AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Det skal imidlertid legges til at tilgjengeligheten jeg har sett på long haul C og F så langt har vært riktig. Intra EU med SK og LH må man imidlertid ta med en stor klype salt. Jeg har sikkert 10 eksempler på SK flighter i Europa som vises som tilgjengelige i KVS (ANA og AC), men som EB telefonen og AmEx CT telefonen kan avkrefte.

Har du erfaringer med hvordan united.com stemmer ifht SK/LH-shorthaul- tilgjengelighet?

A380 er veldig bra, men det kan også B747 være. Det er slik at disse har 2 utgaver av First Class; gammel og ny. Den gamle har 10 seter og den nye har 9. Den nye ligger tett opp til A380. Er usikker på hvor mange av flyene som er oppgraderte. TG skal vel også fase ut de eldste 747'ene etterhvert, så mulig det snart er bare fly med "ny" First igjen. Men skulle ikke forbause meg om noen her inne på forumet har full oversikt over dette[emoji3]

Personlig har jeg kun flydd TG First av den gamle typen, både A346 og B747. Har ikke den samme private følelsen som de nye, men turen ( på bonusbillett) var aldeles upåklagelig[emoji106]

Lykke til med bookingen, tenker å gjøre samme øvelsen om et års tid.

A380 er veldig bra, men det kan også B747 være. Det er slik at disse har 2 utgaver av First Class; gammel og ny. Den gamle har 10 seter og den nye har 9. Den nye ligger tett opp til A380. Er usikker på hvor mange av flyene som er oppgraderte. TG skal vel også fase ut de eldste 747'ene etterhvert, så mulig det snart er bare fly med "ny" First igjen. Men skulle ikke forbause meg om noen her inne på forumet har full oversikt over dette[emoji3]

Personlig har jeg kun flydd TG First av den gamle typen, både A346 og B747. Har ikke den samme private følelsen som de nye, men turen ( på bonusbillett) var aldeles upåklagelig[emoji106]

Lykke til med bookingen, tenker å gjøre samme øvelsen om et års tid.

Jeg har flydd TG F i A346, B747 gammel og ny, i tillegg til A380 noen ganger. De skal selge noen av 747 nå, uvisst hvilke, men jeg tror det blir de med gammel F.
Hvert fly har sin sjarm, men hadde nok valgt A380 som første gang med TG F. Romslige seter og kabin. 747 blir noe trang synes jeg.

FRA og CDG har som regel noe ledig om du søker en tid frem. First Class Lounge i BKK er et must å få med seg om du reiser TG F, og da helst fra Check-in, så du får VIP-følelsen :)

Har du erfaringer med hvordan united.com stemmer ifht SK/LH-shorthaul- tilgjengelighet?

Nei, jeg har bare forsøkt med ANA og AC via KVS Tool. Har ikke prøvd via United.com.

Ser at KVS Tool åpner for å bruke bl.a. M&M også, men når både ANA og AC viser samme feilaktige tilgjengelighet virker det som om feilen kanskje ligger hos SK/EB?

Jeg har ved to anledninger snakket med både vanlig EB call center og CT booking på telefon, hvor de begge bekrefter tilgjengeligheten jeg har sett og hvor jeg så har booket dette i samme samtale. Deretter har jeg blitt oppringt 10 minutter senere med en beklagelse om at "bookingen ikke gikk igjennom" / "disse var visst ikke tilgjengelige likevel". Nevnte forhold har jeg imidlertid klart å bruke til å slippe endringsgebyr x 2 på en CT booking da jeg viste til at den første bookingen ble endret av de i min disfavør og at jeg derfor fant det rimelig å slippe endringsgebyrene. Det var de helt enige i, med en høflig beklagelse og uten diskusjon.

Last edited:

Årets CT-tur ble i alle fall booket for en liten uke siden.

Avreise er i morgen og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg mer enn stort:

OSL - ARN (SK) 736 - C
ARN - FRA (LH) 321 - C
FRA - HND (LH) 748 - F

12 smashing dager i Japan - bl.a Tokyo, Kyoto, Hiroshima, Miyajima.

HND - FRA (NH) 77W - F
FRA - LHR (LH) 321 - C
LHR - OSL (SK) 736 - C

Utreisen byr på seks timer i Lufthansa sin First Class Terminal.

Hjemreisen blir med ANA i deres First Square. Ut i fra rapportene jeg har lest om det produktet er det nok lurt å møte opp både tørst og sulten!

Pen booking! Disse "omveiene" i Europa, er det bevisst eller eneste tilgjengelige?

Min første CT ser ut til å bli brukt på OSL-FRA-GIG(Rio) med Lufthansa og 747-8i.
Ikke ledig i Y på utreisen, og ble fortalt at klasser kun kan kombineres på Sas´s egne flyvninger, så da ble det Business begge veier. :)
Ønsket egentlig å booke Munchen-Rio, men reisen må tydligvis starte i Skandinavia.

Noen som har LH 747-8i biz-class seteanbefaling ?

Last edited:

Hjemreisen blir med ANA i deres First Square. Ut i fra rapportene jeg har lest om det produktet er det nok lurt å møte opp både tørst og sulten!

