X’en der står vel for at det er en ACF, Airbus Cabin Flex [emoji6]
Ååååja, da lærte jeg noe nytt i dag også...

Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
X’en der står vel for at det er en ACF, Airbus Cabin Flex [emoji6]
Proving the A321XLR’s Airspace Cabin design – in flight
Two industry sources said the cumulative total of changes to the structure had added some 700 to 800 kilos to the weight of the plane compared with earlier estimates of 200-300 kilos.
Det ser ut til at de har fått litt problemer med vekten: https://www.reuters.com/business/ae...ge-gap-after-design-tweak-sources-2023-07-21/
De brukte A321LR der i vinter/vår, hadde selv A321LR på SK926 i påsken.Ja, så da er vi på 4500nm i teorien. Så hva tror vi da vi vil se i praksis i form av hvilke bypar den vil flys mellom?
A321LR er vel sagt 4000nm i teorien, mens den lengste ruta nå er vel SK sin CPH-IAD (flyr de den fortsatt med A321LR?) på 3540nm.
The A321XLR programme has just kicked-off an international flight-test campaign, known as ‘Functional and Reliability Testing’ (FnR). Also referred to as ‘Route Proving’, this is part of Airbus’ certification activity contributing to EASA Type Certification expected for the new variant in 2024.
Da er de i gang med såkalte "route proving flights"
https://newsroom.aviator.aero/en-ro...-embarks-on-first-international-test-flights/
On board the Airbus A321XLR’s 11 hour route proving flight
Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LA...NBO&R=4500nm@DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0,79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.
Aer Lingus sier at de kommer til å bli launch operator for A321XLR:
https://simpleflying.com/aer-lingus-first-airbus-a321xlr-operator/
Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LA...NBO&R=4500nm@DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0,79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.
A321XLR entry into service slips into second half of this year
Airbus A321XLR Arrival Could Disrupt Long-Haul Networks
Aer Lingus sier at de kommer til å bli launch operator for A321XLR:
https://simpleflying.com/aer-lingus-first-airbus-a321xlr-operator/
Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LA...NBO&R=4500nm@DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0,79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.
Men nå er det vel Iberia som blir launch operator![]()
Airbus A321XLR has received its Type Certification from the European Union Aviation Safety Agency.
Iberia (IB, Madrid Barajas) has brought forward its A321-200NY(XLR) debut, which is now set to take place on October 26 between Madrid Barajas and London Heathrow.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.