AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Planlegger CT til Bangkok fra Stavanger januar-april 2016, hadde planer om LH F ned og TG F hjem, men nå har jo LH sluttet med F til BKK. Noen som har forslag til routinger som gir LH F nedover via en eller annen plass i Asia som har bra C eller F videre til BKK?

Titter også litt på bruk av min CT i januar/februar, og en LH/TG-combo i F hadde vært brillefint. Er ikke sikker på om jeg har fått med meg alt, men tror LH har følgende aktuelle ruter med F:

Fra FRA
Beijing, A380
Shanghai, A380
Singapore, A380
Hong Kong, A380 fra 24.10.15
Delhi, A380

Fra MUC
Mumbai A333
Delhi, A346
Hong Kong, A346
Shanghai, A346

Og i tillegg går det vel an å ta en omvei via Tokyo og Seoul også. Viderforbindelse til BKK med TG er vel det mest åpenbare. Hong Kong og Tokyo har vel F.

Noen som har formening om tilgjengelighet på flightene til India. De blir jo litt korte, men kan kanskje være et alternativ om tilgjengeligheten er bedre.

Satse på Hong Kong eller Singapore da ser det ut som :)

Hvis poenget er opphold i First class terminal i Frankfurt (og ikke reisen i førsteklasse med Lufthansa i seg selv) er det jo mulig å reise via Frankfurt-Zurich og førsteklasse med Swiss ZRH-BKK.

Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible with a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS.

http://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access

Hvis poenget er opphold i First class terminal i Frankfurt (og ikke reisen i førsteklasse med Lufthansa i seg selv) er det jo mulig å reise via Frankfurt-Zurich og førsteklasse med Swiss ZRH-BKK.

Access to the First Class Terminal at Frankfurt Airport is only possible with a confirmed same-day departing First Class flight on Lufthansa or SWISS.

http://www.lufthansa.com/us/en/Lounge-types-and-access
Swiss blokkerer sin F-klasse for alle andre enn Miles and More medlemmer. Dessverre :(

Planlegger CT til Bangkok fra Stavanger januar-april 2016, hadde planer om LH F ned og TG F hjem, men nå har jo LH sluttet med F til BKK. Noen som har forslag til routinger som gir LH F nedover via en eller annen plass i Asia som har bra C eller F videre til BKK?

Når jeg søker opp first billetter på Lufthansa er det masse tilgjengelighet for eksempel i april neste år. Når skal de slutte med first FRA-BKK?

Når jeg søker opp first billetter på Lufthansa er det masse tilgjengelighet for eksempel i april neste år. Når skal de slutte med first FRA-BKK?

First er borte allerede på FRA-BKK med Lufthansa. De bruker 747 om vinteren med ny konfigurasjon med business, prem eco og eco. Denne sommeren kjører de vel A343 med samme oppsett. First kommer ikke tilbake her. Thai derimot har masse tilgjengelighet.

Hei dere!

Til nå har jeg bare vært leser, men har nå endelig opprettet konto. Jeg har en Companion Ticket + 130k poeng som skulle holde til økonomi t/r Norge - Stillehavet. Vi ønsker å reise til Brisbane i Australia rundt juletider. Jeg har kjøpt KVS Tool, men det ser ut til å være svært begrenset med plasser, og hvis det er plass er det veldig ukurante "connections", turen vil gjerne ta 40 timer i steden for mer effektive ruter som kan være så "korte" som 24 timer.

Noen som har noen tips i forhold til søk?

+ jeg er 50k poeng fra å kunne fly business fra Norge til Australia. Ville dere kjøpt disse poengene fra SAS? En kostnad på rundt 10.000,-

+ jeg er 50k poeng fra å kunne fly business fra Norge til Australia. Ville dere kjøpt disse poengene fra SAS? En kostnad på rundt 10.000,-
Et rungende ja fra meg. Jeg kommer aldri til å svi en CT på longhaul i Economy. Bare YQ kommer til å koste over halvparten av de en ordinær billett ville kostet (så lenge det involverer andre selskaper enn SAS).

EuroBonus har jevnlige kampanjer hvor de kutter prisen for poengkjøp, så litt is i magen mens du venter på at tilgjengelighet åpner jeg, er neppe dumt.

Et rungende ja fra meg. Jeg kommer aldri til å svi en CT på longhaul i Economy. Bare YQ kommer til å koste over halvparten av de en ordinær billett ville kostet (så lenge det involverer andre selskaper enn SAS).

EuroBonus har jevnlige kampanjer hvor de kutter prisen for poengkjøp, så litt is i magen mens du venter på at tilgjengelighet åpner jeg, er neppe dumt.
Ok da gjør jeg nok det, takker.

Så det er vanlig at tilgjengeligheten for ledige bonusseter øker jo nærmere man kommer tiltenkt avreise?

Så det er vanlig at tilgjengeligheten for ledige bonusseter øker jo nærmere man kommer tiltenkt avreise?

Ja - for noen selskaper og noen klasser er det slik; andre selskaper legger derimot ut award seter lang tid i forveien uten å legge ut nevneverdig mer nærmere avreise.

Som ILS2 ovenfor støtter jeg også kjøp av poeng dersom du planlegger å ta ut en lang CT reise i C eller F. Merk imidlertid at rabatten på poengkjøp kommer med sjeldnere frekvens enn før og at den de siste gangene har vært 30 - 40 % og ikke 50 % (som for ca. to år siden).

