Airbus A380 - status og driftssetting

Om du strekker til 20 år så er det vel 2 som Boeing har stengt ned da :) 717 og 764
764 er innenfor 20 år ja, men fremdeles i ”feil” årtusen ifht min sammenligning.

717 er nok litt eldre, og 737-600 enda litt eldre, men ja, de er også lagt ned.
 
318,345,346
Nå hadde vel A340 samme produksjonslinje som A330...
A318 er samme linje som A320.
Siden du snakker om undertyper kan vi jo nevne 737-600 lansert i 1995, droppet i 2012.

Kjører men på noen år til hos Boeing og så har vi 757... Ser man hvordan A321 nå dominerer markedet nå kan man trygt kalle det en tabbe.
 
Kjører men på noen år til hos Boeing og så har vi 757... Ser man hvordan A321 nå dominerer markedet nå kan man trygt kalle det en tabbe.

Nja, 757 er såpass mye dyrere i drift enn A321, så den hadde ikke hatt noen sjanse
 
Og BA planlegger å snappe opp de de kan få tak i på bruktmarkedet ..

https://simpleflying.com/british-airways-may-buy-second-hand-a380s-to-replace-their-747s/amp/

News that could be a real boon for British Airways, who are in the midst of retiring their 747 fleet. By replacing their 747 aircraft with A380 aircraft until their newer jets come online in 2022 (18 Airbus A350-1000s, and 12 Boeing 787-10 Dreamliners) British Airways can ensure a smooth transition. And you can bet that these A380 aircraft will be way cheaper than renting/wet-leasing or extending the lifespan of the 747s.
 
Qatar regner ikke med å bruke A380 etter at de fyller 10 år og når D-sjekk ...

https://liveandletsfly.boardingarea.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Never one to beat around the bush, Qatar Airways CEO Akbar Al Baker made his intentions clear at the recent Paris Air Show to FlightGlobal:

We feel that the aircraft does not have very long future in Qatar Airways‘ fleet.

He added:

We would think about retiring those airplanes on their 10th anniversary, unless something untoward happens and we need them.
 
I følge et nylig intervju med Emirates-sjefen, så ser de for seg at selskapet vil fly med A380 frem til midten av 2030-tallet
 
Blir noen av de gjenværende ordrene A380plus, eller er det kun originalen som gjelder? Tenker da hovedsakelig at konfigurasjonen med opprinnelig antall seter, dvs. da med littegrann bedre range og med 13 % cost reduction per seat (i flg. Airbus) kanskje kunne være attraktiv for EK & co.?
 
Blir noen av de gjenværende ordrene A380plus, eller er det kun originalen som gjelder? Tenker da hovedsakelig at konfigurasjonen med opprinnelig antall seter, dvs. da med littegrann bedre range og med 13 % cost reduction per seat (i flg. Airbus) kanskje kunne være attraktiv for EK & co.?



A380plus ble det aldri noe av. Gjenstår nå bare 1 maskin til ANA og rundt et dusin til Emirates
 
A380plus ble det aldri noe av. Gjenstår nå bare 1 maskin til ANA og rundt et dusin til Emirates

Klar over det. Jeg var nok litt upresis. :) Tenkte om det var mulig og/eller enkelt å endre de gjenværende, ikke-bygde ordrene fra standard- til plus-utgaven, med de nye wingletene etc., for forbedret fueløkonomi. Men det er kanskje ikke gjennomførbart eller i det hele tatt noe ønske eller behov?

Hva med retrofit av de nye wingletene, ville det vært formålstjenlig for de eksisterende 380-kundene?

Tilleggsspørsmål, fløy plus noen gang egentlig, eller var den bare en statisk demo? :)
 
«Plus» var kun en statisk demo og kom aldri lenger enn konsept stadiet.

Det ble vel riktig gjort en endring på den ene trappen nå mot slutten, men usikker på om kun gjaldt ANA sine 3 maskiner
 
Ikke overraskende at A380 går ut av produksjon. Men likevel trist..

En nydelig maskin. :\

T4oyQ1.jpg
 
https://onemileatatime.com/emirates-president-a380-comments/

Emirates CEO Tim Clarke:
"The whole approach to the A380 at Air France and Lufthansa was ‘just more of the same.’ They lost the opportunity to really define it. They never ordered any more. British Airways didn’t order any more. BA should have had the same number of A380s as we have, hundred of those. They got 62 million people in the UK and a congested Heathrow hub, that should have worked easily."

En interessant liten artikkel om en av BA sine A380, G-XLED:

https://simpleflying.com/maintaining-a-giant-british-airways-airbus-a380/
https://simpleflying.com/inside-british-airways-airbus-a380/
https://simpleflying.com/the-british-airways-airbus-a380-inside-the-cockpit/
 
Back
Top