Bonusforbudet i Norge opphevet for alle - generell diskusjon

Re: Bonusforbudet opphevet

«Reisende i Nord-Norge vil bli hardest rammet, fordi det er her Norwegian i størst grad blir tvunget til å redusere dersom SAS-konsernet skal gis enda bedre vilkår. Av våre nåværende ruter vil vi risikere å måtte trekke ned kapasitet på alle Nord-Norge-destinasjonene unntatt Evenes. Videre er både Molde, Haugesund og Kristiansand «tynne ruter», det vil si med relativt få avganger og passasjerer», står det i et brev fra Norwegian datert 16. mai i fjor.

enn?
til hvem?

For meg som ikke har krystallkule blir det spennende å se om prisene går opp, ned eller blir på dagens nivå.
Det er jo interessant å se at på ruter der det ikke er konkurranse, er prisene lavere enn der det er hardest konkurranse (eks KSU vs BGO/TRD/SVG). Vet selvsagt ikke noe om gjennomsnittsprisen på hver enkelt avgang, men skal man ha en billett et par dager før avreise er det vesentlig billigere å dra til KSU enten man bestiller økonomi, flex eller full flex.

Last edited:

Beklager. Det var ikke min intensjon å kverulere. Jeg reagerer bare på en del uttalelser og påstander, og ønsket en oppklaring på dette. Det er mulig at konkurranseteori har vært diskutert opp, ned og i mente, men det synes fortsatt være en hel del misforståelser rundt dette.

Jeg skal herved overlate tråden til "menigheten".

Forøvrig: Jeg har ikke nevnt noen SAS menighet. Jeg har imidlertid nevnt en bonusmenighet i en privat kommunikasjon.

Sorry mate.

Jeg gjengir ikke ting fra PM

Det betyr imidlertid ikke at tante Janne trenger å betale mer når hun bare trenger en telefon å snakke i.

Men er ikke det du sier at produsentene kommer til å slutte å produsere "billigtelefonen" fordi de fleste kommer til å kjøpe den dyre? Med andre ord, hun blir en uattraktiv kunde siden hun bare flyr en gang, og har ingen mulighet til å være lojal - eller ønsker noen av de andre produktene som tilbys.

ER virkelig bonus en slik produktfordel at folk kommer til å gå mann av huse, ofre sin arbeidsgivers inntjening - og til og med bryte eller avtale seg ut av bedriftens generelle reisevilkår i en slik grad at flyselskapene kan skru opp prisene til himmels? Ta det mer konkret, er laveste flypriser OSL-CPH (to konkurrenter/bonus) eller OSL-TRD (to konkurrenter/uten bonus)?

Men er ikke det du sier at produsentene kommer til å slutte å produsere "billigtelefonen" fordi de fleste kommer til å kjøpe den dyre? Med andre ord, hun blir en uattraktiv kunde siden hun bare flyr en gang, og har ingen mulighet til å være lojal - eller ønsker noen av de andre produktene som tilbys.

ER virkelig bonus en slik produktfordel at folk kommer til å gå mann av huse, ofre sin arbeidsgivers inntjening - og til og med bryte eller avtale seg ut av bedriftens generelle reisevilkår i en slik grad at flyselskapene kan skru opp prisene til himmels? Ta det mer konkret, er laveste flypriser OSL-CPH (to konkurrenter/bonus) eller OSL-TRD (to konkurrenter/uten bonus)?

Nei, jeg sier ikke at billigtelefonen vil gå ut av sortimentet, men jeg sier at SAS ikke kommer til å tilby en billett med og en uten bonus på samme strekning og i samme bookingklasse (hadde SAS gitt kundene valget mellom en billett i bookingklasse Y med og uten bonus så snakker vi om noe som likner analogien din til telefonene). For telefonen din så er det forskjellige varianter som tilbys, til forskjellig pris, og med forskjellig funksjonalitet. Litt som i dag i luftfarten når man tilbyr fleksible billetter med noe mer funksjonalitet til en høyere pris, og billigere billetter med mindre grad av funksjonalitet. Med økt lojalitet pga bonus så vil flyselskapene ønske å utnytte dette gjennom å øke gjennomsnittsprisen.

