Airbus A380 - status og driftssetting

Av de 123 maskinene Emirates har fått levert skal de nå ha 68 tilbake i drift, og stadig flere kommer tilbake i luften. De 5 eldste er pensjonert og blir brukt som delefly og hugget. Slik at det er 118 igjen, som er aktuelle for fremtidig drift
 
Forsinkelser hos Boeing og deres 777-9, gjør at Emirates nå må "pusse opp" langt flere A380 maskiner enn planlagt

https://www.ch-aviation.com/portal/...efurbish-more-a380s-due-to-replacement-delays

Emirates (EK, Dubai Int'l) has announced plans to refurbish the cabins of sixty-seven A380-800s, fifteen more than previously planned, as both the Airbus quadjets and the B777-300(ER)s are expected to remain active for longer due to delays affecting the delivery of their replacement types
 
Så en liten oppsummering blant alle A380 carriers:

Gravplassen:

- Air France. 10 stk.
Retired.

- Thai. 6 stk.
Retired ifbm. restrukturering av flåten/cut av wide-bodies. De har også prøvd å selge 2 av dem.

- China Southern Airlines. 5 stk.
Retired ila. 2022 bekreftet.

- Malaysia Airlines. 6 stk.
Disse har alltid levd farlig. Prøvd solgt tidligere, men ble behold pga. ingen kjøpte de. Har blitt brukt til litt forskjellig, pilgrim flights, cargo etc. Tror ikke vi kommer til å se de fly disse igjen med mindre noen andre kjøper de (wink wink BA).

Lever på lånt tid/trolig retired innen ~5 år:

- Qatar. 10 stk.
Midlertidig i bruk (8 stk er vel i bruk pdd), men blir nok retired så snart A350 problemer er løst (eller når de får inn de nye 777-9 bla) i flåten. Lever absolutt på lånt tid. De har vært veldig tydelig i media på at de ikke ønsker å bruke A380 mer enn nødvendig.

- Etihad Airways. 10 stk.
Samme situasjon som Qatar, bare at disse pdd. ikke har kommet tilbake midlertidig engang enda. CEO har selv sagt at evt gjensyn med disse kun vil være på kort sikt.

- Lufthansa. 14 stk.
6 stk var før covid bekreftet 100% "retired". (Solgt tilbake til Airbus. Kan håpe på nye eiere, men er vel tvilsomt. Igjen er vel BA/EK eneste potensielle kunder).
De resterende 8 stk har også fått lånt tid, da LH har bestemt seg for å sette inn 5 stk i drift igjen fra sommeren 2023. CEO har også sagt at de resterende 3 stk kan settes inn avhengig av hvordan 2023 utvikler seg. Hvor lenge det varer er dog meget usikkert. Som med Qatar tror jeg disse lever noe farlig (da de jo egentlig var retired iflg styret, selv om de var i "deep storage"), men vil si at sannsynligheten for at de varer lenger er større enn hos Qatar.

- Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk).
Disse blir trolig snart til ett selskap (ETA ila 2022), som gjør Korean Air til neste største operatør av A380. Det er dog kortvarig, da planen er å retire de ila 5 år.

Gode utsikter/bekreftet "good":

- ANA. 3 stk.
Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Helt nye fly.

- Emirates. 119 stk.
Trengs ikke si så mye her. A380 er en viktig del av flåten og deres strategi, de kommer til å være der til langt inn i 2030 ti-året, som gjentatte ganger er bekreftet fra CEO. Spesielt med delay av 777-9 så fikk mange A380 "nytt liv" da de måtte retrofitte mange flere A380s med Premium Economy enn de tidligere hadde tenkt. Ca 60 stk kommer til å ha PE.

- British Airways. 12 stk.
Har svært god nytte av A380, ikke minst pga. slot constraints på LHR. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene er ganske trygge. De har til og med sagt at de ville tatt flere A380 hvis prisen var god. Med gode re-bounds av trafikk tror jeg til og med de kan plukke et par billige A380 hvis prisen er latterlig bra. I minimum så er dagens flåte trygge.
Alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite i 2023-2025.