Har `bare`flydd ANA i biz, men allerede det var helt overlegent, så bare å glede seg, ja. :D

Noen som har LH 747-8i biz-class seteanbefaling ?
Velg for Guds skyld 2. etasje. Business nede føles som Economy i den tettpakkede 2-2-2 konfigurasjonen. Foretrekker å sitte i den fremre halvdelen av toppetasjen, gjerne foran nødutgangen, men med passelig (minst 1 rads) buffer til latrinen.

Plutselig datt det ned en bryllupsinvitasjon til Bali påsken 2016. Tenkte da at jeg skal ta med min kjære på årets CT, og forsøke å finne noen first billetter sålangt det går. Er det noen som kunne ha hjulpet med med noen gode routinger Osl-Dps som muliggjør en potensiell endring til Lufthansa first på deler av turen? Tenker da påskeuken pluss uken etter eller før.

Hei!

Jeg er helt ny her, men tenkte å spørre om noen gode råd.

Etter flere år uten å ha brukt min CT, tenker jeg å ta meg en tur alene til Australia på nyåret, januar eller februar, 10-14 dager. Melbourne eller Sidney, alt ettersom hva som passer best.

Har søkt litt lett og ser at ihvertfall både Thai og Singapore flyr dit, så spørsmålet er rett og slett, hva vil gi meg den beste reiseopplevelsen i business? Eller first om det er et alternativ, uten at det koster alt for mye ekstra poeng.

Har SAS AmexPlat, og er EBG nå, men høyst sannsynlig ikke når jeg reiser..

Takk for alle svar! :)

Eg trur du skal slite med å finne businesseter hos Singapore, dei er det få av. Thai skal imidlertid vere rimelig greit, og då slepp du i tillegg ein posisjoneringsflight. Frå Oslo har dei vel ny og fin businesskabin også.

Du skal kunne bruke CT'en din til å få halv pris for deg, om du reiser aleine. Eg fikk iallefall tilbud om halvert pris då eg bestilte ein tur for berre meg ifjor.

"Companion Ticket er en unik fordel for medlemmer av SAS EuroBonus American Express. Med denne i hånden kan en eller to personer reise på EuroBonus tur med 50 % poengrabatt."

https://www.americanexpress.no/saseurobonus/companion-ticket/ (pdf'en med vilkåra er sikkert ikkje oppdatert).

Eg trur du skal slite med å finne businesseter hos Singapore, dei er det få av. Thai skal imidlertid vere rimelig greit, og då slepp du i tillegg ein posisjoneringsflight. Frå Oslo har dei vel ny og fin businesskabin også.

Takk for svar, er Thai jeg har sett på i første omgang, men ville bare dobbelsjekke her inne ;)

CT har jeg kontroll på, den nye løsningen med 50% rabatt også når man reiser alene er grunnen til at jeg tar denne turen :)

Årets CT-tur ble i alle fall booket for en liten uke siden.

Avreise er i morgen og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg mer enn stort:

OSL - ARN (SK) 736 - C
ARN - FRA (LH) 321 - C
FRA - HND (LH) 748 - F

12 smashing dager i Japan - bl.a Tokyo, Kyoto, Hiroshima, Miyajima.

HND - FRA (NH) 77W - F
FRA - LHR (LH) 321 - C
LHR - OSL (SK) 736 - C

Utreisen byr på seks timer i Lufthansa sin First Class Terminal.

Hei,

Om du ikke har noe imot å dele følgende informasjon:

Hvor mange poeng og hvor mye ble det i avgifter og diverse ?

AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Hei,

Om du ikke har noe imot å dele følgende informasjon:

Hvor mange poeng og hvor mye ble det i avgifter og diverse ?

Det har jeg naturligvis ingenting i mot.

Det ble 190 000 EB poeng + 4500 i skatter og avgifter pr. person.

Mye av skattene kommer fra LH; SK og NH belaster langt mindre.

Jeg endret returen to ganger, og siste gang ble det nødvendig å fly via LHR for å få det til å gå opp med dagflighten til NH HND - FRA (de har to i døgnet, en nattflight og en dagflight). Omveien innom LHR genererte en del ekstraavgifter som kom på toppen (i tillegg til de 4500 nevnt ovenfor). Forsto at dette i det vesentligste hadde med LHR-relaterte avgifter å gjøre. Siden siste legget (LHR - OSL) da ble med SK i C, ble dette imidlertid billigere enn alternativ 2 som var å fly via VIE med OS på siste legget til OSL; det er hos LH group de horible avgiftene kommer inn.

Om man skal til Japan er det virkelig verdt å lete etter NH F. Det var et helt utrolig bra produkt. Det som imidlertid er verdt å nevne, og som gjør LH attraktivt, er at NH sine åtte F squares nesten er for private om man reiser to sammen. Selv de to setene i midten - som ved første øyekast kan se attraktive ut for et par som reiser sammen - er utformet med maks privacy i tankene, og særlig dama satte mer pris på den mer åpne LH kabinen som gjorde det mulig å ha en samtale. I tillegg til det får man også kun tilgang til FCT i FRA og LH sine F lounger ved å fly LH. Men om du klarer deg i senator loungen, reiser alene eller tåler litt avskjerming fra din bedre halvdel, vil jeg nesten si at NH ligger et skritt foran LH i luften. NH sin first lounge på HND var også meget bra. Personlig oppfølging av mat- og drikkeservering etc som i FCT, men ingen henter deg for boarding eller transporterer deg til gaten.

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back