Airbus A380 - status og driftssetting

Som nevnt i Hi Fly-tråden, vil de ikke forlenge leasen. Med tanke på at den knapt har vært i luften de siste seks månedene, er nok ikke det så dumt ..

Korean har en av sine i drift nå. Den var bl.a. her i Atlanta i helgen.
 
Noen positive nyheter.


- Singapore har bekreftet at ytterligere 4 til A380 skal få deres 2017 kabin retrofit.

"So far, eight of the Singapore Airlines’ A380s have undergone the retrofit. Singapore Airlines has confirmed to Mainly Miles that the ninth Airbus, 9V-SKM, is about to get retrofitted, and three more A380s will get done after that.

“We plan to retrofit an additional three more aircraft following 9V-SKM,” Singapore Airlines told Mainly Miles.

https://simpleflying.com/singapore-airlines-a380-retrofit/


- I tillegg har det vært noe diskusjon rundt om Emirates skulle prøve å få stanset leveranse av sine gjenværende A380 ordrer.

"Sir Tim confirmed that Emirates is proceeding with its delivery schedule with one A380 being delivered in November and one arriving in December."

https://samchui.com/2020/11/17/emir...p8BIUliN0q3KeO3b9FK4I-ifHXfH3gCk#.X7Pat2hKj-h
 
Last edited:
Emirates fikk levert sin første A380 i 2020 nå før helgen, og visstnok skal to til også leveres senere i måneden.
Det er også kun den 2. A380 maskinen levert hittil i år

Airbus A380 -842 261 A6-EVL Emirates delivery 04dec20 XFW-DXB
 
9V-SKQ fra SIA er på vei til Singapore for retrofit. Da gjenstår bare 3 A380 (av 12) i flåten deres som ikke har den nye kabinen. Planen er at alle A380 skal være ferdig retrofittet ila året.

prdt-a380-newsuites-1-scaled.jpg

SIA A380 double bed suite.

The aircraft, registration 9V-SKQ, has been moved to Sydney to undergo routine checks following its storage, before returning to Singapore where it will be retro-fitted as part of our plan to have all 12 remaining A380 in our fleet fitted with the latest A380 cabin product.
 
Ser ut til at de har flyttet suitene opp på øverste dekk. Tilbys det nå også dusjmuligheter hos Singapore?
 
Så en liten oppsummering blant alle A380 carriers:

Dårlige utsikter/bekreftet retired:

- Air France. 10 stk.
100% Retired.

- Thai. 6 stk.
Ikke bekreftet garantert (men vært flere rykter om det), men det er veeldig sannsynlig at alle A380 blir retired ifbm. restrukturering av flåten/cut av wide-bodies. De har også prøvd å selge 2 av dem, som naturligvis ikke går i disse tider.

- Qatar. 10 stk.
Ifølge CEO er 5 stk bekreftet retired. "Only half will return". Men tipper dette fort blir alle 10 retired, CEO har vært ganske negativ ang. A380 i media.

- Lufthansa. 14 stk.
6 stk er var før covid bekreftet 100% retired. Nå er det også sannsynlig at resterende 8 blir det (flere rapporter som peker i den retningen fra LH), men dette avhenger også av graden av rebound av trafikk. LH sliter jo også mye for tiden..

- Etihad Airways. 10 stk.
De har vært veldig forsiktig i media til om A380 kommer tilbake. Har jo eksklusive produkter som kun finnes på A380 (residence f.ex), men lever en farlig skjebne med mindre vi ser en strong rebound av trafikk. Samme situasjon som LH/Qatar.

- Malaysia Airlines. 6 stk.
Disse har alltid levd farlig. Prøvd solgt tidligere, men ble behold pga. ingen kjøpte de. Har blitt brukt til litt forskjellig, pilgrim flights, cargo etc. Blir ikke spesielt overrasket om disse ryker nå i denne omgang..

Veldig usikkert:

- China Southern Airlines. 5 stk.
Var under covid det eneste selskapet som flydde A380. Ellers vet jeg lite om status her..

- Korean Air + Asiana Airlines. 16 stk. (Asiana RR 6 stk, Korean EA 10 stk).
Disse blir snart merget, som gjør Korean Air til neste største operatør av A380. Ellers usikkert hva deres planer er for denne store flåten. Noen blir nok garantert retired, men håper at i alle fall flesteparten blir beholdt/retrofitted. Kan være de beholder de yngste fra Asiana (og sine egne), men fjerner de eldste.

Gode utsikter/bekreftet "good":

- ANA. 3 stk.
Har et godt market på leisure mellom Hawaii og Japan som er basert på disse 3 A380 flyene eksklusivt + ombygging på Honu pga. det. Helt nye fly.

- Emirates. 118 stk. (5 nye blir levert innen mid-2022)
Trengs ikke si så mye her. A380 er en viktig del av flåten og deres strategi, de kommer til å være der til langt inn i 2030 ti-året, som gjentatte ganger er bekreftet fra CEO. Det var også snakk om at de siste 8 ordrene kom til å bli kansellert, men dette er avkreftet. 3 er hittil levert, og 5 til kommer innen mid-2022.

- British Airways. 12 stk.
Har svært god nytte av A380, ikke minst pga. slot constraints på LHR. Flere av deres fly har nylig gjennomført heavy maintenance, så disse flyene er ganske trygge. De har til og med sagt at de ville tatt flere A380 hvis prisen var god. Med gode re-bounds av trafikk tror jeg til og med de kan plukke et par billige A380 hvis prisen er latterlig bra. I minimum så er dagens flåte trygge.

- Qantas. 12 stk.
Elendig timing av covid... Alle 12 var planlagt gjennom retrofit ila 2021, men 6 stk gjenstår når covid traff. 6 stk er i alle fall trygge pga. det, men mer usikkert med de resterende.
QF6006, VH-OQG kom fersk etter retrofit og rett i ørkenen. Ingen har sittet på de nye setene enda :\
Qantas tjener gode penger på A380, spesielt på rutene til LA og Dallas.
“If you’ve ever been in LA between ten o’clock and midnight, you see six or seven Qantas aircraft departing for Australia because that’s the only time that works for curfews. So, we do believe there is a need for that (a380) fleet. We do believe it will generate cash.”
https://simpleflying.com/dallas-sydney-qantas/

- Singapore. Originalt 24 stk. Før covid var det 19 stk.
Nå nede i 12 stk. Alle 12 er bekreftet skal igjennom retrofit og er trygge. Singapore har profitable long haul ruter som A380 fungerer bra på.
 
Last edited:
China Southern flyr flere maskiner. Har sett opp til tre i luften samtidig. Brukes til Vancouver, Sydney, LAX .. ihvertfall.
 
Back
Top