AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Det er vel når vinterprogrammet er over, vet ikke nøyaktig når. Er ikke det siste uken i mars ofte?
Søk aktuell dato på seatguru.com og legg inn LH 500. Da får du opp hvilke seter/klasser som er tilgjengelige.

Jeg er inhabil; jeg har prøvd begge og landet (knis) på Buenos Aires. Men- - skal du over i mars så er du jo midt i karnevalsonen; avhengig av hvor påsken faller. Og det er uforglemmelig. Men om karnevalsfeiring det er et alternativ ville jeg ikke stoppet i Rio, da ville jeg dratt til Recife, Salvador eller Olinda. Men det er jo bare meg.

Last edited:

Hva synes du ellers om destinasjonene?

:-D

Har vært i alle 3 byene noen ganger og ville rangert de slik:

1. Rio de Janeiro (med god margin)
2. Buenos Aires
3. Sao Paulo

Forøvrig en fin tid på året å reise på. Lykke til med bookingene!

Takk for svar, Tristar.
Er litt lenge å vente til påske med å reise direkte til Rio.

Ville du heller tatt ruten til Sao Paolo også videre til Rio?
I stedet for Buenos Aires, altså.

Ja, ville nok satset på det. Og ev. et par dager i Sao Paulo, men den byen er ganske stor og uoversiktlig... Trives godt i Rio, men om det blir for mye storby kan jeg anbefale Paraty. Den ligger mellom Sao Paulo og Rio og nåes enkelt med buss fra begge byer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, ville nok satset på det. Og ev. et par dager i Sao Paulo, men den byen er ganske stor og uoversiktlig... Trives godt i Rio, men om det blir for mye storby kan jeg anbefale Paraty. Den ligger mellom Sao Paulo og Rio og nåes enkelt med buss fra begge byer.

Ok. Reiser på en torsdag og blir til søndag. Så er litt begrenset hvor langt vi kan reise ut fra Rio tenker jeg.

Det der ser ut som en bra rute! Neste lik den jeg prøver å få til i juni, men jeg tenker AirCanada andre veien til Tokyo. Og ICN tilbake med OZ. Med mindre NH åpner opp noen billetter i den perioden direkte fra Frankfurt. Ser ut som de ikke slipper før det nærmer seg 1 måned før avreise.

Fikk du booket den returen uten problem? Altså ingen billett mellom Tokyo og Seoul?

Yep. Jeg fikk booket returen uten problem. Har gjort det tidligere også (OSL - MUC - JFK // EWR - ARN - OSL). Det som er essensielt er vel at utreisen er fra Skandinavia, samt at reisen må starte og slutte på samme flyplass.

Siden sist har også one way HND - GMP blitt booket med ANA i C (787-8). Tok dette på gamle Aegean-poeng for begge reisende (21 000 poeng pr. person + kr 170 i avgifter). Må si det var veldig smooth å bestille award billetter med Aegean online; raskt system som enkelt viste all tilgjengelighet på ønskede datoer i hele *Alliance (+ månedsvisning).

Opplegget blir etter dette fire dager i Tokyo og fire dager i Seoul.

Revised plan:

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)
FRA - HND F (ANA, 77W Suites)

HND - GMP C (ANA, 787)

ICN - FRA F (Asiana, 380, Suites)
FRA - OSL C (LH)

Hva koster en one-way HND - GMP? Booket du med poeng eller cash?

Alt står i posten ovenfor.

Jeg brukte 21 000 poeng (fra Aegean Airlines) pr. person. Avgiftene kom på kr 170 pr. person (noe jeg tror er vesentlig mindre enn avgiftene som det hadde blitt ved å bruke EuroBonus poeng).

I Aegean sin *A award chart tabell tar de 42 000 poeng for en t/r reise i C i den regionen. Dette er for øvrig sweet spot i tabellen også; det er samme poengsum på Tokeo - Seoul (2t 30m) som på Tokyo - Singapore (vesentlig lenger). Men, nå passet det seg bra å bruke disse gamle Aegean-poengene og det ble uansett en meget pen deal tatt i betraktning at one way i C hadde kostet over kr 12 000 for to personer disse datoene.

Av SAS Eurobonus sin *A award chart fremkommer det at de til sammenlikning tar 50 000 poeng pr. person t/r i samme klasse på denne strekningen. Aegean belaster imidlertid kun 50 % av poengene ved one way; EuroBonus 60 %. Så for to personer ble det enten 60 000 EuroBonus poeng (+ avgifter), eller 42 000 Aegean poeng (+ kr 340 i avgifter). Eller kr 12 - 13 000 i cash... Lett valg :)

For snart første ct.. hvilke sider bruker dere for se hvor mange poeng forsjellig destinasjoner koster?
Non som vet hvor mye man trenger for LH i F fra osl-ewr feks?

For snart første ct.. hvilke sider bruker dere for se hvor mange poeng forsjellig destinasjoner koster?
Non som vet hvor mye man trenger for LH i F fra osl-ewr feks?

Inne på disse siden til SAS ser du både poengprisen for SAS og Star Allianse.
https://www.sas.no/eurobonus/poengtabeller
LH F OSL-EWR "koster" 150.000 Eurobonuspoeng før bruk av CT. Det vil påløpe noen skatter og avgifter i tillegg.

Last edited:

Takk for bra svar. Vanskelig å få disse bilettene? De må evt bestilles over «ct telefon» ?

Billetter med noe annet enn SAS må bestilles på tlf +47 64 81 60 99. Tilgangen til billettene varierer. Og som relativt fersk bruker av CT kan nok andre svare for tilgangen spesifikt til NY. Men det er bare å begynne å lese seg opp her på forumet. Start forfra i denne tråden f.eks.

