Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Re: Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Mulige noen naive tanker dette, men ville det ikke vært mulig for Bardufoss Flyservice å ta opp et lån for å dekke dette kravet? Eller gjennomføre en emisjon?

Hvis dommen medfører økte utgifter som gjør at driften vil gå med underskudd vil det være ulovlig å løse det på den måten. Hvis driften ikke vil gå med underskudd, men et lån vil være så dyrt at de ikke kan betjene det så er det også ulovlig. Man har ikke lov til å drive butikk for kreditors regning, og styret kan ende opp med å sitte personlig ansvarlig for det økonomiske tapet.

Kall det hva du vil! Man har en jobb man liker, og ønsker gjerne å fortsette, men så kommer det en bøllebedrift inn og ødelegger vilkårene? Det er vel ikke så mange andre alternative arbeidsgivere i flybransjen i BDU når den nye bøllebedriften nærmest jager den etablerte på dør...?

Spørsmålet er kanskje hva man legger i å "ødelegge vilkårene". Med konkurranse vil det av og til være slike utslag. Noen ganger er det fordi vilkårene i utganspunktet er litt vel gode, og konkurransen presser vilkårene til å være mer på linje med det man alternativt ville tjent i en annen jobb som krever samme type kompetanse. I denne saken er det nok en del andre faktorer som spiller inn. Nå skal jeg også ærlig innrømme at jeg ikke har lest hele tråden, eller fulgt veldig nøye med i akkurat denne saken, og jeg vet heller ikke hva en stuer/generell handling tjener i året. Min betraktning er således av mer generell karakter.

Det skrives at RFL ikke har noe med denne saken å gjøre!

Nei, det skrives ikke at Rfly "ikke har noe med saken å gjøre". Det er forskjell på "ikke ha noe med å gjøre" og "ikke ha økonomisk ansvar for".

Krasse uttalelser om Røros Flyservice her! Ikke at jeg vet noe, men hvis Røros Flyservice (eller hva de nå kaller seg på Bardufoss) leverte anbud på tjenester basert på sine lønnstilbud og ellers andre betingelser, og så blir pålagt andre betingelser i en høyesterettsdom, finner jeg det ikke rart at de må kaste inn håndkledet.

Det betyr ikke at anbudet var noe juks og fanteri, klagen fra tidligere SGS-ansatte og derpå følgende høyesterettsdom var ikke en av parameterne da de regnet ut anbudet.

Om jeg har rett, er det drøyt å kalle dem konkursryttere.

Om man synes at Røros Flyservice tilbyr kjipe lønninger, ja det er en annen sak.

Da de fikk anbudet, sto følgende å lese:

I forbindelse med avtalen med Forsvaret starter Norwegian ny rute fra Oslo til Bardufoss 1. mai 2008. Norwegian har gjennomført en anbudsrunde om leveranse av bakketjenester.

- Valget falt på Røros Flyservice, som ga oss det beste tilbudet. Vi har god erfaring med Røros og ser fram til et godt samarbeid på en ny flyplass for oss begge, sier adm. direktør Bjørn Kjos.

http://www.boarding.no/art.asp?id=30309

Altså: Det var RFly som fikk anbudet. De opprettet så et datterselskap, men hvis man går til RFly's hjemmesider, presenteres BDU som en helt vanlig RFly-stasjon.

Røros Flyservice as - Røros - Trondheim - Oslo - Tromsø - Kristiansand - Bodø - Bardufoss - Molde - Ålesund

- 8. november 2007 åpnet vår største avdeling, på Oslo Lufthavn Gardermoen

- 1. mai 2008 åpnet vi en ny avdeling på Bardufoss

osv

http://www.roros-flyservice.no/handling/stasjoner_bardufoss.htm

'Bardufoss Flyservice' nevnes ikke med et ord noe sted ...

Så her er det ETTER at andudet er akseptert opprettet et særegent underselskap for BDU i motsetning til hva som er gjort på andre flyplasser.