Som ILS2 ovenfor støtter jeg også kjøp av poeng dersom du planlegger å ta ut en lang CT reise i C eller F. Merk imidlertid at rabatten på poengkjøp kommer med sjeldnere frekvens enn før og at den de siste gangene har vært 30 - 40 % og ikke 50 % (som for ca. to år siden).

Ok, men selv om poengene har full pris så vil det altså "lønne" seg å kjøpe de man mangler for å ta ut en lang CT reise i C klassen.

Vil de som sitter å tar i mot CT bestillinger kunne komme opp med en bra rute? Eller burde man benytte Flightfox eller liknende for å få en optimal reiserute i C klassen? Dette er avreise rundt juletider så jeg gjør regning med at det er begrenset tilgjengelighet..

Last edited:

Vil de som sitter å tar i mot CT bestillinger kunne komme opp med en bra rute? Eller burde man benytte Flightfox eller liknende for å få en optimal reiserute i C klassen?

Jeg har nettopp bestilt OSL-LHR-BKK-SYD-BKK-MUN-OSL alt i F bortsett fra oslo-flightene som er C. Dette ville jeg aldri ha fått tilbud om fra CT-kontoret. OSL-SYD i C var ikke noe problem, men er glad jeg investerte i KVS-tool og fant egne alternativer i F. CT-folka fant ikke en F reise, og jeg måtte nesten instruere å stå på mitt om at jeg hadde funnet tilgjengelig. Men når alt gikk i boks var jeg storfornøyd og gleder meg til reisen. De gir god service, men kan være greit å ha funnet "ruten" din på forhånd.

Booket akkurat årets CT for april/mai 2016.

SVG-OSL SK C

OSL-FRA SK C

FRA-BKK TG F

BKK-AKL TG C

AKL-BKK TG C

BKK-CDG TG F

CDG-CPH SK C

CPH-SVG SK C

Ble 240.000 poeng og 9390NOK i skatt/avgift per person.

Fikk endret litt på denne til en litt mer levelig rute.
Utreise blir samme, men hjem blir som følger:

AKL-SYD Y
SYD-BKK F
BKK-LHR F
LHR-SVG C

Med denne får vi en stopp på 23 timer 25 minutter i Sydney. Akkurat innafor ;-) Litt tid til sightseeing osv. Stopp på 7 timer i Bangkok med litt avslapping i Thai First lounge.

Fikk endret litt på denne til en litt mer levelig rute.
Utreise blir samme, men hjem blir som følger:

AKL-SYD Y
SYD-BKK F
BKK-LHR F
LHR-SVG C

Med denne får vi en stopp på 23 timer 25 minutter i Sydney. Akkurat innafor ;-) Litt tid til sightseeing osv. Stopp på 7 timer i Bangkok med litt avslapping i Thai First lounge.

Nice! Brukte du KVS Tool? I så fall brukte du AC eller NH-StarAlliance ved søk? Er veldig interessert da jeg tenker å booke nogenlunde samme rute selv, dog kun i C klassen :-)

Nice! Brukte du KVS Tool? I så fall brukte du AC eller NH-StarAlliance ved søk? Er veldig interessert da jeg tenker å booke nogenlunde samme rute selv, dog kun i C klassen :-)

KVS Tool med AC. Bruker Mac/Crossover, og da fungerer ikke NH. Lykke til! :-)

Til info så sjekket jeg nå med Amex Norge etter flere mislykkende forsøk på å booke en Open Jaw billett. Alle jeg snakket nektet å booke en open jaw billett, hvor to sa kontant nei og én sa det kun var tillatt for SAS flights.

AmEx Norge fortalte meg etter en lang diskusjon at det kun gis unntak for open jaw dersom det ikke er mulig å få hjemreise fra samme destinasjon innenfor de datoene du ønsker, så kan de være behjelpelige med å finne hjemreise fra en annen flyplass "helst" i samme land. Men kan også tillate fra andre land i samme sone....så ganske mye som skal klaffe for å få til Open jaw hvis man baserer seg på utgangspunktet til Amex Norge.

Veldig rart. Har aldri hatt problemer med CT og open jaw. Det står ingenting i reglene at det ikke er lov.

Veldig rart. Har aldri hatt problemer med CT og open jaw. Det står ingenting i reglene at det ikke er lov.

Nei, og det prøvde jeg iherdig å poengtere også til ingen nytte. Og jeg poengterte til de at da blir det jo litt på skjønn ut i fra hvem du snakker og det ikke er riktig,så var de jo enig i det uten at det ble noen løsning ut i fra det

Nei, og det prøvde jeg iherdig å poengtere også til ingen nytte. Og jeg poengterte til de at da blir det jo litt på skjønn ut i fra hvem du snakker og det ikke er riktig,så var de jo enig i det uten at det ble noen løsning ut i fra det

Eg bestilte CT med open-jaw seinast for eit halvår sida, og veit om mange fleire som har gjort det samma utan noko form for spørsmål. Tviler på dei plutseleg har endra reglane, igjen.

Ville gjort eit nytt forsøk i morgon :)

P.S. Var det call-senteret i Estland du var i kontakt med? Har ganske gode erfaringar med dei som sit der.

Status
Not open for further replies.
Back