Yep. Jeg fikk booket returen uten problem. Har gjort det tidligere også (OSL - MUC - JFK // EWR - ARN - OSL). Det som er essensielt er vel at utreisen er fra Skandinavia, samt at reisen må starte og slutte på samme flyplass.

Siden sist har også one way HND - GMP blitt booket med ANA i C (787-8). Tok dette på gamle Aegean-poeng for begge reisende (21 000 poeng pr. person + kr 170 i avgifter). Må si det var veldig smooth å bestille award billetter med Aegean online; raskt system som enkelt viste all tilgjengelighet på ønskede datoer i hele *Alliance (+ månedsvisning).

Opplegget blir etter dette fire dager i Tokyo og fire dager i Seoul.

Revised plan:

OSL - DUS C (SAS)
DUS - FRA C (Lufthansa)
FRA - HND F (ANA, 77W Suites)

HND - GMP C (ANA, 787)

ICN - FRA F (Asiana, 380, Suites)
FRA - OSL C (LH)

Takk for info LNv22!
Jeg prøvde å gjøre en routing via Canada, men det var de vanskelige på. De nekter å la meg fly den veien til Tokyo så lenge jeg skal andre veien tilbake igjen. Så da ser det ut til at jeg må ta til takke med OSL-BKK-NRT med mindre det åpner seg plasser BKK-TPE-NRT.

Er det noen som har klart å få til en reise jorden rundt?

Da var hytteturen for februar/mars 2018 i boks. Ringte CT-telefonen i går ettermiddag, og fikk nærmest sjokk da den ble besvart av en hyggelig svensk tjej etter bare 2 minutter. Så bra start:)

Booket følgende:
OSL-MUC, SAS i Plus
MUC-BKK, Thai i F (747)

BKK-HKG, Thai i F (747)
HKG-ICN, Asiana i C (333)
ICN-FRA, Asiana i F Suites (380)
FRA-OSL, LH i C

Ganske godt fornøyd med den. MUC-BKK med TG i F blir tredje gang... Men hadde vært fint om det åpnet seg en mulighet med Lufthansa. Blir kult med OZ på returen (første gang), og det blir også en helaften i Seoul. Lander i ICN 17:30 og flyr videre neste dag kl 11:00.

Fikk akkurat varsel fra MyFlights (kommer til å savne den, snufs) om endringer i hjemreisen ved neste CT. Tydelig at Asiana har justert på programmet da alle flyvningene med de har blitt endret. Det eneste bekymringsfulle er at connection i Seoul på vei hjem har krympet til 30 minutter (se vedlagte bilde fra SAS-appen). Jeg tviler på at 30 minutter er lovlig connection i dette scenariet. Skal vi bare sitte stille i båten, eller skal vi foreta oss noe? Kommer SAS til å booke oss om automatisk? Her tas alle sorger og bekymringer på forskudd :p

Attachments

• sketch-1514546351365.jpg
    sketch-1514546351365.jpg
    64.1 KB · Views: 224
AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Tja, ikke godt å si... Minimum connection i FRA er 1 time 15 min. Det gjør at det manglet 5 min på at jeg kunne fly hjem fra FRA kl 16:00 i stedet for kl 21:20.

Men hva som er minimum i ICN vet jeg ikke. Fordelen er at flight inn og ut er med samme selskap, så vil vel tro at du blir booket om dersom det er for kort tid?

Last edited:

Fikk akkurat varsel fra MyFlights (kommer til å savne den, snufs) om endringer i hjemreisen ved neste CT. Tydelig at Asiana har justert på programmet da alle flyvningene med de har blitt endret. Det eneste bekymringsfulle er at connection i Seoul på vei hjem har krympet til 30 minutter (se vedlagte bilde fra SAS-appen). Jeg tviler på at 30 minutter er lovlig connection i dette scenariet. Skal vi bare sitte stille i båten, eller skal vi foreta oss noe? Kommer SAS til å booke oss om automatisk? Her tas alle sorger og bekymringer på forskudd :p

MCT på Incheon er 45 min på int-int så denne ryker. Hvis du finner et alternativ selv så ville jeg bare ringt inn og bedt om det først som sist.

MCT på Incheon er 45 min på int-int så denne ryker. Hvis du finner et alternativ selv så ville jeg bare ringt inn og bedt om det først som sist.

Men er det da sånn at SAS bare vil rebooke oss til ledige bonusplasser eller kan vi få bli med en hvilken som helst flyvning med ledige plasser? Føler det er SAS som bør strekke seg langt da de i dette tilfellet er reisebyrået vårt som vi allerede har kjøpt en reise av.

Edit: Jeg ser det er to ledige bonusplasser med et tidligere fly fra Haneda, så vil ringe og høre om vi kan bytte til de. Ser da for meg at det må gjøres kostnadsfritt siden det er snakk om forhold utenfor vår kontroll?

Last edited:

Edit: Jeg ser det er to ledige bonusplasser med et tidligere fly fra Haneda, så vil ringe og høre om vi kan bytte til de. Ser da for meg at det må gjøres kostnadsfritt siden det er snakk om forhold utenfor vår kontroll?

Involuntary change. Er kostnadsfritt å endre.

Involuntary change. Er kostnadsfritt å endre.

Prøvde å ringe men traff Baltikum og de kunne ikke røre CT-bestillinger, så fikk tips om å prøve på dagtid. Men har noen erfaring med om de åpner opp vanlige seter for å løse sånne floker, eller er det utelukkende bonusseter som må brukes?

Status
Not open for further replies.
Back