Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Re: Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Pris og kvalitet henger sammen.
Så enkelt er det.

En kan jo stille seg spørsmålet om kvaliteten på de samme bakkeansatte på BDU ble/blir dårligere når de jobber for et annet selskap? Jeg tviler.

Selvfølgelig går kvalitet ned om lønn og goder reduseres da motivasjon blir dårligere.

- Høyesterett har fastslått at virksomheten som Bardufoss Flyservice AS drev på BDU er en virksomhetsoverdragelse. Det er det ingen som kan gjøre noe med. Man kan være enig eller uenig, men den saken er avgjort.

- En aksjonær hefter kun for det beløpet som er skutt inn som aksjekapital i et aksjeselskap. Jeg tror derfor ikke det vil være mulig å sende regningen for de forpliktelser som Bardufoss Flyservice AS har fått, i og med dommen i Høyesterett, videre til eierne.

- Om passasjerene ønsker å fly fra OSL til BGO for en hundrelapp, er det det de ønsker.
Å holde høye priser fører uvergelig til at det store flertall av passasjerer velger et annet flyselskap til å frakte de fra A til B. Å ikke ta inn over seg dette fører til at flyselskapet uvergelig vil følge Bardufoss Flyservice AS til skifteretten. Det kan riktignok ta tid, men veien er staket ut.
Dette har også SAS sett og igangsatt flere program for å få ned enhetskostnadene pr. sete. Dette har de ansatte også deltatt i, riktignok ikke uten sverdslag. Også SGS. Det betyr at også SAS tilpasser seg den nye tiden og konkurransen i luften. Og jeg håper SAS lykkes. De reisende har ingenting å tjene på at SAS, eller Norwegian skulle bli alene i Norge. Og det er tross alt de reisende som betaler lønnen til oss.

Hva vi som ansatte i bransjen måtte mene om prisnivået på flytransport blir underordnet. Det er kunden som bestemmer over sin lommebok. Vår hverdag er konkurranseutsatt og slik er det. Om vi liker det eller ei.

Vidar

Last edited:

Hva vi som ansatte i bransjen måtte mene om prisnivået på flytransport blir underordnet. Det er kunden som bestemmer over sin lommebok. Vår hverdag er konkurranseutsatt og slik er det. Om vi liker det eller ei.

Velkommen ombord med kloke ord, LN-VLE. Det er flere bransjer som har dette problemet. Min bransje hadde en timepris i 1998 som ligger ca 800 kroner over det vi har i dag. Det er betalingsviljen til kunden - for luftfarten du, din nabo, din familie, dine venner - som teller. Unner ikke dine nærmeste deg en lønn å leve av, vel, da sliter du.

For ordens skyld: Jeg velger tjensteytere som har org.nummer og betaler gjerne ekstra for det siden jeg ønsker at folk skal kunne ha et levebrød. I jobben min betaler jeg underleverandører nok til at de er der i morgen av to grunner:
1) jeg kan trenge mer hjelp
2) jeg kan holde dem ansvarlig for deres leveranser

Men det som avgjør er min betalingsvilje og -evne.

Jeg er ikke helt enig i resonementet til de 2 siste talere. Ja, det er kunden som bestemmer over sin lommebok og det er deres betalingsvilje som teller men det blir for enkelt. Kunden vil i stor grad kjøpe så billig som mulig. Kunden betaler gjerne bare en krone om det er mulig. Det er fremdeles opp til de bedriftene å prissette sine produkter og tjenester fornuftig, slik at de overlever, slik at de ansatte har en anstendig lønn og slik at kunden for fornuftig kvalitet.
At noen må akseptere luselønn fordi kundene krever lave priser er bare tull. Det er firmaet som betaler dårlig lønn fordi de ønsker å selge sitt produkt til en lavere pris en konkurenten. En vesentlig forskjell.

At noen må akseptere luselønn fordi kundene krever lave priser er bare tull. Det er firmaet som betaler dårlig lønn fordi de ønsker å selge sitt produkt til en lavere pris en konkurenten. En vesentlig forskjell.

