Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Re: Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett

SGS leverte sikkert anbud, men Kjos hater SAS så mye at han ville valgt Røros uansett pris. Og selv da har Røros levert for lavt anbud siden de ikke har økonomi til å fortsette. Skylde på andre blir bare litt latterlig.

Smart innlegg :) :D

I mine ører høres det ut som at du påstår at Røros har gjort en veldig dårlig jobb i kontraktsforhandlingene med Norwegian. All den tid du påstår at Kjos hater SAS/SGS uansett pris, så ville iallefall jeg (om jeg var økonom i Røros) økt prisene mine for handling betydelig. '

Som en pekepinn til hele greia, så bør det ikke på noen som helst måte svare seg å underprise arbeidskraften på den måten Røros gjorde i Bardufoss. Synes det er rett og rimelig at hele opplegget gikk i grøfta med de betingelsene de la opp til. Røros er jo for min del hjertelig velkomne tilbake, men da regner jeg med at de spiller med markedsbetingelser og kundekontrakter som samsvarer med normen i den faglig orienterte delen av bransjen. Et "ikke navngitt" handlingselskap på Gardermoen har uttalt at "maks ansettelsesperiode" er ønsket å ikke overstige 4 år. Da begynner den ansatte å bli for dyr.... Litt av en arbeidsplass....

Last edited:

SGS leverte sikkert anbud, men Kjos hater SAS så mye at han ville valgt Røros uansett pris. Og selv da har Røros levert for lavt anbud siden de ikke har økonomi til å fortsette. Skylde på andre blir bare litt latterlig.

Ja Kjos hater SAS/SGH så mye at han faktisk har de som handlingagent i ALF og KKN, og ikke minst i LYR da Norwegian fløy dit.....Er nok heller pengene som rår enn navnet på agenten.

Hvorfor mener du at Kjos skulle hate SAS/SGS?

Jeg ville trodd at Kjos elsker SAS - bedre konkurrent finnes nok ikke om en ser bort fra at det må føles som å sloss med en vindmølle grunnet alle kapitaltiførslene :old

Re: Bardufoss flyservice (Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett)

Lufthavnen er nå åpen igjen :)

Og nok et Røros Flyservice AS-underbruk - denne gangen Bardufoss Ground Handling AS - synes vel egentlig Røros kunne holdt seg for gode til å starte opp på nytt og overlatt pinnen til noen andre (men andre fantes kanskje ikke?).

Bra det ble en løsning så raskt.

Jeg ser i artikkelen på Folkebladet.no at de fleste tidl. ansatte i Bardufoss flyservice (som nå er konkurs), ble med videre. Det må jo tyde på at de ikke får de samme vilkårene som de hadde før.

Synes det er rottent av de å ikke tilby det, siden det er Rfly som overtar igjen.

Norport eller SGS burde fått prøvd seg.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article372152.ece

Last edited:

Røros Flyservice har opprettet et nytt datterselskap, Bardufoss Ground Handling AS, som overtar drift og utstyr.

De ansatte tilbys den samme lave lønnen, og har fått beskjed om at kravet på 4 millioner som de har fått medhold i av Høyesterett nå må rettes mot konkursboet. LO truer med nye rettssaker mot Røros Flyservice - og mot Norwegian.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3722351.ece

Moralsk forkastelig og uspiselig! Enkelt og greit. Regner med at papirbedriften Bardufoss Flyservice blir betraktet som Røros Flyservice i rettsinstansene gjennom sitt eierskap, og at kravet på de 4 millionene gjennom rettskraftig dom havner hos Røros til slutt. Når Høyesterett har en så klar dom som de faktisk hadde, så ser jo neste rettsrunde ut til å bli nok en identisk rettsrunde... Kontrakten med SAS / Norwegian + Forsvaret blir nok en gang overtatt av et annet selskap, med det samme utstyret og de samme folkene, og de gjør nøyaktig den samme jobben.

Det overrasker meg at Skånvik avfeier henvendelsen fra aftenposten, med at lønnsbetingelsene hos ansatte i underleverandørens ledd er uvesentlig for Norwegian! Betyr det at Norwegian ikke stiller noen etiske krav til minstelønn og sosiale rettigheter hos noen av sine samarbeidspartnere i det hele tatt? Er det i tilfelle greit med sosial dumping, så lenge kontraktsprisen er bra?

Jeg håper LO kommer såpass langt med denne saken, at Røros generelt må revurdere strategien sin / øke prisene på kontraktene, eller eventuellt finne en annen bransje og rasere...!

