Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Dypt uenig, dette er ikke en stor kostnad og etter AS 1282 kommer mye på plass !

Hvor lang tid tror du det er til før de har godkjenninger på plass?
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Hmmm, kanskje auditere er et dårlig begrep? [...]
Kom gjerne med innspill til bedre begrep hvis dere har et forslag. :)

Det har vel med lyd, audio, å gjøre. Det nærmeste eksisterende på norsk, om man går etter innholdet i selve ordet er kanskje "påhør". "Audiens" kommer av det samme, "høre og bli hørt". I praksis kunne man nok bare brukt kontroll eventuelt spesifisert typen kontroll.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

En audit er en revisjon på regnskaps språk. Ordet brukes og på intern kontroll.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Og man kan få delvis autit eller full audit. De store revisjonsselskapene har spesialister ikke bare innen økonomi, men inne mange områder. I disse sager bygger mange av dem opp team innen datasikkerhet.

Store nye kunder kan kreve å sende et autit team for å sjekke ståa innen deler av eller hele bedriften.

QA rutiner kan vel være nærliggende å få sjekket hvis man skal bestille fra Boeing i disse dsger.
 
Last edited:
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Sakset fra dagens FlightGlobal ;


FAA asks Boeing for ‘additional data’ before approving Max 9 inspection protocol

Sat, 13 Jan 2024 00:36:00 GMT

The Federal Aviation Administration is asking Boeing to provide “additional data” before it approves ”an extensive and rigorous” inspection protocol that would allow the Boeing 737 Max 9 to return to service.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Dagens beskjed fra Boeingsjefen

https://twitter.com/jonostrower/status/1746963313664401895

GD51HGMawAUbC7Y
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Sakset fra FlightGlobal i dag:

Boeing names retired Navy admiral to lead ‘independent’ quality review

Tue, 16 Jan 2024 21:23:00 GMT

Boeing has started forming a team to lead a detailed assessment of product quality, a move coming in response to an issue that forced US regulators to ground 171 737 Max 9s 10 days ago.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Alaska CEO Ben Minicucci delte en video med oss AS Frequent Flyers i går og som det nevnes i innlegget fra Boeing sjefen, vil Alaska som andre kunder nå ha et eget team som kontrollerer hele produksjonen av Alaska´s 737-MAX x, helt fra kroppen settes sammen hos Spirit til leveransen.

Tidligere har det vært 2-3 ansatte i Renton.

Fra YouTube: https://ifly.alaskaair.com/pub/cc?_ri_=X0Gzc2X%3DAQjkPkSUYQGXfjze2PUwGKzcgua6jgsAKHltINTWPYSuD2X3pEiNAWPzdRqU20KlNcTOzaVXtpKX%3DTYWBASTCY&_ei_=EZePAFeY7DwwDXYI-zmd9495FraDRXQiHasvWFjspEU_RxEHmUR2dJRzNhEUp-Uu4qwbe6dKnUN9D_NaFKlRvEmVNCXjJlpFBNPsmc2pnU3l2n4W5s7hPwf4lFd_HxIQJDQBV2tv2vAAH81v-0.&_di_=89938jhha53cuff5rbmk7dr2a7kdqqqiu21p5f9ss0rhbp9t6bqg
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Nå er Boeing kommet dit hen at de er tvunget til å bruke masse ressurser på sluttkontroller, som er en dyr måte å sikre kvalitet på. Håper de også bruker krefter på å sikre kvaliteten når de bygger flyene (built-in-quality). Det er en krevende øvelse når man utvikler metodikken, men man får igjen for det senere.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

"... tidligere leder i Boeing vil ikke fly med Max, og kommer med ganske grove beskyldninger."

Intervjuet er 4 år gammelt...
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

"... tidligere leder i Boeing vil ikke fly med Max, og kommer med ganske grove beskyldninger."

Intervjuet er 4 år gammelt...

Men ikke nødvendigvis mindre relevant.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Hvor lenge blir MAXen stående på bakken nå da?
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)


Bare for å presisere,
Boeing 737-900 er den første versjonen som det ble produsert med kun 52 fly, der alle disse ikke har en nødutgang «bak» vingen i det hele tatt.
Boeing 737-900ER har derimot nødutgang «bak» vingen og er produsert rundt 500 stk av, og der flere flyselskaper har «plugget» nødutgangen.

Av selskaper som flyer 737-900ER med «plugget» nødutgang «bak» vingen, finner vi United Airlines ned 136 fly, Alaska Airlines med 79 fly, og Delta Air Lines med 163, Turkish Airlines med 15 fly, El Al Israel Airlines med 8 fly, Korean Air med 6 fly, Global Jet Luxemburg med 1 BBJ-fly, Ukraine International Airlines og Windrose Airlines med et fly hver. Som betyr 410 Boeing 737-900ER som må/«bør» sjekkes… Av 737-900ER som ikke har «plugget» nødutgang, har via Lion Air som er desidert største operatør med 67 fly (high density config). Antall fly listet over er hentet i dag fra planespotters.net.
 
Last edited:
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Ikke bekreftet men tyder på at feilen kan ha skjedd under en reperasjon hos Boeing, og dermed at døren var riktig montert fra Spirit. Så istedet for løse bolter, er det kanskje snakk om manglende bolter.

https://www.seattletimes.com/busine...stalled-piece-that-blew-off-alaska-max-9-jet/

The fuselage panel that blew off an Alaska Airlines jet earlier this month was removed for repair then reinstalled improperly by Boeing mechanics on the Renton final assembly line, a person familiar with the details of the work told The Seattle Times.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

United og Alaska har fått godkjenning for å starte fly 737-MAX 9. Alaske settes sine første tilbake i drift fredag, og United på søndag.

https://airwaysmag.com/united-faa-return-boeing-737-9-service/

United Receives FAA Approval to Return Boeing 737-9 Fleet to Service


Og Jon Ostrower har forsøkt samle opp historien til maskinen som blåste pluggen

https://theaircurrent.com/aviation-safety/127-days-the-anatomy-of-a-boeing-quality-failure/

127 Days: The anatomy of a Boeing quality failure
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Copa ble første MAX 9 operatør, med plugget dør, som satte maskinen tilbake i drift.

c6b2b8a397df05c9ce37eb4e7adf440d.jpg
 
Back
Top