Hvis du leser det jeg skrev litt nøyere, vil du se at jeg er enig med deg i at folk skal ha en anstendig lønn, men jeg lar meg ikke overbevise av argumentet ditt om at det er firmaet som har skylden. Det er hva markedet er villig til å betale for tjenestene som avgjør og i siste instans er det oss når vi er passasjerer.

I 1978 betalte jeg kr 3,600 t/r FBU-JFK (via CPH). Jeg betalte det samme i 1983 direkte (med DC-10 fra GEN). I 1998 betalte jeg kr 3,800 via England. Nå kan du vel få en billett for rundt 4,500. Med andre ord har prisen sunket drastisk på de 32 årene. Det er fordi markedet har krevd det, ikke fordi selskapene driver veldedighet.

Når man snakker om hva kunden er villig til å betale, er det forsåvidt riktig. Men siden bakke- eller sjøveistransport fra BDU til OSL er relativt uaktuelt, vil nok neppe kunden protestere høylydt dersom billettene er noen kroner dyrere for å holde en normal lønn. Det de ansatte (i dette tilfelle på BDU) tjener mer, vil i stor grad gå inn i vare- og tjenestekjøp i det samme geografiske området deres flykunder flyr fra. Kjøper man litt billigere tjenester fra en utlending som bor i telt, kun spiser medbragt, og sender alle pengene hjem, har man kanskje som flykunde gjort seg selv en ørliten bjørnetjeneste? Er ingen samfunnsøkonom, but if it makes sense to me, it has to be right, he he (-:

What goes around comes around, med andre ord.

Du må nok se konkurransen videre enn bare andre flyselskap. For reiser i Norge, hvor distansene er relativt korte har du privatbilen som tar deg helt fram til døra dit du skal. Ekspressbusser som kjører deg fra sentrum til sentrum, uten stopp på mellomsteder. Du har hurtigbåter og tog, og om noen tiår får vi kanskje også hurtigtog. Alle disse transportørene kniver om de samme passasjerene. Jeg mener at med transport til og fra flyplassene, tid til innsjekk og sikkerhetskontroller og flytid vil flere av disse transportmåtene kunne konkurrere med fly.

Tapte inntekter kan kompenseres på flere måter. Å øke prisene på sine egne ruter for å kompensere nedgang i antall passasjerer er jo en mulighet. Men jeg tror ikke du vil ha stor og langvarig suksess med det i en konkurransesituasjon. En annen mulighet er å øke inntektene gjennom å trekke flere reisende og salg av mer frakt. Midlet til dette er å ikke ligge alt for høyt i pris over de du konkurrerer mot. Og jeg sier ikke at du skal ligge på lik pris eller under, men her blir det også snakk om andre fortrinn en transport med akkurat deg kan gi. Man må gruke markedsføring for å fortelle hvorfor akkurat du som passasjer skal velge det flyselskapet jeg jobber i, eller for. Jeg tviler på at man vil få stor suksess med å fortelle passasjeren at du skal velge meg fordi jeg er dyrest. Og kundene/passasjerene våre er ikke dumme. De sammenligner priser og shopper der det er billigst.
Du kan gjøre som f.eks Ryanair gjør. Flytte kiosken ombord og pushe allslags nyttige og unyttige varer på passasjerene. De kommer allikevel ingen vei når døren først er lukket og flyet er i lufta. Ta betalt for alt vi kan sette ordet avgift foran, eller etter.

Velger man å konkurrere på pris for å øke volumet må man også gå løs på kostnadssiden. Dette innebærer å se på hvordan gjør vi tingene, kan vi gjøre noe smartere? Uten at det går ut over sikkerheten. Finnes det teknologi som kan lette operasjoner? Som en følge av dette blir det gjerne færre ansatte, og de som er igjen opplever gjerne dette som at man får mer å gjøre fordi man er færre hender til å gjøre arbeidet. Kan vi selge mer? Kan vi utnytte ansatte til f.eks å handle andre selskap i stille perioder? Jeg tar her eksempelet med handling, men det kan like gjerne være tekniske tjenester eller andre aktiviteter. Å konkurranseutsette arbeidsoperasjoner er en måte å se hvor effektivt man selv er på de samme oppgavene. Det kan føre til salg eller nedleggelse av avdelinger i et selskap. Og skjer dette er det gjerne til selskap med arbeidskraft med andre lønns og arbeidsbetingelser.

