Airbus A380 - status og driftssetting

Sakset fra FlightGlobal i dag :


Etihad to deploy A380s on New York JFK route next summer

Wed, 29 Nov 2023 12:25:00 GMT

Gulf carrier Etihad Airways is return the Airbus A380 to one of its Abu Dhabi-New York rotations next summer, marking its restoration of services with the ultra-large jet on a second route.
 
1,5 år siden sist, så ny update blant alle A380 carriers.
Endringer (negativ i rød, positiv i grønn).

Gravplassen:

- Air France. 10 stk.
Retired.

- Thai. 6 stk.
Retired.

- China Southern Airlines. 5 stk.
Nå retired.

- Malaysia Airlines. 6 stk.
Nå retired.

Lever på lånt tid/trolig retired innen ~5 år:

- Qatar. 10 stk.
Samme status som sist. 8 stk aktive, men er ute så snart nok A350s er levert. Er sagt gradvis utfasing denne gangen, så ikke de går på en ny smell mtp. kapasitet <-> etterspørsel. Flys idag på:
Doha – Bangkok
Doha – London Heathrow
Doha – Perth
Doha – Sydney

- Etihad Airways. 10 stk.
I bruk igjen. 4 stk aktive, lever nok også høyst usikkert, men ikke bekreftet gravlagt som hos Qatar. Flys idag på:
Abu Dhabi – London Heathrow
Abu Dhabi – New York JFK

- Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk).
Korean 6 aktive, Asiana 6 aktive. Som sist så er planen at disse skal retires ila. årene framover, dog er det mer sannsynlig at de beholdes enn f.eks hos Qatar. Flys idag på:
Seoul Incheon – Los Angeles (OZ)
Seoul Incheon – Toyko Narita (OZ)
Seoul Incheon – Los Angeles (KE)
Seoul Incheon – New York JFK (KE)

Gode utsikter/bekreftet "good":

- Lufthansa. 14 stk.
6 stk solgt tilbake til Airbus. 6 stk aktive, 2 siste aktive ila 2024. De resterende 8 stk har fått ny levetid, og har gradvis blitt satt inn igjen, og skal nå også få cabin retrofit. Det blir ikke LH sitt nye Allegris produkt, men et eget spesielt for A380. (sikkert ikke like bra produkt, men uansett positivt med etterlengtet cabin retrofit og mange nye år i flåten til LH). Dette gjør jo at utsiktene for de er "oppgradert" ift. sist. Ingen investerer dyre kabin oppgraderinger for så å gravlegge de noen få år senere. Flys idag på:
Munich – Boston
Munich – Delhi
Munich – Los Angeles
Munich – New York JFK
Munich – Washington (IAD)

- ANA. 3 stk.
Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Flys idag på:
Tokyo Narita – Honolulu

- Emirates. 119 stk.
Trengs ikke si så mye her. Vi kommer til å se A380 selv inn i 2040 her. Spesielt med delay av 777-9 så fikk mange A380 "nytt liv" da de måtte retrofitte mange flere A380s med Premium Economy enn de tidligere hadde tenkt. Ca 60 stk kommer til å ha PE. Flys idag på: Sykt mange plasser :P

- British Airways. 12 stk.
Brukes til god effekt spesielt mtp. LHR slot constraints. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene var ganske trygge, men retrofit ble utsatt som gjorde at noen begynte å bli usikre om deres framtid. Men ble nylig bekreftet (igjen) at alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite, de bare er sykt trege.. Men er jo positivt, også at det skal komme ikke bare deres club suites, men et helt nytt first class produkt på A380. Spennende!
"Now British Airways has further confirmed that we’ll see the first Airbus A380 reconfigured in late 2025 or early 2026, and that’s the point at which we’ll see Club Suites on these planes, as well as the carrier’s new first class product!"
Rykte:
"A380 F will be 6F upstairs. One of the crew said he's seen renders and provided feedback on it. Said it's a seat and a separate bed, and that it will really impress. We watched the video of a the new JAL A350 F suite, and he said the BA design is better and more spacious.
A380 gets it first, possibly 2025, possibly earlier.
Said he wasn't clear what fleet gets it after but that there were rumours that it would end up on the 777s (777X factory fresh in 2026 perhaps?) in a 4F config."

Flys idag på:
London Heathrow – Boston
London Heathrow – Chicago O’Hare
London Heathrow – Dallas/Ft. Worth
London Heathrow – Dubai
London Heathrow – Los Angeles
London Heathrow – Johannesburg
London Heathrow – Miami
London Heathrow – San Francisco
London Heathrow – Washington Dulles

- Qantas. 12 stk.
2 stk retired, alle resterende 10 stk planlagt aktive ila 2024. Tror det gjenstår 1 frame som ikke er retrofitted enda. Flys idag på:
Melbourne – Los Angeles
Sydney – Johannesburg
Sydney – Hong Kong
Sydney – Los Angeles
Sydney – Singapore – London Heathrow

- Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk.
Nå nede i 12 stk. Alle 12 har nylig fullført retrofit. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på. Flys idag på:
Singapore – Delhi
Singapore – Frankfurt – New York JFK
Singapore – Hong Kong
Singapore – London Heathrow
Singapore – Melbourne
Singapore – Mumbai
Singapore – Paris CDG
Singapore – Shanghai Pu Dong
Singapore – Sydney
 
Last edited:
- Qatar. 10 stk.
Samme status som sist. 8 stk aktive, men er ute så snart nok A350s er levert. Er sagt gradvis utfasing denne gangen, så ikke de går på en ny smell mtp. kapasitet <-> etterspørsel. Flys idag på:
Doha – Bangkok
Doha – London Heathrow
Doha – Perth
Doha – Sydney

Samtidig, sier jo den nye Qatar sjefen at A380 trolig blir i flåten lenger enn planlagt. Dog uten å gi noen tid på hva det betyr.

https://www.cnbc.com/2024/03/15/qat...-courts-airbus-and-boeing-for-new-planes.html

Al Meer also said Qatar Airways would halt Al Baker’s plans for a fast “phase-out” of the flagship Airbus A380
 
Leste forleden et sted at de tidlige individene skal være utsatt for sprekker eller defekter i vinge-konstruksjonen etter langtids lagring. Mener å huske det var snakk om de 100 første maskinene eller så.
 