Nå er ikke jeg noen ekspert på konkursrett eller andre lover, men etisk synes jeg dette stinker.

Bare så det er sagt - jeg vil jeg ikke klandre DY for dette .. de forholder seg til en leverandør og det er det som teller her.

Også OSL er opprettet som datterselskap, i form av Røros Flyservice OSL AS med egne ansatte og også egne bemanningsløsninger. Utover OSL og BDU er vel alt bakt inn i Røros Flyservice AS.

Rent konkursrytteri. Det er LOs dom over Røros Flyservice på Bardufoss. Nå går det mot ny rettssak.

- Vi gjør oss tanker om at vi bare skulle ha lagt selskapet dødt, og at Røros Flyservice trekte seg ut av Bardufoss, sier Gullikstad til Folkebladet.

Her angrer altså Gullikstad for at han startet opp nytt selskap. Vel, hva skal man si? De er nok redde for å tape en ny rettsak, ja..

http://www.folkebladet.no/nyheter/article372582.ece

Noen som vil være med å starte handling-selskap eller?

Otta Flyservice AS - Anbudspapirene er klare og kortfattet, klare for å sendes til potensielle flyselskap:

Vi skal være 30% billigere enn Røros, uansett hva slags tilbud de eller andre klarer å stille opp med. For oss er det viktigere å få kontrakter, enn å sørge for at våre ansatte har de rettighetene de har krav på. Det er jo en intern sak hvordan vi velger å behandle våre ansatte, så det er jo ikke noe kundene våre har noe med!

Jeg er "bankers" på at dette er en sikker vinneroppskrift, for det viser seg jo at så lenge vi har lavest pris, så får vi kontraktene. Hvordan vi skal løse kostnadene får bli en annen sak!

OG det er vel en selvfølge at selskapene våre blir "selvstendige" AS, så de står klare for likvidering når det trengs i påvente av dommer fra Høyesterett!

Otta Flyservice Indre Bardufoss AS
Otta Oslo Flybetjening AS
Bergenvika og Otta omhegn Flytjenester AS
Trondheim-Otta Handling AS

Er du bekymret for lederlønningene til oss som skal lede dette "opplegget", så ikke bekymre deg! Vi følger modellen til Røros der også, så du kan forvente deg en skattbar inntekt på sånn ca 1,3 millioner norske kroner, i henhold til mr. Gullikstad.

god flytur!

... og de som har tungt for det, så ligger det vedlagt en "liten dose" ironi og sarkasme ...

Last edited:

... og de som har tungt for det, så ligger det vedlagt en "liten dose" ironi og sarkasme ...

Er du sikker? Det virker mer som furting i mine ører.

Er ikke mange handlingselskaper her til lands som har råd til å betale sine ansatte SGS-lønninger.

Faktisk er det jo bare SGS som har råd til det.

Bare så det er sagt. Røros flyservice betaler, så vidt meg bekjent, sine ansatte i henhold til tariff fra fagforeningene. Det samme gjelder for Norport og flere med disse. Er det slik å forstå at de må legge inn anbud i forhold til det handlingselskapet som har høyest avlønning? Det er faktisk markedet (passasjerene) som bestemmer hvor mye det er mulig å lønne de ansatte, både i flyselskap og handling agenter.:cry:

Røros betaler tariff -- men lønnssystemet er svært enkelt uten mange tillegg, ansiennitet eller annet... Slik man har i et annet kjent skandinavisk groundhandlingselskap.

Er ikke mange handlingselskaper her til lands som har råd til å betale sine ansatte SGS-lønninger.

Ingen furting, synes bare veldig synd på gamle kollegaer som blir behandlet på denne måten. Lønna i SGS er ikke mer enn den bør være på en så fysisk krevende jobb. Å sammenligne flyarbeider-yrket med kassajobb på Rimi lønnsmessig (som det blir gjort tidligere i tråden) viser bare total mangel på innsikt og respekt!