Dette er hverdagen i lufta i dag.

Vidar

Du må nok se konkurransen videre enn bare andre flyselskap. For reiser i Norge, hvor distansene er relativt korte har du privatbilen som tar deg helt fram til døra dit du skal. Ekspressbusser som kjører deg fra sentrum til sentrum, uten stopp på mellomsteder. Du har hurtigbåter og tog, og om noen tiår får vi kanskje også hurtigtog. Alle disse transportørene kniver om de samme passasjerene. Jeg mener at med transport til og fra flyplassene, tid til innsjekk og sikkerhetskontroller og flytid vil flere av disse transportmåtene kunne konkurrere med fly.

Mange interessante poeng, Vidar, men det som siteres her er jeg ganske uenig i. For reiser i Norge er det på ingen måte relativt korte avstander mellom befolkningssentraene. Fra fødebyen min tar det 45 minutter fra flyplass til flyplass i hovedstaden, kanskje to timer fra sentrum til sentrum med fly og tilhørende viderverdigheter. Fra den byen jeg bor i i Norge, tar det 1:10 med fly til jobben fra flyplass til flyplass, og ca 2 timer fra bopel til jobb, inkl innsjekk og fly. Med bil ville det tatt ca 20 timer hver vei og jeg hadde vært ubrukelig som arbeidstaker når jeg til slutt kom frem. Det samme gjelder de stedene der det går fly til fra Bardufoss - og det er vel bare Oslo, om jeg ikke tar feil. Men om flyprisenee hadde vært kr 100,- - 200,- dyrere pr reise fordi lønnsnivået jevnt over i bransjen hadde vært litt høyere (ingen vits å snakke om antall år i utdannelse, for det aller meste av fagutdannelse i bransjen er spesialisert in-house eller privatfinansiert), så vil jeg påstå at folk flest allikevel ikke hadde hoppet over til NSB (som kan være dyrere), hurtigbåter eller liknende med mindre det i utgangspunktet var et mer effektivt transportmiddel på aktuell etappe.

Non-stop ekspressbusser mellom alle city-pairs er det heller ikke så voldsomt mange av i Norge, såvidt jeg vet. Kan ikke tenke meg at en eventuell buss fra Trondheim til Bodø ikke stopper på Mo og på Fauske bare for at de som skal helt til Bodø skal "spare" 2 x 5 minutter midt på natten?

På kontinentet og i Storbritannia er det annerledes - der er det mulig å reise i luftlinje på (for det meste) sommerføre mellom mange av byene folk reiser mellom, og andre transportmidler konkurrerer der med luftfart, eller er enkelt og greit både smartere og billigere enn fly.

For moro skyld kan jo de som kan slikt lage en poll her; med noen spørsmål som "ville du heller ha tatt buss og tog fra Bardufoss til Oslo dersom flyprisene hos alle konkurrentene på strekningen var 100/200/500/1000 kroner dyrere), og prisene på alternativt transportmiddel holdt dagens nivå".

Slik er det på Norgeskartet i dag (-:

Last edited:

Jeg tenkte ikke strekningen OSL - BDU eller OSL - BOO, eller for den saks skyld en reise fra TOS - BDU. Men så for meg strekninger som f.eks. OSL - BGO, OSL - TRD, OSL - KRS og OSL - SVG. Der mener jeg fremdeles at tog og ekspressbusser vil være alvorlige konkurrenter til fly. Kanskje ikke til arbeids- og forretningsreisende som skal tur og retur samme dag, men heller ikke disse står på krava og skal ha dyrest mulig billett i dag. Jeg vet fordi jeg sysler litt med billettsalg i ledige stunder i arbeidet mitt. De ønsker ikke fleksible billetter dersom de ikke trenger det. Her er nok kostnadsbevissthet nøkkelen.
Vi har også sporadisk diskusjoner om det skal opprettes hurtigbåtruter mellom VDS og KKN i Finnmark. Dersom denne blir opprettet vil det bli en alvorlig konkurrent til WF's ruter på samme strekning. Det ble et ramaskrik når Veolia nylig la ned Snøhvitekspressen (hurtigbåt) mellom ALF - HFT.