Men det er nå ikke snakk om lønnsbetingelser som er SÅ ille? Det er nå en gang en jobb hvor man ikke trenger utdanning og lønnen er deretter..
Dyktige folk er viktig i denne bransjen, men flyprisene tillater ikke at man kan ha ett høyt lønnsnivå
Så vidt meg bekjent er en jobb med handling (i de nye firmaene) lønnet med ca det samme som det og jobbe i butikk o.l (om ikke ett hakk bedre)
Og hvorfor skal man ha så mye bedre vilkår bare fordi man jobber på en flyplass?
Så ogs i at de raserer bransjen er vel og ta litt hardt i? Er vel kun snakk om ett normalt lønnsnivå

Og ja, jeg har jobbet med handling selv i en av de nyere firmaene, og jeg synes lønnen står i stil med jobben som gjøres

Om lønn og arbeidsforhold er bra eller ikke vet jeg ikke, men hele denne saken minner sterkt om konkursrytteri.
Jobbet mange år i resturant bransjen, her var dette dagligdags.
Vil ikke overraske meg stort om Røros FS vil bli dømt som ansvarlig for erstatningen dersom LO tar dette til retten.
Men har en følelse av at et forlik kommer her.

Hva er det Skånvik mener?

- Vi er glade for at partene har funnet en løsning, slik at passasjerene våre igjen kan fly til og fra Bardufoss, sier Skånvik.

Partene har vel ikke funnet en løsning? Røros forsøker bare å komme seg unna en høyesterettsdom ved å slå et datterselskap konkurs. Det er vel bare å ønske lykke til i en ny rettsrunde.

Men det er nå ikke snakk om lønnsbetingelser som er SÅ ille? Det er nå en gang en jobb hvor man ikke trenger utdanning og lønnen er deretter..
Dyktige folk er viktig i denne bransjen, men flyprisene tillater ikke at man kan ha ett høyt lønnsnivå
Så vidt meg bekjent er en jobb med handling (i de nye firmaene) lønnet med ca det samme som det og jobbe i butikk o.l (om ikke ett hakk bedre)
Og hvorfor skal man ha så mye bedre vilkår bare fordi man jobber på en flyplass?
Så ogs i at de raserer bransjen er vel og ta litt hardt i? Er vel kun snakk om ett normalt lønnsnivå

Og ja, jeg har jobbet med handling selv i en av de nyere firmaene, og jeg synes lønnen står i stil med jobben som gjøres

At en student kan ha en slik jobb som en studieinntekt, og dermed er godt fornøyd med lønna skjønner jeg godt, men det betyr ikke dermed at en som har opparbeidet seg +-20 års ansiennitet og mange yrkesskader er happy om han går ned 35-40% i lønn, kun på grunn av en gjeng slue rever på Røros som har glemt opphavet sitt, og fått snusen i penger - mest mulig penger... Synes du f.eks. det er sunt at et selskap på OSL - Røros - gjerne sier det rett ut at du ikke er ønsket i selskapet etter +-4 år? Da er du rett og slett for dyr i forbindelse med belastningsskader og lønnsvekst.... Hjelp! Hadde alternativet vært å mistet jobben i et av de seriøse selskapene, for så å blitt tilbudt jobb i Røros, hadde jeg heller meldt meg fagløs og arbeidsledig! Det er trolig mer økonomisk gunstig også!

Du har vel ikke tenkt tanken om at det kanskje ikke er lønningene og de sosiale ordningene det er noe galt med, men kanskje folks fantasier om at en flybillett skal være like billig som en bussbillett innenfor Ring 3 i Oslo...? Det har jo vært oppe hundre ganger tidligere, men det blir ikke noe mindre relevant av den grunn!

Jeg tviler sterkt på at man kan stille Røros til ansvar for kravene som rettes til konkursboet. Det er jo engang slik i Norge at det er helt legetimt å gå konkurs. Så lenge de ikke har gjort noe grov kriminelt så vil det være konkursboet som må til pers.

Om lønn og arbeidsforhold er bra eller ikke vet jeg ikke, men hele denne saken minner sterkt om konkursrytteri.
Jobbet mange år i resturant bransjen, her var dette dagligdags.
Vil ikke overraske meg stort om Røros FS vil bli dømt som ansvarlig for erstatningen dersom LO tar dette til retten.
Men har en følelse av at et forlik kommer her.

