Airbus Airbus A380 - status og driftssetting

Nei, det er 4 motorer som er problemet.
Hadde det bare vært 2 motorer på A380, da hadde alle selskaper kjøpt det.
(Samme gjelder B747).

380 har et par store utfordringer:
-Det tar lite frakt. 2xA330 kan generere mye større overskudd på de fleste ruter.
-Det krever spesiell tilrettelegging

I bunn og grunn kan man si at Boeing hadde rett, Airbus tok feil. Folk (og dermed også flyselskapene ) ønsker høyere frekvens, ikke større fly. De ønsker direkteruter , ikke megahub til megahub.

Typiske eksempler er BA,AF og LH. Store selskap med enorme nettverk, men med minimale flåter av 380, fordi på de aller fleste ruter er det mer gunstig å fly mindre fly (som tar mer frakt/kan flys i høyere frekvens/kan flys fra to hubber i stedet for en).
 
380 har et par store utfordringer:
-Det tar lite frakt. 2xA330 kan generere mye større overskudd på de fleste ruter.
-Det krever spesiell tilrettelegging

I bunn og grunn kan man si at Boeing hadde rett, Airbus tok feil. Folk (og dermed også flyselskapene ) ønsker høyere frekvens, ikke større fly. De ønsker direkteruter , ikke megahub til megahub.

Typiske eksempler er BA,AF og LH. Store selskap med enorme nettverk, men med minimale flåter av 380, fordi på de aller fleste ruter er det mer gunstig å fly mindre fly (som tar mer frakt/kan flys i høyere frekvens/kan flys fra to hubber i stedet for en).

Veldig interessant.
Tusen takk! :)
 
Med tanke på fraktkapasitet, der 380 sliter, hvordan stiller B744/748 seg mot konkurrentene?
Er det volum eller vekt som er begrensende for 380, og evt 747?
 
En trist dag for luftfarten :(

Nei da, Airbus tok en kalkulert risk da de begynte å produsere dette flyet - det viste seg at egentlig var det ikke behov for dette og de tok til vettet (kanskje litt for seint) og avslutter prosjektet som egentlig ikke var levedyktig.
Min oppfatning er at folk flest heller reiser med "normale" fly enn med den store kjempen ;)
 
Min oppfatning er at folk flest heller reiser med "normale" fly enn med den store kjempen ;)



De fleste selskapene som har flyet, med noen unntak (AF blant annet) har rapportert at de i snitt klarer få litt høyere yield på flighter med A380 enn de andre flyene, hvilket tyder det er litt mer populært
 
Min oppfatning er at folk flest heller reiser med "normale" fly enn med den store kjempen ;)


Folk flest bryr seg ikke [emoji6] derimot som «reisekonsulent» for venner så klarer jeg som regel å overtale folk å velge A380 ruter over andre [emoji6][emoji851][emoji170]
 
747-8I Produktionen er IKKE lagt i graven OFFICIELT ligesom A380 nu er blevet det.



747-8I kan STADIGVÆK godt bestilles, der bare pt ingen der gør det, det er så en anden side af sagen.



Jeg er utmerket klar over at man kan bestille 747-8i. Derimot er det ingen som lenger gjør det og det er neppe noen som kommer gjøre det.

Kommende 777-9 har jo omtrent samme kapasitet
 
747-8 bestilles vel i hovedsak som frakter for tiden.

Har Airbus kommunisert hva de skal gjøre med produksjons fasilitetene? Kan de bygge om å øke 320/350 produksjonen eller annet?
 
747-8 bestilles vel i hovedsak som frakter for tiden.

Har Airbus kommunisert hva de skal gjøre med produksjons fasilitetene? Kan de bygge om å øke 320/350 produksjonen eller annet?

Ifølge pressemelding fra Airbus så vil mange av arbeidsplassene gå til opptrapping av a320 produksjon og andre widebody


. Airbus will start discussions with its social partners in the next few weeks regarding the 3,000 to 3,500 positions potentially impacted over the next three years. However, the ongoing A320 ramp-up and the new widebody order from Emirates Airline will offer a significant number of internal mobility opportunities.

https://www.airbus.com/newsroom/pre...-on-a380-fleet--sign-new-widebody-orders.html
 
I løpet av de 18 siste årene har Airbus hatt første flytur på 4 ulike modeller der produksjonslinjen er stengt eller blir stengt. Boeing har vel stengt ned 0 som har hatt første flytur i samme periode.
 
I løpet av de 18 siste årene har Airbus hatt første flytur på 4 ulike modeller der produksjonslinjen er stengt eller blir stengt. Boeing har vel stengt ned 0 som har hatt første flytur i samme periode.
Hvilke modeller er det snakk om (A380 vet vi om)?
 
I løpet av de 18 siste årene har Airbus hatt første flytur på 4 ulike modeller der produksjonslinjen er stengt eller blir stengt. Boeing har vel stengt ned 0 som har hatt første flytur i samme periode.

Om du strekker til 20 år så er det vel 2 som Boeing har stengt ned da :) 717 og 764
 
Back
Top