Og reisende er mer enn de som reiser i arbeidssituasjon. Det er bestemor som skal i selskap til barnebarnet som fyller år, det er studenten som skal hjem til kjøttkakene i helga. Det er kort sagt alle typer passasjerer som benytter fly i dag. Hvorfor? Jo det er en billig og grei måte å transportere seg fra A til B. Om denne differansen mellom fly og andre transportmåter blir for stor taper vi disse til andre transportmåter. Da betyr ikke en lengre reisetid på 1 til 1,5 time noe.

Om man skal lage en poll er vel ikke menigheten her det rette å spørre, men la markedsavdelingen i diverse flyselskap spørre kundene hva skal en billett mellom OSL og BGO koste, mellom OSL og BDU, KKN - TOS, og for den saks skyld mellom SVG og TRD. Ikke gi noen eksempler, men la kundene selv komme med hva de mener den er verdt.

Men nå tror jeg at jeg har sporet av denne tråden som egentlig handler om noe helt annet enn flypriser, selv om det har vært nevnt i noen innlegg i tråden.

Vidar

Jeg synes Vidar har mange gode poenger. Han høres nesten ut som en samfunnsøkonom.....:D

Jumper: Jeg tror nok Vidar har et poeng i at på en del av de korte reisestrekningene i Norge kan det være konkurranse mellom fly og alternative transportmidler - ikke fordi det tar like kort tid, men fordi noen vurderer f.eks. privatbil som et alternativ til fly f.eks. mellom Oslo og Bergen, eller ekspressbuss mellom Oslo og Kristiansand o.l. Det faktum at noen faktisk ser på privatbil, buss og/eller tog som alternativer gjør disse til substitutter til flyreise til en viss grad. Hvorvidt det er et stort nok antall til at disse transportformene faktisk ville blitt vurdert til å høre til samme marked (som man f.eks. utreder i konkurranseanalyser), og som dermed indikerer om slike transportformer også bidrar til prispress i nevneverdig grad, vet jeg ikke.

Det er nok sikkert riktig at ikke så mange ville byttet ut flyet med privatbilen om reisene ble 100-200 kr dyrere, men prispresset kommer nok kanskje i større grad fra andre flyselskaper. I Norge har nok DY sin etablering med fokus på lave priser og som i dag opererer med en god del lavere kostnader enn konkurrenten, gjort sitt til at prispresset innenlands (og til konkurrerende destinasjoner utenlands) har satt sine merker på luftfarten i Norge. SAS valgte vel i stor grad å forsøke å konkurrere med DY på pris, noe de i utgangspunktet ikke hadde forutsetninger for å gjøre rent kostnadsmessig. Dette bidro nok til å øke prispresset mer enn det kunne vært innledningsvis (DY var ikke en stor trussel for SK i starten, med svært begrenset kapasitet), fordi det som oftest er slik at når en aktør setter ned sin pris som vil de andre konkurrerende aktørene respondere med å redusere sine priser (ikke nødvendigvis med like mye som den første aktøren setter ned sine priser). Problemet for en etablert aktør, som f.eks. SAS, var nok i tillegg at man stod overfor liknende aktører utenlands og som kanskje ville etablert seg i Norge om prisene i Norge ble satt tilstrekkelig langt ned (i økonomifaget snakker man om dette som konkurranseutsatte markeder, hvor prisene blir lave selv om de i utgangspunktet er få aktive aktører).