At de ikke har råd til å betale sine ansatte fornuftige lønninger skyldes den magre anbudsprosessen de har kjørt, og ikke at lønningene til SAS er så ekstreme!

Last edited:

Hvor mange handlingselskaper i Norge er det som går med overskudd? Meg bekjent ikke mange, SGS er, om ikke det eneste, et av få! Og dette med de høyeste lønningene. Viser vel bare at med en god lønn og tillegg for ansinitet får du folk som yter mere.

Lønna i SGS er ikke mer enn den bør være på en så fysisk krevende jobb.

Nja, det er vel stort sett markedet som bestemmer hva en jobb er verdt, og selv etter flere runder med lønnsfrys, så er avlønningen i SGS langt over "markedspris".

Å sammenligne flyarbeider-yrket med kassajobb på Rimi lønnsmessig (som det blir gjort tidligere i tråden) viser bare total mangel på innsikt og respekt!

Du kan ikke forvente at alle har den samme innsikt i din jobb som deg selv. Det er ingen tvil om at jobben er tyngre, men det er fortsatt snakk om ufaglært arbeid som alle kan gjøre.

At de ikke har råd til å betale sine ansatte fornuftige lønninger skyldes den magre anbudsprosessen de har kjørt, og ikke at lønningene til SAS er så ekstreme!

Der er jeg helt uenig. Du bruker SGS sin avlønning som standarden, mens faktum er at den ligger i øvre ytterkant for bransjen. De har basert anbudet sitt på normale lønninger, og etter dommen kunne de ikke fortsette fordi inntektene ikke sto i forhold til de ekstra lønnskostnadene.

Hvor mange handlingselskaper i Norge er det som går med overskudd? Meg bekjent ikke mange, SGS er, om ikke det eneste, et av få!

Vel, nå er det jo bare et fåtall handlingselskaper i Norge, og SGS er IKKE det eneste som går med overskudd.

Og dette med de høyeste lønningene. Viser vel bare at med en god lønn og tillegg for ansinitet får du folk som yter mere.

Hehe.. Mitt inntrykk er igrunn det at SGS-ansatte ikke vet hva hardt arbeid er for noe, så deg om det.

Kjos gillar SAS för då har han någon att mjölka pengar ur genom rättsprocesser och terrorisera med klagomål till konkurrensverken gällande allt ifrån bonusprogram till AOC:n.

Hehe.. Mitt inntrykk er igrunn det at SGS-ansatte ikke vet hva hardt arbeid er for noe, så deg om det.

Da må jeg bare få beklage å medele at du er ekstremt uvitende, eller har vrangforestillinger eller noe i den dur.

Hadde jeg hatt muligheten til det skulle jeg gjerne invitert deg med som stuer for en dag... (selvfølgelig uten lønn, for lønna er jo ikke viktig) men av sikkerhetsmessige grunner så har jeg ikke lov til det. Det hadde virkelig vært moro å sett om du hadde det samme inntrykket etter en dag - eller kanskje en uke i stuerjobben.

Last edited:

modnote:

Og då held vi oss til topic, som ikkje er arbeidsdagane til SGS!

Å sammenligne flyarbeider-yrket med kassajobb på Rimi lønnsmessig (som det blir gjort tidligere i tråden) viser bare total mangel på innsikt og respekt!

Nå har jeg jobbet både i matbutikk (vel og merke ikke i kassa) og med handling så vil nå si jeg vet litt om forskjellene. Klart man må tenke litt mer når man jobber med fly enn med matvarer, men jeg vil nå påstå at jeg var mer sliten etter å ha jobbet i butikk.

Men uansett, poenget var ikke forskjellene mellom butikk og handling, men at det begge er jobber man kan få som ufaglært, og da står lønna deretter.

Last edited:
Back