Airbus A330neo - status og driftsetting

Selv om de er langt unna gmale høyder, hvor A330 familen ble produsert i 10 fly per måned, så planlegger Airbus nå å skru opp A330 produksjonen fra 2 til 3 fly per måned
 
Cebu Pacific har fått sin første A330-900. 460 seter såvidt jeg forstår, så det er vel også en rekord

Airbus A330 -941 2001 RP-C3900 Cebu Pacific Air delivery 27nov21 TLS-MNL
 
Airbus planlegger øke A330neo produksjonen fra 3 til 4 per måned.

Trolig blir det en gradvis vekst fra 4 per måned skal nås i 2024
 
Hoppas det leder till lite fler försäljningar, flyger mycket helre i en 2-4-2 kabin än i 3-3-3 som verkar vara det nya normala
 
Airbus gjentok nå i januar at det er forventet at produksjonen av A330 vil holde seg på 4 per måned, altså ingen økning er planlagt fremover.
 
Saudiske Flynas er identifisert som ny kunde, da de står bak en ordre på 15 a330-900, som Airbus tidligere ikke hadde oppgitt kunden på.
 
Fra slutten av 2025 vil Airbus tilby forbedring på A330neo, gjennom endring i flap setting og innfelling av understell, som gjør at man i enkelte tilfelles kan øke avgangsvekten.

https://aircraft.airbus.com/en/news...duce-a330neo-takeoff-performance-enhancements

Ser ut som Condor blir første ut med dette

Litt mer her:

https://www.flightglobal.com/air-tr...enhanced-low-speed-performance/162573.article

Airbus says the enhancements will offer a higher take-off weight capability without additional thrust – up to 6 or 7t at some airports, depending on runway restrictions, and typically about 2.6t.

Along with the extra flap configurations, and a quicker retraction sequence for the landing-gear through updated actuators, the package enables automatic gear-door opening.
 
IAGs ordre på 21 A330-900 i dag er jo en liten milepel, da det er første ordre for A330neo fra en av de tre store europeiske luftfartskonglomoratene.
 
Liten økning i MTOW på A330-900, fra 251t til 253t. Øker rekkevidden med 300km, til 13.600km i følge "brosjyren" til Airbus
 
Back
Top