Et problem er således at for å få opp det generelle prisnivået så kreves en eller annen form for koordinering av priser - f.eks. at en aktør går foran og øker sine priser (så får man håpe at de andre følger). Det som da slår inn er f.eks. ulike kostnadsstrukturer. En aktør som DY, med en helt annen kostnadsbase enn f.eks. SK, kan da se sitt snitt til å kapre en større andel av markedet gjennom å opprettholde lave priser. Tapet for en slik aktør av å holde lavere priser kompenseres da av økt volum, men det fordrer at det er ledig kapasitet hos lavkostaktøren. En aktør med mindre lave kostnader er kanskje i større grad avhengig av å øke det generelle prisnivået for å sikre positiv inntjening, mens en lavkostaktør kanskje kan tjene penger selv med lave priser (og det er dermed ikke så kritisk å få opp prisnivået). Hvilken strategi som vinner frem for lavkostaktøren vil være vanskelig å si ex ante.

Så for å summere opp: Man kan sikkert sette opp prisene uten at alt for få passasjerer bytter over til alternativ transport, men noen faller fra. Problemet er å få til denne prisjusteringen. Jeg tror ingen vil tilbake til regulerte priser, for dette markedet er såpass konkurranseutsatt nå at det bør kunne klare å regulere seg selv. At det i perioder kan bli for intens konkurranse tror jeg nok dessverre man må leve med, og det kan gi utslag i dårligere vilkår for enkelte innen bransjen. Det som kreves for at dette ikke skal gå på bekostning av sikkerheten er en sterk tilsynsmyndighet både nasjonalt og internasjonalt. Hvorvidt vi har det i dag vet ikke jeg.

Last edited:

De ansatte kunne jo også hatt en viss fagforeningsmakt også hvis de samarbeidet.
I bussbransjen har f.eks. YS og LO samarbeidet om bransjeavtale og tariffoppgjør i stedet for å sloss mot hverandre de senere år.

Løser selvsagt ikke alle problemer, men dumpingen av lønn og arbeidsvilkår har tross alt bremset noe.

Jeg har litt problemer med argumentene om at selvlaerte / ufaglaerte ikke skal kunne ha en anstandig loenn med muligheter for aa ha et menigsfyllt yrke over lengre tid, jeg synes alle som leverer et fullt dagsverk skal avloennes med respekt, noe som dessverre ikke lengre er tilfelle. LN-MOW nevnte erfaringene han har med handlingselskaper her borte, og nevnte timeloennen paa USD 8-10 uten at noen reagerte ! Det er en loenn det ikke gaar an aa leve av - om vi regner med 50 timer I uken (som er hoeyt) saa er dette USD 2000 I maaneden og naar gjennomsnittshusleien I rimelig naerhet av storflyplassene ligger paa rundt USD 1000 blir det ikke mye igjen .... En er avhengig av jobb nummer 2 - noe som er tungt nok etter en 10 timers dag, samt at en normalt med en silk inntekt maa benytte offentlig kommunikasjon da det ikke er nok penger til bil, forsikring, parkering etc.

Ja det er bedre I Norge, men hvorfor kan noen som staar utenfor argumentere for at andre skal gaa ned I loenn og kanskje maatte endre livsituasjon ( bolig etc.) og det er nok svaert faa i handling som lever som grever.....og det er vel ogsaa en viss slitasje paa kroppen ved aa loefte og losse ?

Av og til virker det paa meg som om loennsutgiftene til ansatte har gaatt mye ned I "billing" bransjene - mens det ser ut som om toppene ikke har lidd / lider noen noed (Svein Erik Hagen, Rema Reitanene, O'leary og selv Kjos har vel inntekter som de fleste av oss kun kan oppnaa om vi vinner I Lotto).

For et par maaneder siden ble jeg oppfordret til aa soeke en meget interessant jobb I et Amerikansk flyselskap, fagmessige (IT) jeg soekte og ble tilbudt jobben, men loennen de tilboed ville bety at vi maatte selge huset vaart, gaa over til aa leie bolig og virkelig gaa ned I livstandard og vi er langt I fra Kjos Standard....saa det var det ikke verdt.....

Jeg har litt problemer med argumentene om at selvlaerte / ufaglaerte ikke skal kunne ha en anstandig loenn med muligheter for aa ha et menigsfyllt yrke over lengre tid, jeg synes alle som leverer et fullt dagsverk skal avloennes med respekt, noe som dessverre ikke lengre er tilfelle.....

