AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Jeg spurte Amex om dette en gang, og jeg mener de sa at det gikk enda en fakturaperiode før CT voucheren ble utstedt da de måtte ta hensyn til eventuelle refunderinger til kortet som ville føre til at det omsatte beløpet kom under 100.000 kroner igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er vel min erfaring også. Tar et par måneder før du får voucher i posten. Men på en annen side betyr dette utstedelse i Jan/feb 2018, og da er den gyldig ut 2019. Kanskje ikke så dumt det heller?

Kjapt spørsmål som ofte blir besvart, men jeg trenger dette med teskjeer:

Fattern bikket 100.000 kroner i november, Amex fakturaen blir utstedt 5 desember og forfall 20 desember. Når kan han ringe våre venner i Litauen?

På forhånd takk!

Har flere års erfaring med slik periode og når CT blir utstedt, dvs fakturadato rundt den 5. i måneden og forfall 20. Så lenge 100K grensen ble nådd før månedsskiftet (bokført senest 30. nov), så vil CT bli utstedt i begynnelsen av måneden etter faktura og forfallsdato - altså primo januar.

Dette er det motsatte DnB nettopp sa til meg. Forbruk måtte være innen fakturadato forfall, ikke slutten av mnd. Er du sikker på det?

Tenkt en tur til Tokyo i okt neste år.
Sjekker daglig sas.no og de åpner jo litt og litt. Men ingenting ledig i business.
Blir det revet bort med en gang? Eller legges bare plus ut i første omgang?

Tenkt en tur til Tokyo i okt neste år.
Sjekker daglig sas.no og de åpner jo litt og litt. Men ingenting ledig i business.
Blir det revet bort med en gang? Eller legges bare plus ut i første omgang?

Det varierer, noen ganger er business tilgjengelig lenge før, inntil 330 dager før avgang når bonusbilletter legges ut. Det kan også bli tilgjengelig nærmere avgang.

Kjapt spørsmål som ofte blir besvart, men jeg trenger dette med teskjeer:

Fattern bikket 100.000 kroner i november, Amex fakturaen blir utstedt 5 desember og forfall 20 desember. Når kan han ringe våre venner i Litauen?

På forhånd takk!
Companion Ticket genereres den 1. i påfølgende måned etter at omsetningskravet er oppnådd. Avklaring på om omsetningskravet er nådd skjer ved fakturaproduksjonen. Etter det vil Companion Ticket bli utsendt den 1. i påfølgende måned etter at Companion Ticket har blitt generert.

F.eks: har man forfall den 20. i hver måned blir fakturaen som regel produsert 15 dager tidligere, rundt den 5. Så hvis man oppnådde en omsetning på NOK 100 000 før den 5. desember (forfallsdato 20. desember, fakturaproduksjon 5. desember) så vil Companion Ticket genereres 1. januar og sendes ut/aktiveres 1.februar.

Dvs at din far kan ringe Tallinn etter 1.februar etter mine erfaringer.

@FlyingHigh Jeg har sett du har skrevet dette flere ganger tidligere. Jeg vet fra alle mine år med CT at det ikke tar over 2 måneder å få CT hvis omsetningskravet er nådd før månedsskiftet. Hvis man derimot når kravet mellom månedsskiftet og fakturadato så tar det 2 måneder. For noen år siden brant jeg meg på det, siden har jeg sørget for å nå kravet før månedsskiftet hvis jeg var i nærheten.

Eksempel 1: 100.000 kr omsetning oppnådd innen 30. november, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. januar
Eksempel 2: 100.000 kr omsetning oppnådd 1.-5. desember, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. februar siden omsetningskravet ble oppnådd i desember.

Det jeg (flere ganger) refererer til er det jeg har fått opplyst av kundeservice hos AmEx og det stemmer bra med mine erfaringer. TommyL får vel også opplyst noe annet fra DnB enn det du refererer til her i innlegget noen poster ovenfor.

Men hvis du har andre erfaringer er jo det bare supert at det i visse tilfeller utstedes Companion Ticket én måned tidligere, for jo tidligere jo bedre :)

@FlyingHigh Jeg har sett du har skrevet dette flere ganger tidligere. Jeg vet fra alle mine år med CT at det ikke tar over 2 måneder å få CT hvis omsetningskravet er nådd før månedsskiftet. Hvis man derimot når kravet mellom månedsskiftet og fakturadato så tar det 2 måneder. For noen år siden brant jeg meg på det, siden har jeg sørget for å nå kravet før månedsskiftet hvis jeg var i nærheten.

Eksempel 1: 100.000 kr omsetning oppnådd innen 30. november, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. januar
Eksempel 2: 100.000 kr omsetning oppnådd 1.-5. desember, fakturadato 5. des med forfall 20. des. CT utstedes rundt 1. februar siden omsetningskravet ble oppnådd i desember.

Last edited:

Det jeg (flere ganger) refererer til er det jeg har fått opplyst av kundeservice hos AmEx og det stemmer bra med mine erfaringer. TommyL får vel også opplyst noe annet fra DnB enn det du refererer til her i innlegget noen poster ovenfor.

Men hvis du har andre erfaringer er jo det bare supert at det i visse tilfeller utstedes Companion Ticket én måned tidligere, for jo tidligere jo bedre :)

Da kan jeg bruke årets CT som eksempel - som er helt dagsfersk. Jeg oppnådde 100K i omsetning på SAS Amex Platinum i løpet av oktober. Faktura utstedt 3. november med forfall 20. nov bekreftet også godt over 100K i omsetning. Logget meg inn på sas.no nå og søkte på bonusbilletter, og der lå allerede American Express 50% rabatt inne som et valg!

