AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Hei igjen!

Har bestemt meg for å bruke CT´n på å fly Thai Oslo-Melbourne t/r , men ble litt overrasket over taxes som er på ca 7300,-. Varierer dette stort fra selskap til selskap, eller er det noen lunde likt basert på lengden på flyvningen? Er jo to flyvninger på drøyt 9 timer hver vei.

Kan nok se ut som et "normalt" nivå på skatter og avgifter for den reisen. Vi fikk rundt NOK 6 400 per pers da vi reiste Oslo - Sydney med Thai i business (med CT), men da var dollaren 20% billigere..

Jeg betalte hele 8500 kr per person for min CT Oslo-Sydney i første klasse. Reiseruta var da OSL-(LH)-FRA-(TG)-BKK-(TG)-SYD-(TG)-BKK-(TG)-FRA-(LH)-OSL. Regner med at Lufthansa-flightene mellom Oslo og Frankfurt dro opp fuel-tillegget enda mer.

Turen ble booket i starten av juli med avreise i februar neste år.

Jeg betalte hele 8500 kr per person for min CT Oslo-Sydney i første klasse. Reiseruta var da OSL-(LH)-FRA-(TG)-BKK-(TG)-SYD-(TG)-BKK-(TG)-FRA-(LH)-OSL. Regner med at Lufthansa-flightene mellom Oslo og Frankfurt dro opp fuel-tillegget enda mer.

Turen ble booket i starten av juli med avreise i februar neste år.

Hva ble poengprisen på dette? Og hvor mange av de rutene har first? Ser TG flyr 747 mellom BKK-SYD, så der er det kanskje first?

Jeg vurderer OSL-BKK-MEL og retur SYD-BKK-OSL for å få flydd 747. Men tror jeg kjører business hele veien, om det er mulig å kombinere å få first på 747 om TG har.

Da er det vel bare å betale taxen og glede seg til reisen :)

Angående USA, fløy SK business til SFO, da kom vel avgiftene på en drøy 500lapp en vei... får prøve å finne en longhaul SK neste CT

Hva ble poengprisen på dette? Og hvor mange av de rutene har first? Ser TG flyr 747 mellom BKK-SYD, så der er det kanskje first?

Jeg vurderer OSL-BKK-MEL og retur SYD-BKK-OSL for å få flydd 747. Men tror jeg kjører business hele veien, om det er mulig å kombinere å få first på 747 om TG har.

Da er det vel bare å betale taxen og glede seg til reisen :)

Angående USA, fløy SK business til SFO, da kom vel avgiftene på en drøy 500lapp en vei... får prøve å finne en longhaul SK neste CT

Poengprisen ble 240 000 poeng for to personer (med CT). Har business mellom Oslo og Frankfurt og First hele veien mellom Frankfurt og Sydney. Thai benytter A380 (på min avgang) mellom Frankfurt og Bangkok, og 747 mellom Bangkok og Sydney. Ville nesten gått for First hvis du kan, det koster bare 60 000 poeng mer enn business, og fuel-tillegget er omtrent det samme.

Poengprisen ble 240 000 poeng for to personer (med CT). Har business mellom Oslo og Frankfurt og First hele veien mellom Frankfurt og Sydney. Thai benytter A380 (på min avgang) mellom Frankfurt og Bangkok, og 747 mellom Bangkok og Sydney. Ville nesten gått for First hvis du kan, det koster bare 60 000 poeng mer enn business, og fuel-tillegget er omtrent det samme.

Takk for tips! First A380 er jo en liten grail for meg, så skal se hva som er tilgjengelig med datoene jeg har til rådighet! :) For meg alene blir det vel 120 000 poeng, noe som absolutt er innafor.

Hvor kan man finne fullstendige regler for star alliance bonusreise / CT? Er det f.eks et maksimalt antall segmenter på en reise? Lengde på reise?
Ønsker å reise til Tahiti eller Fiji i 2016 med CT i C/F og eneste mulighet såvidt jeg kan se er via AKL med Air New Zealand. Med ekstremt lav tilgjengelighet på Y.

Hvor kan man finne fullstendige regler for star alliance bonusreise / CT? Er det f.eks et maksimalt antall segmenter på en reise? Lengde på reise?
Ønsker å reise til Tahiti eller Fiji i 2016 med CT i C/F og eneste mulighet såvidt jeg kan se er via AKL med Air New Zealand. Med ekstremt lav tilgjengelighet på Y.

https://www.americanexpress.no/file...anion ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf

Maksimalt antall segmenter = 8
Lengde på reise = Heimreisen må være gjennomført før CT går ut.
Låg tilgjengelighet i Y? Sikker på du ikkje meiner C? Strekket AKL-PPT pleier å være umogleg å få tak i C-award, men forholdsvis kurant å få tak i Y.

https://www.americanexpress.no/file...anion ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf

Maksimalt antall segmenter = 8
Lengde på reise = Heimreisen må være gjennomført før CT går ut.
Låg tilgjengelighet i Y? Sikker på du ikkje meiner C? Strekket AKL-PPT pleier å være umogleg å få tak i C-award, men forholdsvis kurant å få tak i Y.