Ja det er bedre I Norge, men hvorfor kan noen som staar utenfor argumentere for at andre skal gaa ned I loenn og kanskje maatte endre livsituasjon ( bolig etc.) og det er nok svaert faa i handling som lever som grever.....og det er vel ogsaa en viss slitasje paa kroppen ved aa loefte og losse ?

Jeg vet ikke om det er noen her som mener at selvlærte/ufaglærte ikke skal ha en anstandig lønn - det er iallefall ikke mitt syn (og jeg håper ikke at du har forstått meg dithen). Jeg mener at alle i full jobb fortjener en anstendig lønn. I Norge er det nok mer slik at folk med lang utdannelse ikke får lønnsmessig uttelling for dette (selv om man nok kanskje kan ha større muligheter til andre typer jobber enn uten utdannelse).

Nå tror jeg, selv om jeg ikke vet dette med full sikkerhet, at det er langt fra virkeligheten i Norge at folk i full jobb ikke kan leve anstendig, selv om det sikkert også er mulig å debattere (hva kreves for å kunne leve anstendig?). Jeg sier bare at i en bransje hvor det er konkurranse så er et av de mulige utslagene at noens avlønning går ned, og at dette nok er noe vi må akseptere. Hvis lønnen går så mye ned at man ikke lenger kan leve på den, så er min holdning at man får se seg om etter noe annet å gjøre (eller alternativt bruke fagforeningene, som en annen her nevner). Jeg klarer vanskelig å se at det er andre løsninger (norske lønninger er f.eks. ikke i nærheten av det man ser som minstelønninger andre steder - selv om man korrigerer for kjøpekraftsforskjeller). Et alternativ, som på ingen måte har vist seg å ha livets rett, er å sentralplanlegge økonomien. Da vil myndighetene bestemme hva alle skal få av avkastning på sin tid anvendt i arbeid. Jeg tror ikke det er uten grunn at den samfunnsmodellen stort sett har spilt fallit der hvor det har vært forsøkt i stor skala.

Det er iallefall ingen grunn til at man i luftfarten skulle tjene mer enn i andre tilsvarende yrker med tilsvarende krav til utdannelse/kompetanse. Mange andre er også utsatt for slitasje og tjener lite. Jeg synes også det er litt vanskelig å skyve skylden på lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte i luftfartsbransjen over på oss som er passasjerer. Jeg kjøper som oftest den billett til den pris som passer meg best sett ut fra et helhetssyn. Om jeg skulle velge å heller kjøpe en billett som var 200 kr dyrere for å støtte opp om arbeidsvilkårene til de i luftfarten så tror jeg i beste fall det ville vært et noe upresist instrument å bruke for å sikre dette. Mest sannsynlig hadde de pengene endt opp i lommene til de som sitter som eiere av flyselskap og handlingselskap. Det må følgelig være noen andre mekanismer som sikrer lønns- og arbeidsvilkår enn at hver av oss som er passasjerer skulle si til selskapene at vi er villige til å betale 200 kr mer per billett, og dette er etter mitt syn bruk av fagforeninger og arbeidstakerorganisasjoner.

Last edited:

Jeg er selv passasjer og foeler ikke at skylden legges paa oss, derimot har jeg sett over lang tid i og utenfor denne og andre bransjer at aktoerer fort legger fokus paa avloenning naar de moeter konkuranse....og en ser tydelig en trend mot at inntektene flyttes oppover til en mindre gruppe....mens "gulvet" mister mere og mere av verdiene de er med paa aa skape.....jeg tror det er lenge siden luftfarten hadde bedre loenninger enn andre med tilsvarende utdannelse/kompetanse....selv i 1996 var min luftfartsloenn lavere enn tilsvarende i andre bransjer.

Jeg vil arrestere deg TOS naar du sier "at man faar se seg om etter noe annet aa gjoere" - hvor har du vaert de siste 2-3 aarene ?? Det er normalt 5-10 kvalifiserte soekere for hver jobb...

