Airbus A350 - status og driftssetting

Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

For å minske sjansen for ytterligere forsinkelser ser det ut som Airbus nå vil gå for en "batch-strategi" som vil innebære at A350 i likhet med 787 vil oppleve at de første produserte maskinene er endel dårligere

Airbus is doing everything to keep the A350 on the latest revised schedule and thereby please its early customers. But that means important changes must be incorporated later in production, incurring huge additional costs—for Airbus and its suppliers.

Airbus plans to introduce the A350 in several batches, each of which will incorporate changes, with the most significant modifications made in the transition from Batch 2 to 3. The changes affect parts and components throughout the aircraft, and suppliers have been given detailed design targets that specify the amount of weight reduction needed, among other things
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_08_27_2012_p22-488795.xml
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Men ser tydelig på bildene her hvor mye høyere A350 er enn 787. 2,41 vs 1,68 i bukhøyde
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Det betyr vel at A350 også er betydelig høyere under buken enn A330 (som vel er 1,95?). På bildet ser den ihvertfall ganske langbeint ut...
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Men ser tydelig på bildene her hvor mye høyere A350 er enn 787. 2,41 vs 1,68 i bukhøyde
Hva er logikken/tanken bak at den har såpass mye lenger understell en både 787 og A333. Hadde det vært omvendt, at 787 hadde hatt de lengste bena så hadde jeg forstått det, den skal jo forlenges 2 ganger, men A350 skal forlenges en gang og forkorstes en gang. Eller er det dette som er svaret, 789 og 7810 må ha lenger ben mens på A350 kan samme understell benyttes på alle varianter?
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Hva er logikken/tanken bak at den har såpass mye lenger understell en både 787 og A333. Hadde det vært omvendt, at 787 hadde hatt de lengste bena så hadde jeg forstått det, den skal jo forlenges 2 ganger, men A350 skal forlenges en gang og forkorstes en gang. Eller er det dette som er svaret, 789 og 7810 må ha lenger ben mens på A350 kan samme understell benyttes på alle varianter?

Må vel til når det skal plasseres en hårføner på 3 meter i diameter under hver vinge, og mulig de vil ha plass til noe større med tiden også. Se på MAX f.eks, de måtte ha konstrueret ett helt nytt understell om viftediameter skulle økes.
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Hva er logikken/tanken bak at den har såpass mye lenger understell en både 787 og A333. Hadde det vært omvendt, at 787 hadde hatt de lengste bena så hadde jeg forstått det, den skal jo forlenges 2 ganger, men A350 skal forlenges en gang og forkorstes en gang. Eller er det dette som er svaret, 789 og 7810 må ha lenger ben mens på A350 kan samme understell benyttes på alle varianter?

350-900 er jo omtrent som 787-9 i lengde, så begge skal bare strekkes en gang over dette.
Itillegg er 350 "baseline" (-900) endel større enn 787-8, og er jo ganske nærme 777-200 i størrelse. Som vel er enda høyere
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Qatar har modifisert orden sin:

Qatar Airways (QR, Doha International (DOH)) has now officially adjusted its A350 order according to Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac (TLS)) with the order being modified from 20 A350-800s, 40 A350-900s and 20 A350-1000s to 43 A350-900s and 37 A350-1000s. In a three class configuration, the A350-800 will is expected to seat approximately 270 passengers with the -900 version seating 314 and the -1000 version seating 350 passengers. The first A350-900 test aircraft has just been rolled out in Toulouse Blagnac (TLS) and Airbus is currently still hoping to be able to start delivering its first A350s before the end of 2014.

CH aviation
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Sitert idag Feb. 8 (Bloomberg) : Quote/"Airbus SAS is developing plans to use standard batteries in its A350 model and jettison the lithium-ion power source that grounded Boeing Co.’s rival 787 Dreamliner, two people familiar with the plans said." ... "Should Airbus opt to switch to a traditional battery now, the change could be accomplished without more than a few months’ delay, one of the people said. Waiting until Boeing resolves the 787 issue could put back the program significantly, they said."/Unquote
 
Last edited:
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Sitert idag Feb. 8 (Bloomberg) : Quote/"Airbus SAS is developing plans to use standard batteries in its A350 model and jettison the lithium-ion power source that grounded Boeing Co.’s rival 787 Dreamliner, two people familiar with the plans said." ... "Should Airbus opt to switch to a traditional battery now, the change could be accomplished without more than a few months’ delay, one of the people said. Waiting until Boeing resolves the 787 issue could put back the program significantly, they said."/Unquote

Etterpaaklokskap er en grunnleggende forretningsmodell nede i To Lose. ;)

Enkelt aa alltid foelge etter naar man har en konkurrent som alltid leder vei i all innovasjon;)
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Det betyr vel at A350 også er betydelig høyere under buken enn A330 (som vel er 1,95?). På bildet ser den ihvertfall ganske langbeint ut...

Ble ihvertfall overrasket over hvor liten 787 er når jeg så den real life (12 stk trygt parkert) i TYO i forrige uke. De to jeg satt fremme med insisterte begge på at det var 737er, men når vi kom nær nok så vi hva det var. Men fremdeles; Virket veldig liten til å være widebody - høyden gjør nok mye for det inntrykket... Innovativ eller ei...
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Etterpaaklokskap er en grunnleggende forretningsmodell nede i To Lose ...
Man kan se pä Airbus' utspill fra en litt annen - taktisk - vinkling : i fransk sjakk-jargon er det noe som kalles "clouage" (spikring), när f.eks. löperen settes pä en diagonal bak en av mostanderens brikker (typisk : knekt eller tärn) med äpning mot Konge eller Dame i bakrunnen ... Her kan Airbus' utspill analyseres som en taktisk "clouage" av 787-programmet : ved ä selv kutte gresset under bena for Lithium-ion teknologien, gjör Airbus det vanskeligere for Boeing ä vinne medgang (hos ekspertene, FAA, technology Reviewers, NTSB, Media, reisende publikum ...) for en enkel "fix" basert pä denne teknologien. Ä gä tilbake til NiCad i A350 har ikke större ring-virkninger for Airbus enn de kan mestre, mens et tilsvarende teknologi-skift pätvunget 787 vil ha kraftige konsekvenser !
 
Back
Top