Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Mayday blir ikke brukt i USA. Declearing an Emergency gjør det du trenger, da gir du ATC opplysninger om hva du trenger.

Aviate, Communicate tror det er et step til før Communicate, de prioritert korrekt i Cockpit.

Det er ingen tvil om at kvalitetskontrollen hos Boeing har sviktet totalt, Boeing har det fulle ansvar for å levere et flyvedyktig sertifisert fly. Når det er sagt har Spirit store kvalitetsproblemer, såpass store at topp ledelsen er nylig skiftet ut og den nye CEO er eks. Boeing.

Aviate, navigate, communicate 😏
Joda, men når de først kommuniserer med ATC så hadde et klart og tydelig 3 x mayday først vært gunstig.

Wtf! 5 United-maskiner med løse bolter så langt.

Vet at det er mange Boeing-fanboys her altså... Men, hva er det egentlig det firma driver med, og hva annet slurv er det vi ikke vet om.

Tviler på om du finner noen Boeing fanboys i disse dager, men dette må løses og løsningen er neppe kun A320x.

Jeg seiler med et par i Boeing ledelsen og vi har vel alle samme grad av frustrasjon over det som skjer, håper å få til en øl med noen av disse før jeg setter meg ombord i en Boeing på veil Oslo på Torsdag :rolleyes:

Outsourcing er hva jeg vil kalle isfjellet Boeing har truffet, den strategien samme med forsøk på å strupe fag foreningene har har ført til mangel på kontroll og at en har mistet enormt med dyp kunnskap.

Det gjøres mye masse mer får rette opp skuta, den lille italienerinnen jeg er gift med er dypt engasjert i coaching for alle ny Boeing ansatte som blir rekruert fra land utenfor USA - og det er mange, vår beste venn i Boeing Ledelsen kom i fra Brasil og Embrummer.

Tviler på om du finner noen Boeing fanboys i disse dager, men dette må løses og løsningen er neppe kun A320x.

Jeg seiler med et par i Boeing ledelsen og vi har vel alle samme grad av frustrasjon over det som skjer, håper å få til en øl med noen av disse før jeg setter meg ombord i en Boeing på veil Oslo på Torsdag :rolleyes:

Outsourcing er hva jeg vil kalle isfjellet Boeing har truffet, den strategien samme med forsøk på å strupe fag foreningene har har ført til mangel på kontroll og at en har mistet enormt med dyp kunnskap.

Det gjøres mye masse mer får rette opp skuta, den lille italienerinnen jeg er gift med er dypt engasjert i coaching for alle ny Boeing ansatte som blir rekruert fra land utenfor USA - og det er mange, vår beste venn i Boeing Ledelsen kom i fra Brasil og Embrummer.

Bra de jobber med det, men tror det blir værre før det blir bedre. Det tok flere 10-år å ødelegge kulturen og det snus neppe på kort sikt.

Ikke glem hovedkontor som har blitt flyttet rundt fra lokalt til halvveis på andre siden av landet og så til så langt borte du kan komme. De vet nok ikke hva som foregår på fabrikkene. Om de ikke var en viktig defense contractor vill de vært ferdige.

Ikke glem hovedkontor som har blitt flyttet rundt fra lokalt til halvveis på andre siden av landet og så til så langt borte du kan komme. De vet nok ikke hva som foregår på fabrikkene. Om de ikke var en viktig defense contractor vill de vært ferdige.

Det er jo en kommentar som er Midt i blinken :p Du har 100% rett, Boeings downfall startet nettopp med flyttingen av ledelsen vekk fra SPEA først til Chicago senere til Washington DC ?

Det er jo en kommentar som er Midt i blinken :p Du har 100% rett, Boeings downfall startet nettopp med flyttingen av ledelsen vekk fra SPEA først til Chicago senere til Washington DC ?

Og i tillegg det klassiske der du har altfor mange folk som ikke ville blitt savnet om de var borte i en måned. Mens der det virkelig trenges folk….

På tide med en caps med skriften «Make Boeing great (or right) again…»

Det skal ha blitt funnet løse festemidler på 5 av Uniteds maskiner, og Alaska har funnet det samme på "noen". Bilde fra en av UAs inspeksjoner med intet mindre enn tre løse bolter:
XU9WCO0.jpeg

Last edited:

Det skal ha blitt funnet løse festemidler på 5 av Uniteds maskiner, og Alaska har funnet det samme på "noen". Bilde fra en av UAs inspeksjoner med intet mindre enn tre løse bolter:

Så noen på Twitter (X?, nei nekter å kalle det X) som påpekte at merkene på mutrene tilsier at de er både strammet og løsnet. Litt usikker på hvilken betydning det eventuelt har, men kan jo stemme med at dørene monteres midlertidig og etterpå åpnes for å få inn utstyr.