Her har vi forlengst forlatt prinsippet om anstendig loenn - med konskvenser - Colgan i Buffalo er dessverre ikke unntaket - Camp Parking Lot i LAX er heller ikke akkurat anstendig - og det er aktoerer i Norge som ikke blunker engang over aa betale ut en loenn de vet at det ikke gar an aa leve av......og er det ikke en skjult subsidie hvis loennen utbetalt for en 8 timers arbeidsdag ikke er nok til aa leve av...saa den ansatte kvalifiserer seg til "Food Stamps" (igjen 2 piloten i Colgan ulykken - sammen med en rekke nyansatte piloter)....

Ja dere har det bedre i Norge...men ting kan endre seg fort....hva RoerosFly gjorde i BDU er et godt steg paa vei i svaert gal retning.....jeg tror absolutt ikke at en skal sentralplanlegge oekonomien, men for all del ta tak i bedrifter Roerosfly naar de oppfoerer seg slik de gjorde i BDU...

Stort sett boer vi som passasjerer holdes utenfor dette, med mindre vi begynner aa forvente at flyreisen skal koste vesentlig mindre enn parkeringen paa flyplassen....og for en som har kjoept mat og drikke paa OSL og ser hva folket legger igjen av "Nokkis" fra en gaar inn doeren paa OSL til en sitter i flysetet - saa tror jeg betalings evnen er tilstede....

....og en ser tydelig en trend mot at inntektene flyttes oppover til en mindre gruppe....mens "gulvet" mister mere og mere av verdiene de er med paa aa skape.....

Det er nok slik at de som er mest kritisk for å få realisert forretningene vil stikke av med en større del av verdiskapningen. I mange tilfeller er det ikke gutta og jentene på "gulvet", fordi de (dessverre for dem) er mulig å erstatte disse nokså kjapt.

jeg tror det er lenge siden luftfarten hadde bedre loenninger enn andre med tilsvarende utdannelse/kompetanse....selv i 1996 var min luftfartsloenn lavere enn tilsvarende i andre bransjer.

Det er mulig at de nå er på samme nivå som sammenliknbare bransjer - det vet jeg ikke.

Jeg vil arrestere deg TOS naar du sier "at man faar se seg om etter noe annet aa gjoere" - hvor har du vaert de siste 2-3 aarene ?? Det er normalt 5-10 kvalifiserte soekere for hver jobb...

Det er nok ikke usannsynlig at situasjonen i USA er anderledes enn i Norge, men vi har altså rundt 3.5% arbeidsledige her til lands (i USA er det vel nærmere 10%). Det skulle tilsi at det er fullt mulig å finne seg nytt arbeid om man ønsker å skifte beite. Hardt og kynisk kanskje, men slik er det dessverre (spesielt om man ikke sitter på unik kompetanse som arbeidsgivere er villige til å premiere selv i situasjoner med økt grad av konkurranse).

...og det er aktoerer i Norge som ikke blunker engang over aa betale ut en loenn de vet at det ikke gar an aa leve av......

Tja, i Norge har man stort sett tariffavtaler å forholde seg til. Hva som er til å leve med av lønn er selvsagt delvis subjektivt, avhengig av hvor man bor og relativt til hva "alle andre" tjener. Jeg tror ikke det er mange som jobber full tid i Norge som ikke kan leve anstendig, men man kan kanskje ikke som enslig kjøpe hus/leilighet over hele landet. Hviordan det er i "the land og the free" kjenner jeg ikke så godt til, men har ikke noe problemer med å tro at det er nokså forskjellig fra vår hverdag her i Norge. Mine argumenter er basert på min kjennskap til norske forhold, så det er godt mulig vi snakker forbi hverandre.:)

For et par maaneder siden ble jeg oppfordret til aa soeke en meget interessant jobb I et Amerikansk flyselskap, fagmessige (IT) jeg soekte og ble tilbudt jobben, men loennen de tilboed ville bety at vi maatte selge huset vaart, gaa over til aa leie bolig og virkelig gaa ned I livstandard og vi er langt I fra Kjos Standard....saa det var det ikke verdt.....

