AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål mm. StarAlliance (2019->31AUG2024)

Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Jeg ser at det har vært lite aktitivtet i Companion Ticket-tråden i det siste. Selv skal jeg nå begynne å se etter første post-COVID tur.

Har SAS fortsatt et eget telefonnummer for Amex Companion Ticket? Hvordan går man fram for å få hjelp til å finne billetter i disse dager? Har søkt litt etter billetter på SAS sine sider, men det virker helt håpløst.

Ja fortsatt samme tlf nr.
Den søkemotoren er ikke 100%, men gir en pekepinn. Et tips er å søke leg for leg. Om ikke så post forespørsel om bistand her eller på IF. Jeg har derimot mer eller mindre gitt opp å finne billetter. Virker som klin umulig å finne noe for mer enn 1 pax til andre steder enn USA. Og dit setter jeg ikke bena mine, så ser ut til å bli lite CT fremover....

Hei,

Jeg planlegger en companion ticket og det har falt på enten Colombia eller Vietnam.
Fra et synspunkt av kun flyturen, så blir det enten business fra Europa til Bangkok, eller fra Europa til Bogota. Dette vil da bli enten en 777 med Thai airways, eller en 787 med Avianca. Det er 165K poeng med begge.

Hvilken av disse flyturene tror dere er mest valuta for poengene?
Jeg har alltid likt Thai, men har ikke flydd de på mange år. Avianca har jeg aldri flydd.
Hadde foretrukket Lufthansa eller EVA, men finner ikke noe ledig med de i Januar.

Hei,

Jeg planlegger en companion ticket og det har falt på enten Colombia eller Vietnam.
Fra et synspunkt av kun flyturen, så blir det enten business fra Europa til Bangkok, eller fra Europa til Bogota. Dette vil da bli enten en 777 med Thai airways, eller en 787 med Avianca. Det er 165K poeng med begge.

Hvilken av disse flyturene tror dere er mest valuta for poengene?
Jeg har alltid likt Thai, men har ikke flydd de på mange år. Avianca har jeg aldri flydd.
Hadde foretrukket Lufthansa eller EVA, men finner ikke noe ledig med de i Januar.

Jeg har ikke prøvd Avianca, men jeg også liker Thai Biz og syntes de er bedre enn f eks Turkish til Asia.
Du kan sjekke denne:
https://www.youtube.com/watch?v=wGmqXdAX0Fk&ab_channel=Loz'sLeisure

Ang destinasjon så kan jeg ikke snakke annet enn meget varmt om Vietnam. Et fantastisk land og antageligvis ganske mye tryggere enn Colombia, om det er et kriterie.

Hei,

Takk for tips.
Jeg booket til Vietnam (Saigon).
Mye av grunnen er det med sikkerhet. Ikke at jeg er spesielt bekymret over Colombia, men føler det er litt mer avslappet i Vietnam, og konen ville vært mer bekymret hadde jeg dratt til Colombia..

Jeg ringte inn og booket over telefonen, da jeg fikk ikke gjøre alt over nettsiden siden det ble litt blanding av kabinklasser på de minste distansene.
Snakket med en svenske, som var noenlunde effektiv.

Hei,

Takk for tips.
Jeg booket til Vietnam (Saigon).
Mye av grunnen er det med sikkerhet. Ikke at jeg er spesielt bekymret over Colombia, men føler det er litt mer avslappet i Vietnam, og konen ville vært mer bekymret hadde jeg dratt til Colombia..

Jeg ringte inn og booket over telefonen, da jeg fikk ikke gjøre alt over nettsiden siden det ble litt blanding av kabinklasser på de minste distansene.
Snakket med en svenske, som var noenlunde effektiv.

God tur!
Om du skal farte litt rundt så anbefaler jeg Phu Quoc som er en øy vest for HCM. En del dyrere der enn på fastlandet, men for en nordmann går det fint. ;) (Det er her alle lokale med litt penger ferier)

Om du ønsker noe mer autentisk så ta et fly opp til Hoi An. (Da Nang er vel nærmeste flyplass mener jeg å huske)

God tur!
Om du skal farte litt rundt så anbefaler jeg Phu Quoc som er en øy vest for HCM. En del dyrere der enn på fastlandet, men for en nordmann går det fint. ;) (Det er her alle lokale med litt penger ferier)

Om du ønsker noe mer autentisk så ta et fly opp til Hoi An. (Da Nang er vel nærmeste flyplass mener jeg å huske)

Både Hoi An, Da Nang, China Beach og Hue ligger ganske nære hverandre og er vel verdt et besøk.

Hei,

Jeg booket en Companion ticket for 2 til Bangkok tilbake i Juli, fordi jeg hadde en del poeng som gikk ut på dato 01.08.22. Må nok avlyse den turen, som skulle gått i Januar.

Vet dere noe om følgende:

1: Kan jeg endre denne billetten selv om poengene ville ha gått ut, så lenge jeg gjør det før nyttår da min Companion ticket går ut 31.12.22 ?