Takk.

AKL-PPT. Med KVS Tool finner jeg ingenting ledig (Y, C) i mars 2016, 5 dager ledig i april 2016.

Da var CT-reisen bestilt!

OSL - LHR (SK) - 738 Y
LHR - BKK (TG) - 380 F
BKK - SYD (TG) - 744 F

SYD - BKK (TG) - 744 F
BKK - OSL (TG) - 773 C

Eneste kjipe er at overgangen i BKK på tur ned bare er på 1 time, så rekker ikke nyte noe av fasilitetene der.. Noen som har noen formening om jeg får til gang til First loungen på tur hjem når jeg ankommer i F , 20ish timer overgang før hjemreisen i C ?

Forøvrig takk for tips om å lete opp F-muligheter, prøvde KVS Tool for første gang og må si det var verdt investeringen. Dama på CT-kontoret fant ikke "min" planlagte reiserute, men ordna seg når jeg forklarte litt mer i detalj.

Forøvrig 120.000 EB + ca 7700 i fuel/tax, CT alene :)

edit: ser forresten også nå i KVS at SK-flighten har ledig award i C, er det noe jeg bør ringe å prøve å få bekreftet/endret?

Noen som har noen formening om jeg får til gang til First loungen på tur hjem når jeg ankommer i F , 20ish timer overgang før hjemreisen i C ?

Har søkt litt og forsøker å svare på mitt eget spørsmål:

Fra flyertalk:

"TG F Arrival connecting to international TG C/Y = FCL access"

men så:

Q: If arriving in TG F and departing in TG C the following day, will I get access to the F lounge?

A: Offically the answer is no as you need a same day ticket, however some people have been granted access in this situation. So very much a YMMV situation.

Så da får jeg vel håpe på litt goodwill, da flyet går 00:20 neste døgn..

Har søkt litt og forsøker å svare på mitt eget spørsmål:
Fra flyertalk:
"TG F Arrival connecting to international TG C/Y = FCL access"
men så:
Q: If arriving in TG F and departing in TG C the following day, will I get access to the F lounge?
A: Offically the answer is no as you need a same day ticket, however some people have been granted access in this situation. So very much a YMMV situation.

Så lenge connecting flight bare har C som høyeste klasse, kan du argumentere med at du er på F-billett. F.eks BKK-OSL og BKK-CPH har jo bare C

Jeg vil tippe den regelen er der ifht. de som eks. ankommer kl. 20 på kvelden og skal reise kl. 15 neste dag. Dvs. typisk lang transfer der man forlater flyplassen o.l. og at de som ankommer kl. 22:30 og skal videre kl. 00:15 ikke er ment å rammes

Jeg vil tippe den regelen er der ifht. de som eks. ankommer kl. 20 på kvelden og skal reise kl. 15 neste dag. Dvs. typisk lang transfer der man forlater flyplassen o.l. og at de som ankommer kl. 22:30 og skal videre kl. 00:15 ikke er ment å rammes

Ja, tenker det samme, men litt bekymret siden jeg har så lang transfer at jeg nok forlater flyplassen litt. Ankommer rundt 03 på natta, og da er vel loungen faktisk stengt også. Men er jo bare å prøve og håpe på det beste. :)

Booket akkurat årets CT for april/mai 2016.

SVG-OSL SK C
OSL-FRA SK C
FRA-BKK TG F
BKK-AKL TG C

AKL-BKK TG C
BKK-CDG TG F
CDG-CPH SK C
CPH-SVG SK C

Ble 240.000 poeng og 9390NOK i skatt/avgift per person.

Huff for noen taxes etc..:drunk:. Har TG F til SYD i februar ( ut FRA og tlbake MUC med LH C ) 230.000 poeng og $ 142 taxes med UA MP . Hadde omtrent nøyaktig det samme for to år siden..

Huff for noen taxes etc..:drunk:. Har TG F til SYD i februar ( ut FRA og tlbake MUC med LH C ) 230.000 poeng og $ 142 taxes med UA MP . Hadde omtrent nøyaktig det samme for to år siden..

Det kan du trygt si. Vi skal egentlig enten til Fiji eller Tahiti med noen dager i New Zealand i april/mai 2016 og dette var det beste jeg fant om vi ønsker å reise F på noen av flightene. Vurderer å droppe F for å enten reise OSL-BKK C med AKL som destinasjon og retur fra enten NAN eller PPT om det er en lovlig routing.

Planlegger CT til Bangkok fra Stavanger januar-april 2016, hadde planer om LH F ned og TG F hjem, men nå har jo LH sluttet med F til BKK. Noen som har forslag til routinger som gir LH F nedover via en eller annen plass i Asia som har bra C eller F videre til BKK?

Status
Not open for further replies.
Back