Du ble oppfordret til å søke, var den beste kandidaten, men alikevel ville de ikke strekke seg til å betale det du mente du trengte for å akseptere jobben? Det er jo nesten merkelig gjort av dem. Nå fikk de vel en billigere kandidat ved å gjøre det, men da aksepterer de jo også at de ikke får en like dyktig ansatt - noe som i en god del yrker ikke kan sies å være en bra strategi på lang sikt, med tanke på turnover, kvalitet på systemene/produktene man leverer etc.

Det er nok utvilsomt gode kandidater også innen bakkehandling man burde / kunne holdt på ved å betale god lønn, ha en god karriereplan og slikt, men det er vel mer et åpent spørsmål om et flyselskap ville betalt ekstra for å ha et slikt "stjernelag" på bakken.

La meg spörre:
Er tariff lönnen for stuere veldig mye lavere enn hva en stuer i SAS tjener?
Hvis ja hvordan er det mulig for SGS og konkurere på pris?
Kan man virkelig beskylde Röros datterselskap for sosial dumpning når de ikke vil betale SAS lönn?
Etter min mening er sosial dumpning hva Avia express forsökete gjöre når man sparker ansatte for så å leie de inn igjen på nye villkår.
Man kan ikke kreve å få samme lönn i et nytt selsakp når lönnen man krever ligger langt over tariff.
Mange SAS stuere med sine tillegg tjener mere en hva flymekanikere tjener. Vet det kommer til å provosere men jeg blir også provosert av allt syt..
Er ikke tilhenger av allt som skjer i samfunnet men trossalt har vi det bra her i landet. Behöver bare se mot sverige for og oppdage at det ikke er like grönt der

La meg spörre:
Er tariff lönnen for stuere veldig mye lavere enn hva en stuer i SAS tjener?
Hvis ja hvordan er det mulig for SGS og konkurere på pris?
Kan man virkelig beskylde Röros datterselskap for sosial dumpning når de ikke vil betale SAS lönn?
Etter min mening er sosial dumpning hva Avia express forsökete gjöre når man sparker ansatte for så å leie de inn igjen på nye villkår.
Man kan ikke kreve å få samme lönn i et nytt selsakp når lönnen man krever ligger langt over tariff.
Mange SAS stuere med sine tillegg tjener mere en hva flymekanikere tjener. Vet det kommer til å provosere men jeg blir også provosert av allt syt..
Er ikke tilhenger av allt som skjer i samfunnet men trossalt har vi det bra her i landet. Behöver bare se mot sverige for og oppdage at det ikke er like grönt der

SGS, eller Sas Ground Handling som vi heter nå, konkurerer IKKE på pris, men på kvalitet. Og den kvaliteten får du først når du har ansatte med lang ansinitet!!!! og det koster.

Men som amerikanerne sier. "Do you think competance costs? Try incompetance!"

Jeg har litt problemer med argumentene om at selvlaerte / ufaglaerte ikke skal kunne ha en anstandig loenn med muligheter for aa ha et menigsfyllt yrke over lengre tid, jeg synes alle som leverer et fullt dagsverk skal avloennes med respekt, noe som dessverre ikke lengre er tilfelle. LN-MOW nevnte erfaringene han har med handlingselskaper her borte, og nevnte timeloennen paa USD 8-10 uten at noen reagerte ! Det er en loenn det ikke gaar an aa leve av - om vi regner med 50 timer I uken (som er hoeyt) saa er dette USD 2000 I maaneden og naar gjennomsnittshusleien I rimelig naerhet av storflyplassene ligger paa rundt USD 1000 blir det ikke mye igjen .... En er avhengig av jobb nummer 2 - noe som er tungt nok etter en 10 timers dag, samt at en normalt med en silk inntekt maa benytte offentlig kommunikasjon da det ikke er nok penger til bil, forsikring, parkering etc.

Forbannelsen til flybranjsen som rammer de ansatte er jo at det rett og slett er for mange som drommer aa arbeide innen bransjen. Da sier det seg selv at de ansatte innen store deler av bransjen lett blir skviset lonnsmessig

Back