AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m.

Status
Not open for further replies.
Re: AmEx Companion Ticket - reisemål m.m.

Snakket med dem igjen i dag. De ville fortsatt ikke bekrefte ruten. Nå sier de at det er pga at den går gjennom ulike "soner" og at disse sonene kan koste mer Eurobonus poeng. Er det nye regler?

Det er ingen open jaw og ingen layover som er over 23 timer.

Ruten ser slik ut:

Til: KRS-OSL-FRA-ICN-SYD
Fra: SYD-HND/NRT(shuttle buss Tokyo)-BRU-OSL-KRS

Blir ikke HND-NRT bytte å betrakte som "open jaw"?

Burde uansett ikkje ha noko å sei, då open jaw er tillatt.

Open jaw er tillatt, men trodde ikke du kunne (i dette tilfellet) stoppe i Sydney (destinasjon) og ha en open jaw i tillegg.

Open jaw er tillatt, men trodde ikke du kunne (i dette tilfellet) stoppe i Sydney (destinasjon) og ha en open jaw i tillegg.

De fleste oppegående agenter betrakter NRT/HND som én flyplass. Når reisen starter og slutter samme sted er det ikke Open Jaw, det er når f.eks OSL-BKK-KRS, eller OSL-BKK-HAN-OSL. Ene Open Jaw er i Skandinavia, og det andre eksempelet er i Southeast-Asia sonen.

Blir ikke HND-NRT bytte å betrakte som "open jaw"?

Nei, flyplasser som er innenfor samme "metropolitan area" regnes som en ordinær videreforbindelse, men som regel med en adskillig lengre MCT.

ANA eller United funker ok, men har du KVS er vel det mer presist ifølge enkelte. Lykke til!

Vel, KVS er jo bare en frontend for bl.a. ANA, så det blir akkurat de samme resultatene...
Air Canada kan man sjekke også.

KVS Tool supports 4 different Engines for *A Award Availability (incl. AC AE & ANA) and allows its users to easily switch between them in a single click.

KVS tools, noen som har en guide for dummies?

Please consult the KVS Tool User Guide and feel free to contact us with any specific questions:

http://Help.KVSTool.com/#StarAlliance

Jeg angrer hvertfall ikke på at jeg investerte i 2mnd med KVS. Prøvde litt med ANA, men tror ikke jeg hadde klart å ordne meg samme ruten i F t/r Australia uten KVS.

Litt knotete å bruke på mac, men følger man "oppskriften" skal det gå greit.
Welcome to the KVS Tool -- we are glad you are enjoying your Membership!

Når man søker etter bonusbilletter på SAS sine nettsider, kan man virkelig ikke filtrere slik at det er kun C-klasse som viser på månedsvisning?

Companion Ticket

Hallo forumet!
Noen her som vet siste frist for booking av CT?
Er det samme regler som med vanlige bonusbilletter?
Gjelder det evt. forskjellige regler avhengig av hvilket selskap man skal reise med?

Tenker å bestille t/r med LH i First og ønsker å booke så sent som mulig pga. 14-dagers regelen til Lufthansa!
For øvrig noen som vet om det går an å bestille utreise i god tid (<15 dager), for så å endre hjemreisen til LH First like før avreise, men likevel beholde utreisen som den er?

Dette vil vel koste noen hundrelapper evt. siden det er under 24 timer til avreise går jeg ut ifra?

Re: Companion Ticket

(...) Tenker å bestille t/r med LH i First og ønsker å booke så sent som mulig pga. 14-dagers regelen til Lufthansa!
For øvrig noen som vet om det går an å bestille utreise i god tid (<15 dager), for så å endre hjemreisen til LH First like før avreise, men likevel beholde utreisen som den er?

Dette vil vel koste noen hundrelapper evt. siden det er under 24 timer til avreise går jeg ut ifra?

Finner du en utreise du kan tenke deg i LH F bør du booke denne så fort som mulig før tilgjengeligheten forsvinner. Du må bestille t/r når du finner utreisen i LH F. Returen kan du endre inntil 24 timer før utreisen (i praksis dagen før utreisen) mot et gebyr på 150 kr, bare vær tydelig på at utreisen ikke skal endres.