Som jeg har skrevet flere ganger tidligere, basert på egen erfaring med Amex og CT siden oppstart, så utstedes CT 1 måned etter første månedsskifte der omsetningskravet er oppnådd.

..eeh.. er det bare jeg som ikke har fått med meg at Tallinn har begynt å booke enkeltreiser for 60% av t/r, at double open jaw tillates (A-B og C-D), og at reisen ikke lenger må begynne i Skandinavia--??.

Perfekt dette; fikk booka Krabi-Bangkok-Munchen i business med Thai Airways i januar. 42.000 poeng + 1.259 NOK.
Utreisen blir også Thai; A380 i First, på en særdeles hyggelig Lifemiles-deal. :D

Fikk booka Krabi-Bangkok-Munchen i business med Thai Airways i januar. 42.000 poeng + 1.259 NOK.

Kan jeg fly videre til Oslo en uke senere på samme billetten, mon tro ?

Sitter og søker etter en tur på nyåret med KVS-tool.

Får opp ledige seter med Asiana når jeg søker med ANA som bonusprogram, men de samme setene vises ikke når jeg skifter til Air Canada.

Ringte SAS og disse setene kom heller ikke opp som tilgjengelige for EuroBonus. Er dette en typisk greie? Er det slik at Asiana forbeholder disse setene for seg selv og andre (nærmere) partnere? Vil de i så fall (kunne) slippes til alle senere?

Sitter og søker etter en tur på nyåret med KVS-tool.

Får opp ledige seter med Asiana når jeg søker med ANA som bonusprogram, men de samme setene vises ikke når jeg skifter til Air Canada.

Ringte SAS og disse setene kom heller ikke opp som tilgjengelige for EuroBonus. Er dette en typisk greie? Er det slik at Asiana forbeholder disse setene for seg selv og andre (nærmere) partnere? Vil de i så fall (kunne) slippes til alle senere?

Hvilke datoer? Asiana har blackout dates rundt jul og nyttår, se bilde tatt fra deres medlemsguide.

Attachments

• asiana.PNG
    asiana.PNG
    50.5 KB · Views: 408

Hvilke datoer? Asiana har blackout dates rundt jul og nyttår, se bilde tatt fra deres medlemsguide.

Takk! Det var meget verdifull informasjon. Jeg ser på første uken i januar, og den er jo tydeligvis blacket ut. Da får jeg nesten vente på LH mulighetene som kommer 14 dager før...

Har heller ikke funnet noe F med ANA... hadde det på HND - FRA for to år siden... det var strålende!

Da har årets CT blitt booket!

Uke 1 - Januar 2018... så det var vanskelig med tilslutning til og fra FRA/MUC etc... F med ANA er svært sjelden vare og den dukket opp i løpet av natten (har søkt mye den siste uken).

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)
FRA - HND F (ANA, 77W Suites)

ICN - FRA F (Asiana, 380, Suites)
FRA - OSL C (LH)

Gleder meg stort! Vi får se om LH legger ut noen F billetter til ICN eller Tokyo første uken i januar... da får eventuelt utreisen byttes til LH F så det blir first class lounge / terminal også. Men, det er ikke sikkert jeg gjør det heller; F på ANA var rett og slett sykt bra sist!

Da har årets CT blitt booket!

Uke 1 - Januar 2018... så det var vanskelig med tilslutning til og fra FRA/MUC etc... F med ANA er svært sjelden vare og den dukket opp i løpet av natten (har søkt mye den siste uken).

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)
FRA - HND F (ANA, 77W Suites)

ICN - FRA F (Asiana, 380, Suites)
FRA - OSL C (LH)

Gleder meg stort! Vi får se om LH legger ut noen F billetter til ICN eller Tokyo første uken i januar... da får eventuelt utreisen byttes til LH F så det blir first class lounge / terminal også. Men, det er ikke sikkert jeg gjør det heller; F på ANA var rett og slett sykt bra sist!

Det der ser ut som en bra rute! Neste lik den jeg prøver å få til i juni, men jeg tenker AirCanada andre veien til Tokyo. Og ICN tilbake med OZ. Med mindre NH åpner opp noen billetter i den perioden direkte fra Frankfurt. Ser ut som de ikke slipper før det nærmer seg 1 måned før avreise.

Fikk du booket den returen uten problem? Altså ingen billett mellom Tokyo og Seoul?

Jeg skal svi av en del poeng og tenker å reise på helgetur til Buenos Aires eller Rio De Janeiro i første klasse med Lufthansa.

Hvor ville folk reist av de to destinasjonene? Det blir en mini-tur fra torsdag til søndag.
Jeg er kanskje mest giret på Rio, men da får vi ikke reist direkte, men må mellomlande i Sao Paolo.

Total flytid fra Frankfurt til Buenos Aires er 13t og 45min. Total tid til Rio er 14t og 50min.
Er det verdt å bruke ekstra tid for å komme seg til Rio? Hvordan er loungene i buenos/sao paolo/rio?

Star-loungen i BsAs opplever jeg å være langt over gjennomsnittet. Den er ikke mange år gammel. En del år siden jeg var i GRU-loungen, og da var det mere Narvesen + .

Dersom du venter til mars er vel 748 på FRA-GIG tibake, så da har du F direkte der også.

Hilsen fra FCL MUC ;), på vei nedover.

Last edited:

Takk for svar!
Vet du når den er på plass i mars igjen?

Hva synes du ellers om destinasjonene?

God tur! Gleder meg selv som en unge til å få teste F med Lufthansa :-D

Status
Not open for further replies.
Back