2: Har dere noen gode råd for hvor det kan være ledig i romjulen, og hvor jeg kan finne slikt? Prøvde meg med SAS sin nettside på Oslo til JNB, men der var det ingenting i hverken Y eller C. Kanskje for sent nå siden mange flyr i romjulen.

1: Kan jeg endre denne billetten selv om poengene ville ha gått ut, så lenge jeg gjør det før nyttår da min Companion ticket går ut 31.12.22 ?

Hvis du skal endre etter at poengene har gått ut så er de tapt, og du må betale med nye poeng.

Noen som har erfaring med endring fra C til F en dag eller to før avreise den siste tiden? Har jo kunnet endre ganske nært avgang tidligere, men leste et sted at SAS ikke kunne endre nært avgang.

I november fikk jeg en e-post med påminnelse om å booke CT. Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året? Og det jeg luter på er om dette har slått ut på servicenivået? Bedring og økt kunnskap? Eller er agentruletten som før? Noen med nylige erfaringer?

3fa2f5ba4dd18c8491654860ee72a33d.jpg

I november fikk jeg en e-post med påminnelse om å booke CT. Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året? Og det jeg luter på er om dette har slått ut på servicenivået? Bedring og økt kunnskap? Eller er agentruletten som før? Noen med nylige erfaringer?
Dessverre går det heller feil vei med kunnskapsnivå etc og det har det gjort siden Tallinn ble lagt ned mener jeg.

Hovedgreia med gebyret er at SAS sin nettløsning er oppe og går og da vil man drive over flere på self-service tjenesten, men den har jo sine begrensninger. Det skal gå an å prate seg unna gebyret som din reise ikke lar seg bestille på nettsiden, som jeg har forstått. Selv er jeg unntatt bestillingsgebyret pga EBD status så kan ikke si det helt sikkert.

Nederst i e-posten står det at man nå blir belastet med et gebyr på kr 450,- for å få hjelp med bestilling. Kan ikke se at det er omtalt i tråden her. Må være nytt av året?
Telefongebyret var der før covid også, og var borte en periode mens star-nettbestillingene var nede etter covid. Erfaringen er at man slipper det om det ikke kan bookes på nett. (Har opplevd at de tok gebyr uten å opplyse om det også, men fikk det refundert etter klage) Eneste er vel at gebyret nå er 450 kr mot 375 kr for telefonhjelp før.

EDIT: Det er jo bare rot ser det ut som - på websidene står det:
  • Et reservationsgebyr på 400 NOK pr. person vil blive tillagt for telefonbestillinger (der er nogle undtagelser, hvis det ikke er muligt at booke online).
  • For reiser med Star Alliance tar SAS et administrativt gebyr på 450 NOK per passasjer ved bestilling på nett eller telefon.
https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Last edited:

Hei

Jeg skal for første gang bestille bonusreise med companion ticket. Tanken er å reise i januar/februar 24 i biz/first til BKK eller SIN, evt andre varme steder i Asia. Er jeg for seint ute?

Hei

Jeg skal for første gang bestille bonusreise med companion ticket. Tanken er å reise i januar/februar 24 i biz/first til BKK eller SIN, evt andre varme steder i Asia. Er jeg for seint ute?

Det bør gå bra om du er litt fleksibel på tidspunkt, men F-billetter er nok vanskelige. Kan vel heller ikke bestille lenger frem i tid enn 11 måneder? Jeg bestilte min CT i C til BKK i romjulen. Avreise 4/3 og hjemreise 27/3.

Noen som har erfaring med endring fra C til F en dag eller to før avreise den siste tiden? Har jo kunnet endre ganske nært avgang tidligere, men leste et sted at SAS ikke kunne endre nært avgang.

Kan jo svare meg selv
Fant LH F både fram og tilbake, 4 og 8 dager fram i tid.
Setene var ikke i awardfares, men synlig hos United og selvsagt hos SAS.

Kan jo svare meg selv
Fant LH F både fram og tilbake, 4 og 8 dager fram i tid.
Setene var ikke i awardfares, men synlig hos United og selvsagt hos SAS.

Hmm.. Hos SAS, da tenker du på telefon?

Hmm.. Hos SAS, da tenker du på telefon?

Oj... Fant svaret selv nå. Ringte og jaggu ble turen on 10 dager gjort om til First på 748en fra Frankfurt. :musikk

Takk for tipset dag, var litt First-tørke her nå med abstinenser..

Oj... Fant svaret selv nå. Ringte og jaggu ble turen on 10 dager gjort om til First på 748en fra Frankfurt. :musikk

Takk for tipset dag, var litt First-tørke her nå med abstinenser..

Er det en eller to F-billetter dere finner?

Er det en eller to F-billetter dere finner?

To her også.. Desverre ikke tid til glad-terminalen på FRA.

Dag; hvor mange ledige seter i F opplever du at det må være får du får to seter?

Back