Dessverre er det slik at LO roper ULV, og truer med de ene og det andre. Dessverre vinner de skjelden frem. Nå ser jeg at LO truer NAS med rettsak i denne saken, da er det vel på tide å sette seg inn i saken tror jeg.. NAS har ikke gjort noen feil, de kjøper en tjeneste av en ekstern part for avtalt pris. Om den ekstrne part ikke kan betale sine arbeidere, er ikke dette NAS sin sak. Dessverre er det slik innen flybransjen lengere, kvalitet, service og lojalitet er et fremmedord i disse dager. Ansatte i ground handling skifter beite raskere enn andre. Tiden fra Fornebu der Braathen`s selv kom på fredager når vi spiste hamburgere, den tiden er nok forlengst forbi..

Smart innlegg :) :D

I mine ører høres det ut som at du påstår at Røros har gjort en veldig dårlig jobb i kontraktsforhandlingene med Norwegian. All den tid du påstår at Kjos hater SAS/SGS uansett pris, så ville iallefall jeg (om jeg var økonom i Røros) økt prisene mine for handling betydelig. '

Ja, derfor tror jeg det er bevisst at de håpet å få gjennomslag i retten.

Ja Kjos hater SAS/SGH så mye at han faktisk har de som handlingagent i ALF og KKN, og ikke minst i LYR da Norwegian fløy dit.....Er nok heller pengene som rår enn navnet på agenten.

Det er på grunn av at http://www.roros-flyservice.no/handling/index.htm ikke er tilstede på de lufthavnene så Kjus har ingen valg.

Hvorfor mener du at Kjos skulle hate SAS/SGS?

Etter hva han sier i media.

///////////

Ellers er det et merkelig siste sprell fra Røros. Slå et selskap konkurs for så å opprette et identisk et, kan ikke tenke meg at det norske rettsvesenet aksepterer den uten videre.

Synes du f.eks. det er sunt at et selskap på OSL - Røros - gjerne sier det rett ut at du ikke er ønsket i selskapet etter +-4 år?

Det trenger de tross alt ikke si, all den tid selskapet ikke har lønnstillegg for ansiennitet...

J
Ellers er det et merkelig siste sprell fra Røros. Slå et selskap konkurs for så å opprette et identisk et, kan ikke tenke meg at det norske rettsvesenet aksepterer den uten videre.

Eh, dette er ekstremt vanlig. Og ikke noe rettsvesnet bryr seg om. Kun hvis du har tappet konkursboet, og det har nok ikke Røros gjort.

Eh, dette er ekstremt vanlig. Og ikke noe rettsvesnet bryr seg om. Kun hvis du har tappet konkursboet, og det har nok ikke Røros gjort.

Nei, det er mye som helt fint kan gå dukken av å få et rettskraftig millionkrav mot seg.

Det er på grunn av at http://www.roros-flyservice.no/handling/index.htm ikke er tilstede på de lufthavnene så Kjus har ingen valg.

En helt annen diskusjon, men selvfølgelig har han et valg.
Hvem tror du var med på å få RF til OSL og BDU? Ingenting står i veien for at han også kan få RF til KKN og ALF, men om det er spesielt lønnsomt det er noe helt annet.

Back on topic......

Situasjonen som nå utspiller seg i BDU vil bli interessant å følge videre.

Last edited:

Det overrasker meg at Skånvik avfeier henvendelsen fra aftenposten, med at lønnsbetingelsene hos ansatte i underleverandørens ledd er uvesentlig for Norwegian! Betyr det at Norwegian ikke stiller noen etiske krav til minstelønn og sosiale rettigheter hos noen av sine samarbeidspartnere i det hele tatt? Er det i tilfelle greit med sosial dumping, så lenge kontraktsprisen er bra?

Sitatet fra http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3722351.ece er

- Vi kjøper alltid handlingtjenester fra eksterne leverandører. Det som måtte være av diskusjoner rundt lønns- og arbeidsvilkår er ikke vårt anliggende, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten.no.

Jeg har litt vondt for å tolke dette til at Norwegian fraskriver seg et hvert ansvar for sosial dumping hos underleverandører. Husk at vilkårene til de ansatte i Bardufoss Flyservice hadde vært uproblematiske dersom det ikke var en virksomhetsoverdragelse som gikk helt til Høyesterett før den var avklart. For de involverte er dette viktige spørsmål, men det er tross alt ganske langt unna det som er Norwegian sitt ansvar.

Back