- Qantas. 12 stk.
2 blir retired, 10 kommer tilbake. Alle 10 med nylig retrofit (gjenstår muligens et par stk pdd, men det er bekreftet at alle skal retrofittes).
Qantas tjener gode penger på A380, spesielt på rutene til LA og Dallas.
“If you’ve ever been in LA between ten o’clock and midnight, you see six or seven Qantas aircraft departing for Australia because that’s the only time that works for curfews. So, we do believe there is a need for that (a380) fleet. We do believe it will generate cash.”

- Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk.
Nå nede i 12 stk. Alle 12 er bekreftet skal igjennom retrofit og er trygge. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på.
 
Last edited:
Liten ekstra tillegg på LH A380:
"I was present with Frank (LH CEO) saying (everyone who was there will be able to confirm that accordingly), that the 3-4 remaining A380s after reactivation remain where they are, but can also be activated. You will take a look at the whole thing when you are on the road again in 2023 with the first machines. Summer 2024 was mentioned as a possible period for the reactivation of further A380s, but of course that can also be sooner or later, and of course (which I hope not) not happen at all."

Snakk om 5 stk i første omgang. Så kan være vi ser resterende 3 stk A380s for LH senere (eller ikke). Og hvor lenge de flyr, det vil jo tiden vise. Vi får håpe på mye demand, da fyller de sin rolle i nettverket bra når de kan fly med mye fulle fly :)
 
Emiratene er så glade i A380 at de ber Airbus lage en ny versjon. Dette for å kunne håndtere økt passasjervekst, kombinert med redusert kapasitet på f.eks. Schipol og Heathrow.
The A380's biggest supporter is asking Airbus to build a new super jumbo: "The notion that the A380 was a spent force was always a little bit of a difficult one for us to swallow," Clark told CNN Travel in an exclusive interview.

https://www.cnn.com/travel/article/emirates-boss-tim-clark-on-the-a380-and-why-we-need-a-new-super-jumbo/index.html
 
Emiratene er så glade i A380 at de ber Airbus lage en ny versjon. Dette for å kunne håndtere økt passasjervekst, kombinert med redusert kapasitet på f.eks. Schipol og Heathrow.


https://www.cnn.com/travel/article/emirates-boss-tim-clark-on-the-a380-and-why-we-need-a-new-super-jumbo/index.html

hehe, Clark altså..

Hvis han var interessert i at de burde få til en ny versjon i A380 serien, burde han fått til en avtale mens A380 enda var i produksjon. Det er litt sent nå..

Hvis han virkelig vil, så må han gå sammen med andre A380 potensielle aktører (Qantas/SQ/BA etc), å få fram sjekkheftet for å overtale Airbus og Rolls Royce til å utvikle en A380Neo/A380Plus/A390.. De kommer ikke til å investere masse penger i en ny versjon av seg selv, uten penger/avtaler med flyselskaper før det.
 
hehe, Clark altså..

Hvis han var interessert i at de burde få til en ny versjon i A380 serien, burde han fått til en avtale mens A380 enda var i produksjon. Det er litt sent nå..

Hvis han virkelig vil, så må han gå sammen med andre A380 potensielle aktører (Qantas/SQ/BA etc), å få fram sjekkheftet for å overtale Airbus og Rolls Royce til å utvikle en A380Neo/A380Plus/A390.. De kommer ikke til å investere masse penger i en ny versjon av seg selv, uten penger/avtaler med flyselskaper før det.

Enig , men på sikt vil det skje. Om ca 10 år dukker diskusjonen opp igjen for A380 replacement. Skal Emirates erstatte dagens A380 med tilsvarende kapasitet , vil de rimelig sikkert være villige til å bestille 100 pluss A390 eller hva de velger å kalle en oppgradert versjon av A380 med nye vinger og motorer. Da er vi igang igjen med ny super jumbo.
 
Qantas har hentet tilbake enda en A380 ut av ørkenen, og når Qatar setter inn på A380 på DOH-PER vil de ha 5 destinajer fra DOH med A380

Airbus A380 -842 14 VH-OQA Qantas ferried 24sep22 VCV-LAX after storage

https://airwaysmag.com/qatar-newest-a380-destination/

Qatar Airways (QR) passengers traveling between Perth and Doha will soon be able to fly on the Airbus A380.

The deployment of the double-decker jet on the route will commence on December 6, according to QR
 
Back
Top