Så nylig fire av Thai sine A380 parkerte på BKK. Et trist syn… De to siste står på U-Tapao. Mon tro om de noen gang kommer seg i lufta igjen?
 
Leste forleden et sted at de tidlige individene skal være utsatt for sprekker eller defekter i vinge-konstruksjonen etter langtids lagring. Mener å huske det var snakk om de 100 første maskinene eller så.


Ja, men er ikke første gang de må fikse slikt.

Dog, de sprekkene som er farlige er de man ikke oppdager [emoji6]
 
Så nylig fire av Thai sine A380 parkerte på BKK. Et trist syn… De to siste står på U-Tapao. Mon tro om de noen gang kommer seg i lufta igjen?

Ja er trist.. Står å ruster i tropisk klima.. :\ Det som er ekstra synd er at Thai så på muligheten for å ta de inn igjen (pga. kapasitet), men ble så kostbart siden de har stått å forfalle der.. Hadde de bare flydd de til Australia til long storage som alle andre..
 
- British Airways. 12 stk.
Brukes til god effekt spesielt mtp. LHR slot constraints. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene var ganske trygge, men retrofit ble utsatt som gjorde at noen begynte å bli usikre om deres framtid. Men ble nylig bekreftet (igjen) at alle 12 A380 er planlagt retrofitted med nye club suite, de bare er sykt trege.. Men er jo positivt, også at det skal komme ikke bare deres club suites, men et helt nytt first class produkt på A380. Spennende!
"Now British Airways has further confirmed that we’ll see the first Airbus A380 reconfigured in late 2025 or early 2026, and that’s the point at which we’ll see Club Suites on these planes, as well as the carrier’s new first class product!"
Rykte:
"A380 F will be 6F upstairs. One of the crew said he's seen renders and provided feedback on it. Said it's a seat and a separate bed, and that it will really impress. We watched the video of a the new JAL A350 F suite, and he said the BA design is better and more spacious.
A380 gets it first, possibly 2025, possibly earlier.
Said he wasn't clear what fleet gets it after but that there were rumours that it would end up on the 777s (777X factory fresh in 2026 perhaps?) in a 4F config."

Flys idag på:
London Heathrow – Boston
London Heathrow – Chicago O’Hare
London Heathrow – Dallas/Ft. Worth
London Heathrow – Dubai
London Heathrow – Los Angeles
London Heathrow – Johannesburg
London Heathrow – Miami
London Heathrow – San Francisco
London Heathrow – Washington Dulles

Interessant at British Airways bruker et så stort fly på Boston ruten ...
 
Sakset fra FlightGlobal i dag :

Dr Peters picks VAS to scrap four more A380s

By Dominic PerryDominic Perry4 April 2024

Another four Airbus A380s are to be scrapped for parts by Florida firm VAS Aero Services under a contract with German investment fund manager Dr Peters Group.

Owned by Satair, part of the Airbus group, VAS handled the dismantling of the very first A380 selected for teardown under a previous agreement with Dr Peters; another three have been consigned since 2020.

Airbus A380-msn003 scrap

Source: Aviationtag

Tarmac Aerosave has previously participated in A380 teardowns

“Our history of turning to VAS Aero Services to manage the teardown of sophisticated aircraft such as the A380 made this an easy decision for us,” says Christian Mailly, managing director – head of aviation at Dr Peters Group.

“Their unique dismantlement capabilities and their worldwide aftermarket sales network offer unmatched value for organisations looking to remove aircraft from service.”


VAS will manage the teardown of three of the aircraft through its partnership with Tarmac Aerosave, based in Tarbes, France. This will allow the positioning of salvaged parts for A380 customers across Europe, the Middle East and Africa.

A fourth A380 will be torn down at Asia Pacific Aircraft Storage facilities in Alice Springs, Australia.

Cirium fleets data shows 67 A380s in storage globally. No details of the latest aircraft selected for teardown have been disclosed.
 
- Etihad Airways. 10 stk.
I bruk igjen. 4 stk aktive, lever nok også høyst usikkert, men ikke bekreftet gravlagt som hos Qatar. Flys idag på:
Abu Dhabi – London Heathrow
Abu Dhabi – New York JFK

Settes inn på Abu Dhabi-Paris fra 1 november

Så nylig fire av Thai sine A380 parkerte på BKK. Et trist syn… De to siste står på U-Tapao. Mon tro om de noen gang kommer seg i lufta igjen?

Ser det hevdes de har fått solgt dem, antar som skrap?
 
Settes inn på Abu Dhabi-Paris fra 1 november



Ser det hevdes de har fått solgt dem, antar som skrap?


Blir nok scrap & parts. Thai sine A380 har vel ikke hatt C-check på over 5 år… Så disse må vel demonteres on site.
 
Ikke overalt i verden man kan se fem A380 fra like mange operatører parkert vinge mot vinge:

1715617742.jpg


https://planepictures.net/v3/show_en.php?id=1747782
 
Back
Top