Blir det nye slagordet;
If it"s a Boeing, i'm not going:(

Blir det nye slagordet;
If it"s a Boeing, i'm not going:(

Mener å ha hørt folk si «skal aldri fly med ….», om det er flyselskap eller flytype.
Går to dager og to netter med søvn, så plutselig satt man ombord igjen på det flyselskapet/flytypen man kritiserte :D

Noen som vet plasseringen på boltene i bildet? Det at mutteren løsner ser ikke umiddelbart kritisk ut da det er bolten som holder hva det nå enn er på plass. I midten ser man en kronemutter, altså en mutter som kan låses med en streng, noe som benyttes der det ALDRI skal løsne.

Klart...når ting løsner så begynner det å "jobbe" og så kan det påvirke ting andre steder, men umiddelbart så synes jeg ikke dette var til å miste nattesøvnen av.

Skulle unektelig vært interessant å vite ledelsens tanker om at tilsynelatende slurv setter menneskeliv i direkte fare. For en utenforstående virker det helt hinsides fornuft at ikke selskapet møter større konsekvenser.

For en utenforstående virker det helt hinsides fornuft at ikke selskapet møter større konsekvenser.
Om de er store og viktige nok vil gjerne myndighetene skjerme dem.

Noen som vet plasseringen på boltene i bildet? Det at mutteren løsner ser ikke umiddelbart kritisk ut da det er bolten som holder hva det nå enn er på plass. I midten ser man en kronemutter, altså en mutter som kan låses med en streng, noe som benyttes der det ALDRI skal løsne.

Klart...når ting løsner så begynner det å "jobbe" og så kan det påvirke ting andre steder, men umiddelbart så synes jeg ikke dette var til å miste nattesøvnen av.

Døra er bunnhengslet og på bildet ser du en av hengslene i bunn. Fjæra du ser komprimert nederst på bildet hjelper døra opp når den brukes som nødutgang. Døra ligger låst bak noen "stops", metallbraketter som den hviler mot. Når håndtaket roteres på nødutgangen løftes døra opp ca 4 cm, går klar av stopsene, og kan vippes ut i toppen.

Attachments

• 737-MAX9-PlugDoor.jpeg
    737-MAX9-PlugDoor.jpeg
    86.1 KB · Views: 495

Mulig jeg ikke forstår helt her, men hvorfor trenger man disse fjærene på en "plug door" som ikke skal åpnes ved evakuering? Forstår at man har den mekanismen på en dør i nødutgang, men her snakker vi jo om en plugg som ikke skal fjernes annet en ved vedlikehold...

Døra er bunnhengslet og på bildet ser du en av hengslene i bunn. Fjæra du ser komprimert nederst på bildet hjelper døra opp når den brukes som nødutgang. Døra ligger låst bak noen "stops", metallbraketter som den hviler mot. Når håndtaket roteres på nødutgangen løftes døra opp ca 4 cm, går klar av stopsene, og kan vippes ut i toppen.

Ok. Så det er «stopsene» som holder igjen trykket. De løse boltene skal da ikke ha så mye å si og burde kanskje gitt en lekkasje før døren løsnet nok (oppover) til at stopsene ikke klarte å holde trykket lenger. Igjen, over tid kan mye skje, men ser ikke umiddelbart at de boltene er relatert til ulykken.

Mulig jeg ikke forstår helt her, men hvorfor trenger man disse fjærene på en "plug door" som ikke skal åpnes ved evakuering? Forstår at man har den mekanismen på en dør i nødutgang, men her snakker vi jo om en plugg som ikke skal fjernes annet en ved vedlikehold...

Enten fordi det gjør det lettere å åpne døra når de gjør vedlikehold (C-check, hvert 2-3 år), eller mer sannsynlig: Det er billigere å gjenbruke delene fra nødutgangen enn å designe nye...

Ok. Så det er «stopsene» som holder igjen trykket. De løse boltene skal da ikke ha så mye å si og burde kanskje gitt en lekkasje før døren løsnet nok (oppover) til at stopsene ikke klarte å holde trykket lenger. Igjen, over tid kan mye skje, men ser ikke umiddelbart at de boltene er relatert til ulykken.

Korrekt, stop pads holder trykket. De er fire bolter, to oppe som forhindrer døra fra å rulle opp i sporene øverst, og to nede som forhindrer døra fra å skli opp på hengslene nede. Uten disse er det bare tyngdekraften som holder døra nede. I tillegg er det fjærer i hengslene nede som dytter døra oppover. Uten boltene vil turbulens, flex i ramma og vibrasjoner kunne gjøre at døra bevege seg oppover. Og beveger den seg 4cm opp så er den forbi stopsene og døra flyr ut.

UA og Alaskan har funnet løse bolter i dørene og NTSB er åpne for at boltene ikke noensinne var installert. Ikke er det snakk om mye tid heller, flyet var bare 2 mnd gammelt, med 176 cycles. Det er egentlig splitter nytt.

Back