7 avganger hver vei til/fra EVE.

Det er 7 på hverdager. ja ...

1 DY 361 /EVE OSL 0635 0820 E0/73H 1:45
2 SK4079 /EVE OSL 0645 0830 E0/738 1:45
3 SK4083 /EVE OSL 1045 1225 E0/73G 1:40
4 DY 365 /EVE OSL 1105 1250 E0/73H 1:45
5 DY 367 /EVE OSL 1545 1730 E0/73H 1:45
6 SK4095 /EVE OSL 1755 1935 E0/738 1:40
7 DY 369 /EVE OSL 2005 2150 E0/73H 1:45

1 SK4082 /OSL EVE 0840 1020 E0/73G 1:40
2 DY 360 /OSL EVE 0855 1035 E0/73H 1:40
3 DY 364 /OSL EVE 1320 1500 E0/73H 1:40
4 SK4094 /OSL EVE 1550 1730 E0/738 1:40
5 DY 366 /OSL EVE 1755 1935 E0/73H 1:40
6 SK4098 /OSL EVE 2020 2155 E0/73G 1:35
7 DY 368 /OSL EVE 2215 2355 E0/73H 1:40

Det blir uansett interessant å følge med utviklingen fremover på de enkelte ruter.
Dere får begynne å samle "før" og "etter" data dere som har tilgang til slikt.

W

Det er 7 på hverdager. ja ...

Så hvilke ruter er det Tommy777 snakker om?

Det er vel 6 avganger fra EVE til OSL på søndager og 7 andre veien (nå sjekket jeg riktignok kun førstkommende, men antar det er noenlunde representativt), mens lørdagen kun har en avgang hver vei (og det er DY som opererer denne)?

Dette er vel ikke akkurat katastrofetilbud? -MOW, du nevnte vel tilbudet på slutten av FBU-tiden (inntil 1998) og det var da 6-7 avganger totalt sett? Når var det 12 avganger? Når SK og BU konkurrerte seg i senk etter at OSL åpnet?

Bare for orden skyld og siden dere er helt offtopic allerede ;) Det har aldri vært 12-14 daglige avganger mellom Oslo og Evenes. SAS hadde før Norwegian sin inntreden ut over sin ene formiddagsavgang, på det meste 6 daglige torsdag, mens de andre dager i uken var 5.

I 2012 var det 7936 flybevegelser innenlands rutetrafikk. Høyeste tallet tilgjengelig er i 1999 hvor tallet var 10068. Justert for en nedgang i regionaltrafikk som var høyere på 90 tallet, så er vel antall flybevegelser ikke langt unna samme. Førøvrig er økningen hittill i år på 7,5%.

Bare for orden skyld og siden dere er helt offtopic allerede ;) Det har aldri vært 12-14 daglige avganger mellom Oslo og Evenes. SAS hadde før Norwegian sin inntreden ut over sin ene formiddagsavgang, på det meste 6 daglige torsdag, mens de andre dager i uken var 5.

Det er vel forsåvidt sånn semi-relevant;), i den forstand at enkelte trekker frem at det knapt kan bli et verre tilbud enn det man har i dag, og at DYs store maskiner ødelegger frekvensene. Opplysningene du trekker frem synes vel å indikere at man har flere avganger i dag enn før DY kom inn på markedet, men det er godt mulig at spredningen ut over dagen er en annen.

Jaja, back on topic da: har SAS sagt noe om når de innfører bonus innenriks? Skal nemlig til BGO på onsdag og tilbake torsdag og det hadde vært artig med fast track :p

Last edited:

Jaja, back on topic da: har SAS sagt noe om når de innfører bonus innenriks? Skal en til BGO på onsdag og tilbake torsdag nemlig og hadde vært artig med fast track :p

Er vel snakk om kommende uke. Fast-track og bonus innenriks har ikke noe med hverandre å gjøre. OSL har sagt nei til fast-track og myndighetene har sagt nei til bonuspoeng.

Back