Airbus A380 - status og driftssetting

Thai A380 retur ikke helt utelukket likevel, utrolig nok. 2 av A380ene til Thai er eid av selskapet selv, og det er disse som det er snakk om.
(De 4 andre var leaset, og returneres.)
https://thethaiger.com/news/nationa...s-reviving-stored-a380s-to-meet-rising-demand

"The airline is “studying closely” the cost-effectiveness of restoring the planes and has not yet committed to a decision", says Airline Commercial Chief Korakot Chatasingha.
“As you know, to bring them…and return them to service, costs a lot of money,” said Korakot at the Association of Asia Pacific Airlines Assembly of Presidents in Bangkok.

Men tror likevel ikke det skjer:
- 2 stk av en type er jo sårbart (hvis feil på en av de, og flyet er fullt f.eks..) og dyrt.
- De ser veldig shabby ut der de har stått i BKK i 3 år, i all slags vær og vind.. Smart å la de stå uten engine cover eller noe sånt som de andre aktørene har gjort...
Må nok kostes på en del på arbeid utvendig og full refurbish innvendig i tillegg.
Kan ikke se at de gjør en sånn investering for 2 fly.
 
Skal kanskje tas med en klype salt, men crewtrening skal ha begynt hos Ethiad ..

https://onemileatatime.com/news/eti...h1EOHoux6L4Oo0Oe3ZrXbgKdmy-fRD5Ion_3VsfjwkuTM

Nonetheless Etihad’s management has left the door open for the possibility of an A380 return, with former CEO Tony Douglas being on the record as stating that we should “never say never.”

While I can’t personally vouch for the accuracy of this, Twitter user @MZulqarnainBut1 claims that Etihad has just once again started crew training for the Airbus A380, and that the A380 will be back next year, with dates to be confirmed soon.
 
Skal kanskje tas med en klype salt, men crewtrening skal ha begynt hos Ethiad ..

Dét var som f..*! Jeg som hadde tenkt at jeg må få meg en tur i residensen før jeg dauer, og plutselig var den muligheten borte. Detta kan bli jæææækla dyrt. Huttetu.
 
Første (av 4-5 stk) LH A380 (D-AIMK) er tilbake i Tyskland etter covid dvalen.

https://simpleflying.com/lufthansa-airbus-a380-leaves-desert-storage-frankfurt/

Ser det nå snakkes om at de 8 gjenværende skal tilbake i trafikk, 6 ble jo solgt tilbake til Airbus

https://www.aero.de/news-44181/Lufthansa-prueft-Reaktivierung-aller-A380.html

Der Airbus A380 hat gute Chancen auf ein großes Comeback bei Lufthansa. Nach Informationen von aero.de zieht Lufthansa eine Reaktivierung aller acht A380 in Betracht
 
Ser det nå snakkes om at de 8 gjenværende skal tilbake i trafikk, 6 ble jo solgt tilbake til Airbus

https://www.aero.de/news-44181/Lufthansa-prueft-Reaktivierung-aller-A380.html

Og enda mer spennende er jo hvis det stemmer at de vurderer å kjøre full refurbishment på A380ene. Da kan vi jo ende opp med LH A380 i mange år framover.. :)

I samme sleng kan jeg nevne at A380 er på lista for ny club suite fra BA, med start en eller annen gang i 2023. Dette har vært kjent i mange år, men godt å få det "bekreftet" (inside rykte) at det enda er på schedule.

https://twitter.com/tofly_totravel/status/1586986289370374145
 
Last edited:
Første (av 4-5 stk) LH A380 (D-AIMK) er tilbake i Tyskland etter covid dvalen.

https://simpleflying.com/lufthansa-airbus-a380-leaves-desert-storage-frankfurt/

Første rute med A380 comeback blir MUC-BOS fra 1 juni. Så følger MUC-JFK etter 4 juli

https://www.lufthansagroup.com/en/newsroom/releases/with-the-a380-to-boston-and-new-york.html

From June 1, Lufthansa will resume its regular flight operations with the popular Airbus A380 after a three-year interruption. Daily flights from Munich to Boston will be operated by LH424. Just in time for Independence Day, the U.S. national holiday, an A380 with the flight number LH410 will take off daily for New York to John F. Kennedy International Airport from July 4, 2023. The airline is thus noticeably expanding its premium offering at its southern hub, especially with additional seats in Business and First Class.
 
Qantas skal beholde deres A380 minst i det neste årtiet, etter deres nye plan

https://www.flightglobal.com/airlin...0s-for-at-least-10-years-joyce/153545.article

Qantas expects to keep its Airbus A380 fleet for the next decade, as it commits to returning its full fleet of ten aircraft by 2024, a year later than earlier reported.

Airline chief Alan Joyce says the airline’s “intent was always to” keep the A380s to its end of life, which it forecasts to be in about 10 years
 
Etihad har hentet tilbake en A380 fra lagring

Denne maskinen skal jeg mest sannsynlig teste ut i september, ble booking med Etihad pga spinnville priser med Lufthansa et al østover fortsatt så da står det A380 på AUH-LHR, det blir moro.
 
Lufthansa planlegger nå ha A380 maskinene såpass lenge at de trenge å få ny business class

https://onemileatatime.com/news/lufthansa-a380-new-business-class/

While details are very limited as of now, Spohr has stated that the company intends to equip Airbus A380s with a new business class product. We don’t know the timeline with which this will happen, and we also don’t know if the airline also plans to introduce a new first class. But Spohr emphasized that the A380s have been proving very reliable for long haul flights, and that many passengers specifically book the A380 for comfort.
 
Back
Top