Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Tror dere Norwegian vil bestille 737 10MAX?

Norwegian har så langt vært tro mot 8-modellen. -10 vil kreve en ekstra f/a og ha kortere rekkevidde enn -8 så jeg ser egentlig ikke noen særlige fordeler for dem amnnet enn noen seter ekstra.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Blir 10MAX 757 dødar i USA og charter konge i Europa kanskje?

Ikke i nærheten av 757 rekkeviddemessig. Men for Kanari, Middelhavet, transkontinentalt og andre mellomlange ruter bør dette bli en vinner.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Ifølge uttalelser fra Kjos, så kan han ikke se noen økonomisk fordel i Max 10:

At least one potential Max 10 customer also voiced reservations. Norwegian Air Shuttle ASA CEO Bjorn Kjos wasn't convinced the plane's range is compatible with the discount carrier's strategy of plying the North Atlantic with single-aisle aircraft.

"I'm not sure the price is giving us the right bottom line," Kjos said at the Paris expo. "It may be perfect inside the U.S., but not for us."

https://www.dallasnews.com/business/airlines/2017/06/19/boeing-talks-big-unveiling-new-max-10-can-understand-competition-upset
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Første -10MAX kommer uansett først i 2020, og innen den tid blir det færre og færre 757ere og erstatte, og de fleste vil innen da være erstattet av A321, A321neo, 737-900ER og 737-9MAX. Kapasitetsmessig dekker jo disse 757, så da gjenstår det jo der hvor 757 sine ytelser trengs, hvilket jo primært er transatlantisk (riktignok på stadig færre ruter), men her dekket A321neoLR mesteparten, unntatt enkelte hot&high steder. 757 vil jo mer eller mindre dø ut, selv om det ikke kommer en "lik" erstatter
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Ifølge uttalelser fra Kjos, så kan han ikke se noen økonomisk fordel i Max 10:

At least one potential Max 10 customer also voiced reservations. Norwegian Air Shuttle ASA CEO Bjorn Kjos wasn't convinced the plane's range is compatible with the discount carrier's strategy of plying the North Atlantic with single-aisle aircraft.

"I'm not sure the price is giving us the right bottom line," Kjos said at the Paris expo. "It may be perfect inside the U.S., but not for us."

https://www.dallasnews.com/business/airlines/2017/06/19/boeing-talks-big-unveiling-new-max-10-can-understand-competition-upset

Det er vel i forhold til transatlantisk, hvor jo -10MAX vil være litt kort på rekkevidde. Innen endel ruter i Europa vil det jo trolig passe bra, men ikke umulig de heller ønsker en mer enhetsflåte med 737-8MAX innen Europa på sikt. Og ved å bruke litt mindre fly trolig kunne fylle flyene hele året til bedre yield
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Boeing hadde i dag roll-out av første modellen av MAX 10. Bilder ble selvsagt publisert men på med dagens MAX problemer var det relativt lite publisitet og var vel stort sett for evne ansatte

7b6ab0eca9635e7f91e38d8ce511ef2d.jpg


3c1465f8e213977faec48d100277106d.jpg


2a3ad863dc8beeb2ce337df0f6857972.jpg
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Flymaskin søker høyt understell. Bill merk "Long legs".

Seriøst. Kunne de ikke lagd maskinen med ny vinge og nytt understell? Kanskje de kan leie inn noen ingeniører fra deres Brasilianske underbruk som lurer på hva de skal bruke tiden på, nå som de er ferdig med E2 :)
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Er vel første gang en ny modell er lansert som har flyforbud før den har fløyet sin første flytur...
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Seriøst. Kunne de ikke lagd maskinen med ny vinge og nytt understell?

Det hadde jo kostet vesentlig mer. Men forstår jeg det rett er denne litt mer i balanse sammenlignet med MAX 8 og har mindre behov for MCAS? Men noen med bedre teknisk innsikt kan sikkert forklare
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Håper for guds skyld det kommer vinduer over G i Boeing-logoen, ser jo ut som en privatmaskin hvis den ikke får vinduer der, eller er det kanskje planer om dass der? Men alle kundene vil vel sikkert ikke ha dass der uansett...
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Er vel i det området ac-anlegget/ledningsnett har kanalen sin på NG, men då berre eit vindu som mangler. Ca rad 10/11 på NAX 738 meiner eg. Edit: ser ut som 2 enkle rett forran vingen på -800/8MAX og eitt vindu på kortere varianter.

Spørst om det er kombinert med andre funksjoner på innsiden t.d. toalett, eller rett og slett en nødvendigheit pga strukturell styrke på lengre skrog? Vinduer er vel ein akilleshæl når det kommer til styrken i en tube av aluminium?

Ellers så ser den ut som en tailstrike waiting to happen.
 
Last edited:
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Å, det er ikke bare motorene/MCAS som er jallafisert på 737 MAX
Litt av samme løsningsprinsippene som er brukt på 777-200 vs 777-300 ser det ut som
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Sliter Boeing med sertifiseringen her?

https://www.seattletimes.com/busine...&utm_campaign=rss_editors_picks_feed_business

Multiple sources within the Federal Aviation Administration, Boeing and Congress say the jetmaker may not get the largest 737 MAX variant, the MAX 10, through FAA certification in time to hit a crucial deadline that if missed would trigger a new tighter safety requirement — from which Boeing wants an exemption.
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

'Boeing' og 'unntak' er to ord som kanskje ikke passer så godt sammen akkurat nå ... ?
 
Re: Boeing vurderer 'SUPERMAX' -> 737-10MAX lansert

Det er ikke realistisk å få flyet sertifisert i år. FAA sier de må forholde seg til tidsfristen for når tid ny lov trer i kraft, og at det er kongressen som må gi en eventuell utsettelse av fristen.
The FAA has told Boeing the MAX 10’s certification is unlikely to be completed this year. Congress therefore faces a decision on whether to extend a Dec. 20 deadline in the FAA reform legislation of 2020 so that the same exemption will cover the MAX 10.

https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/as-boeing-pushes-for-exemption-for-max-10-report-to-faa-critiques-737-crew-alerting-system/
 
Back
Top