Nei, folk kommer ikke til å gå mann av huse, men at bonus kan skifte kunder mellom selskapene tror jeg ikke man trenger bli veldig overrasket over. Poenget er at det i enkelte tilfeller skal lite til før en rute blir ulønnsom, og flytter bonus tilstrekkelig mange folk mellom selskapene så kan dette fort skje. Nei, de kommer heller ikke til å skru prisene til himmels, men at de ønsker å utnytte økt lojalitet kan vel ikke være noen stor overraskelse. Om OSL-CPH eller OSL-TRD har høyest pris vet jeg ikke (man kan sikkert sjekke hva de ulike bookingklassene koster, men jeg vet ikke hvor mange billetter som er tilgjengelig i hver klasse og kan derfor ikke vite hva gjennomsnittsprisen er mellom disse destinasjonene; ikke er de sammenliknbare heller, og ulike destinasjoner har ulik etterspørsel og derfor ulik pris, men full fleks OSL-CPH er vel dyrere enn full fleks OSL-TRD?).

Last edited:

men full fleks OSL-CPH er vel dyrere enn full fleks OSL-TRD

OSL-TRD: Full flex 2336,-
OSL-CPH: Full flex business 2809,- // Full flex economy extra 2081,-

Så får du diskutere i stykker om et varmt måltid ombord med drikkevarer og loungetilgang er verdt prisforskjellen på ca 500,-

Re: Re: Bonusforbudet opphevet

Jeg har vanskelig for å tro at kantinedamen får lov til å bruke sitt eget trumfkort for å opptjene private goder på innkjøp til sin arbeidsgiver. Det ville iallefall ikke blitt akseptert hos de arbeidsgiverne jeg kjenner til.

Nå er ikke jeg kantinedame, men handler en del på mine egne kort for firmaet, som f.eks. Flybilletter, kontorrekvisita, ting og tang bedriften trenger ASAP. For firmaet er det jo likegyldigt om jeg betaler med kort A eller B. De får også en gratis kassa kredit, mulig jeg må legge på renter :D
Ingen som hefter seg hos oss, og jeg har selv etterlyst firmakortet, eneste vi har er ett debet kort på deling, som kun kan brukes i butikken. AMEX finnes vel også i en firmaversjon der brukeren får poeng og firmaet betaler regningen :rolleyes:
Nå når bonus forbudtet oppheves, regner jeg med det blir en god økning i brukere av poeng givende kredittkort.

Det finnes faktisk svært mange arbeidsgivere som setter ganske strenge krav til innkjøp av flybilletter.

Det finnes også svært mange arbeidsgivere der den ansatte har meget stor påvirkning på hvilke flybilletter som kjøpes. Hos mine 4-5 siste arbeidsgivere har jeg stått helt fritt til å velge selskap, og valget av hvilken reiserute som er best for selskapet har vært delegert ned til den enkelte ansatte.

Tror ikke det var forsvars avtalen som fikk de til å begynne OSL-HAU, dette var vel politikken som til slutt gjorde at de ble slukt av storebror.
Var selv i forsvaret 99-00. Og mener vi fløy BU halve året, da det kom ny kontrakt ved årsskiftet. Fikk da Braathens Silver for ett halvt år, var som oftest Braathens Best det gikk i da :D

Skulle ha formulert meg annerledes, det var ikke Forsvaret som gjode at de startet på bl.a HAU, re kontrakt. Husker bare ikke hvilket selskap det var:headbang

Trumf er vel forøvrig en rabatt du kan ta ut i kontanter i slutten av året, noe du får glede av selv
om du bare handler på Meny eller hva det er bare en gang. Du kan t.o.m bruke
disse kontantene hos konkurrentene til Meny. Altså er det ingen innlåsende effekt!

Som EB kunde kan du jo forsøke å ringe SAS å be dem sette EB bonuspoengene dine inn på bank-kontoen din
slik at du får brukt dem hos DY...lykke til :up:

W

Last edited:
Back