Airbus A380 - status og driftssetting

Flyet er for stort viste det seg, men et flott fly å fly med er det og det vil være i luften i lang tid fremover uansett. Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.
 
Flyet er for stort viste det seg, men et flott fly å fly med er det og det vil være i luften i lang tid fremover uansett. Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.

Nei, det er 4 motorer som er problemet.
Hadde det bare vært 2 motorer på A380, da hadde alle selskaper kjøpt det.
(Samme gjelder B747).
 
Hvorfor finnes det da ikke noen 4 motors fly lenger som flyselskaper vil kjøpe?
Olja er for dyr, og 4 motors fly er for dyre i drift.

Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting
 
Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting
Intressant jämförelse. Men om driftskostnaderna är lika för 777-200ER och A340-300 varför såldes det då så få A340-300 jämfört med 777-200ER (eller minns jag fel om försäljningstal)?
 
Intressant jämförelse. Men om driftskostnaderna är lika för 777-200ER och A340-300 varför såldes det då så få A340-300 jämfört med 777-200ER (eller minns jag fel om försäljningstal)?



777-200ER solgte endel bedre, men A340-300 solgte ganske OK
 
Etter leveransen av de resterende 17 maskinene frem mot 2021, 14 til Emirates og 3 til ANA, vil Airbus totalt ha levert 251 maskiner, itillegg har de bygget 3 testmaskiner som aldri ble levert kunde

AF: 10
NH: 3
OZ: 6
BA: 12
CZ: 5
EK: 123
EY: 10
KE: 10
LH: 14
MH: 6
QF: 12
QR: 10
SQ: 24
TG: 6

Totalt: 251
 
Etter leveransen av de resterende 17 maskinene frem mot 2021, 14 til Emirates og 3 til ANA, vil Airbus totalt ha levert 251 maskiner, itillegg har de bygget 3 testmaskiner som aldri ble levert kunde

AF: 10
NH: 3
OZ: 6
BA: 12
CZ: 5
EK: 123
EY: 10
KE: 10
LH: 14
MH: 6
QF: 12
QR: 10
SQ: 24
TG: 6

Totalt: 251

EK 123... Det er jo helt sykt! Jeg sendte takkemail til CCOen for å ha holdt programmet levende såpass lenge.
 
Kortsagt så skal man ikke se seg blind på antall motorer alene og det er flere faktorer som spiller inn. En årsak er at man kan lage nesten like store fly, med to motorer, mens de flyene som trenger 4 motorer blir for dyre.
De flyene som har den nyeste motorteknologien, har også to motorer, slik at det i praksis ikke finnes et helt moderne fire motors fly.

Det beste eksempelet her er hvis man sammenligner 777-200ER og A340-300, to fly fra omtrent samme generasjon. Driftskostnadene på disse er omtrent like, selv om et fly har 2 og et annet 4 motorer.

Om A380 hadde hatt 2 motorer, ville det ikke endret noen ting

Veldig interessant.
Tusen takk for god forklaring Someone! :)
 
Det blir spennede å se om Airbus vil utvikle nye flytyper istedenfor.
Akkurat, du traff spikeren pä hodet ! Det riktige tidspunkt er kommet for ä erstatte skuffelsen ved annonsert A380 produksjonsstopp med ä skape tilsvarende hjertelig glede ved ä ta fatt i et nytt program som vi her AvGeeks kan se frem til !? Selv mener jeg riktig tid er kommet for A322 = A321 + 10 fuselage frames = 1,386" fra rhs doorsill 1L til lhs doorsill 4L i kabinen oppe/+3 AKH = totalt 13 AKH nede i lasterommene (med mye annet snazzy stoff) !?
 
EK 123... Det er jo helt sykt! Jeg sendte takkemail til CCOen for å ha holdt programmet levende såpass lenge.

Neste mandag går det feks ikke mindre enn NI A380-flighter fra Dubai til London, litt ujevnt fordelt mellom LHR og LGW. Den dglige flighten til NCE er et høydepunkt når dagene tilbringes i de områder. Kald pils på stranda i Saint-Laurent-du-Var gjør seg fint til, når vinden blåser i riktig retning :)
 
Ha, ha, har EK lagt inn et par i bestillingen som reservefly ved teknisk... ??:rolleyes: Så mange i flåten burde det være nødvendig...
 
Back
Top