Re: Companion Ticket

Det er ofte mange motstridende svar å finne ved booking av CT eller endring avd isse billettene.

Flere ganger har jeg blitt møtt med en påstand at dersom en flight skal endres, må de slippe alle plassene og booke opp igjen, med fare for at noen klarer å nappe de ledige plassene i mellomtiden.

Andre ganger (fåtallet dessverre) får man snakke med noen som kan dette, og sier at det ikke er noe problem å bare endre på den ene flighten uten å endre noe annet.

Når jeg har prøvd å forklare dette til den første gruppen som vil slippe alt, er det vanskelig for å få noen forståelse for at man "vet noe som de ikke vet".

Andre med tilsvarende erfaringer?

Når jeg har booket CT har jeg booket minst et par måneder i forveien, og når LH F blir ledig 15 dager før avreise booker jeg om. Har ikke prøvd å booke om returen noe senere, men det bør være mulig. Men den kan IKKE bookes om etter at utreisen er foretatt. Så skal du ha LH F på returen, må ikke reisen være over 14 dager.

Ja, har møtt på agenter som ikke har så god peiling. Som du sier, håpløst å begynne å lære dem opp på tlf. HUACA. Men kjedelig å møte på akkurat samme person igjen da. Har skjedd et par ganger. Spør om å få prate med supervisor. Går av og til. Spurte du om det?

Har tenkt meg en tur til new york med fruen i februar 2016. Har 110k poeng og platinumkort. Hvilket flyselskap er det best å reise med for å fly business? Eller kommer jeg med dit med business i det hele tatt? Finner svært lite ledig hos SAS på business.

Har tenkt meg en tur til new york med fruen i februar 2016. Har 110k poeng og platinumkort. Hvilket flyselskap er det best å reise med for å fly business? Eller kommer jeg med dit med business i det hele tatt? Finner svært lite ledig hos SAS på business.

SAS har jo ny klasseledende kabin - så det er jo et knall valg sammenholdt med at avgiftene kun blir et par hundrelapper.

Ellers har både LH, LX og OS gode produkter til NYC i C, men her må du ut med kr 3 000 - 4 000 i avgifter pr. person + 10 eller 20 tusen mere poeng (høyere poengsum å betale for reiser med *A partner).

Basert på det du skriver hadde jeg nok forsøkt å ta en tur med SK i C her. Du kan evt. søke til og fra IAD også, og se om du kan reise til EWR og hjem fra IAD eller omvendt (hvis det passer med planene dine).

Med SAS koster det 100 000. Men to ledige seter, og i tillegg retur, er nesten bare å glemme dessverre. De slipper svært få bonusseter. Du må nok satse på Star, fortrinnsvis Lufthansa/Swiss. Det er 110 000 men da kommer jo fueltillegget på etpar tusen også.
Det er for galt at man ikke kan slippe noen businesseter til egne medlemmer, gjør meg ordentlig forbannet. Hadde det ikke vært for partnerne i Star, så hadde hele Eurobonus vært ubrukelig for min del.

Og ja, jeg ville heller brukt 12 timer og reist i business. Ingenting å lure på spør du meg.

Last edited:

Merkelig hvor lite bonusseter det snakkes om her da..

Har selv benyttet meg en god del av disse på SAS, i fjor i Business midt i sommerferien for 2 pers til IAD. Neste sommer midt i fellesferien fikk jeg plasser for 4 personer t/r TRD-EWR... Så heldigvis aldri opplevd dette.

Er EBD da, vet ikke om dette hjelper..

Kim

Selv nettopp booket CT tur til EWR med SK i C neste år, og når jeg søkte litt rundt var det flust av muligheter så lenge en er litt fleksibel på reisetidspunkt.

Merkelig hvor lite bonusseter det snakkes om her da..

Har selv benyttet meg en god del av disse på SAS, i fjor i Business midt i sommerferien for 2 pers til IAD. Neste sommer midt i fellesferien fikk jeg plasser for 4 personer t/r TRD-EWR... Så heldigvis aldri opplevd dette.

Er EBD da, vet ikke om dette hjelper..

Kim

Nå har de vel sagt at det skal være lettere for Diamond å få seter...eller husker jeg feil?

Status
Not open for further replies.
Back