Airbus A380 - status og driftssetting

Da er det i alle fall bekreftet at nesten alle Qantas sine A380s er trygge.
- Qantas kommer tilbake med 10 A380 etter covid, 2 blir retired. 6 er retrofitted, dvs. at det gjenstår 4 stk som skal igjennom retrofit.

"Qantas confirmed two of their 12 Airbus A380s would not return to service. Qantas CEO Alan Joyce calls the two aircraft “surplus to requirements.” However, the airline says the remaining 10 A380s will be back in the air by 2024. The mega jumbos not yet refurbished will be refurbished by then."
https://simpleflying.com/qantas-a380-2022-recall/

The bad stuff:
- Etihad, Qatar, Thai, Lufthansa fortsatt svært dårlige utsikter for at deres A380s kommer tilbake. Det må en kraftig bulk route traffic rebounce til for at det skulle være aktuelt. Tipper alle disse har kvittet seg med flyene ila. neste 5 årene uansett om de kommer midlertidig tilbake eller ikke.

- China Southern joiner gjengen som er "usikker" ang. A380s framtid:
https://simpleflying.com/china-southern-isnt-sure-about-the-future-of-the-airbus-a380/

- Det ryktes at Korean Air/Asiana sine 16 A380s blir retired ila. 2026.
https://simpleflying.com/korean-air-boeing-747-8-a380/

Hvis alle de som er på dårlige utsikter skroter flyene sine ila få år som det ser ut til, så sitter vi igjen med 155 aktive A380s fordelt på 5 carriers etter det. (SQ, EK, NH, BA, QF). (noen av de blir sikkert også retired, EK vil jo jevnlig fjerne de eldste).
 
Emirates har tydeligvis hatt endel blåmaling til overs, så har kjørt en ganske fargerik versjon i forbindelse med Expo 2021

608a0dedfd6b28e2c49997743a34458d.jpg
 
Da ser det faktisk ut til at Qatar vil sette 5 av 10
A380 tilbake i trafikk innen utgangen av året

Jøss, den kom overraskende! Prestisjekamp i sandkassa? Det kan da umulig være noe særlig økonomi å fly rundt med en så liten flåte A380?
Har Etihad også meldt seg på med A380-flyvninger igjen?
 
Jøss, den kom overraskende! Prestisjekamp i sandkassa? Det kan da umulig være noe særlig økonomi å fly rundt med en så liten flåte A380?

Det henger litt sammen med at Qatar har 13 parkerte A350 maskiner, siden de krangler med Airbus om noe slitasjegreier
 
Good A380 news!

Da joiner Qantas listen over selskap som snart bringer A380 tilbake i luften.

"A resurgent Qantas is bringing their A380s back into service in April 2022, three months earlier than previously announced. The first A380 will make it back to Australia on Christmas day to assist with crew training ahead of its return to service."

Så da har vi ting som skjer framover:
- Qatar, nov/des 21 (5 stk)
- Singapore, nov 21 (?? stk)
- BA, des 21 (4 stk)
- Qantas, apr 22 (2 stk)

Vil tro også ANA kommer på banen ganske kjapt når Hawaii-Japan har fått til en karantenefri sone.
 
Tviler vel sterkt på dette, men nevner det.. :P

Andreas Spaeth melder på Twitter at "Fleet manager of @airfrance
tells me now AF wants to hold onto five #A380 they own and have in storage while trying to sell them, such as F-HPJD still in CDG here. The scrapped former AF ones belonged to leasing firms. Best of luck with that!"

Er flere som prøver å selge A380 (Malaysia, Thai), ser ikke noen grunn til at AF skulle klare det med mindre de legger noen spesiell deal på bordet.

Er vel strengt tatt ingen som trolig er interessert i å kjøpe, utenom kanskje BA (prøvd tidligere, men fikk ikke god nok deal mtp. retrofit pris) eller EK (mtp deler, siden de skal ha flåten til langt ut i 2030 ti-året)
 
Trodde ikke de skulle i gang før i slutten av mars, men BA flyr A380 nå til både LAX og Miami.
 
Qantas fremskynder A380 comebacket til januar 2022, men det skyldes vel så mye piloter som sitter fast i karantener enn at passasjerbehovet har økt så mye

https://www.ch-aviation.com/portal/news/111221-qantas-returns-a380-to-service-ahead-of-schedule

Qantas (QF, Sydney Kingsford Smith) will fast-track the return of its A380-800 service from January 11 to relieve B787-9 pilots in Queensland who are subject to 14-day quarantines after every international flight, the company confirmed in a statement.
 
Back
Top