A321XLR drivstofftank får oppmerksomhet fra Boeing
https://www.reuters.com/article/us-airbus-design-boeing-idUSKCN2AU2RJ
Denne er jo interessant og en kan jo mene hva en vil om hvorvidt Boeing kanskje kaster rundt seg med kampesteiner i et drivhus, men der er kanskje et poeng på et generelt nivå. Riktignok holder EASA allerede et øye med hva som er planlagt basert på Airbus sin søknad om endring av design, og det er vel denne prosessen som har dannet grunnlaget for Boeing sin kommentar.
Det er overhode ikke noe nytt med drivstofftanker i flykroppen men her virker det som Airbus planlegger å bytte ut ACTs (Additional Centre Tanks), som er egne, innebygde moduler i lasterommet (finnes i f.eks. A321CEO og NEO), med en integrert tank i stedet. De som sitter over det området i kabinen sitter på noe tilsvarende en "vannseng", altså gulvet er ment å bli en av veggene til tanken, ser det ut til og selv om tanken har en belg e.l. er det jo ikke allverdens med isolasjon med tanke på kulde fra drivstoffet eller varme fra en eventuell brann.
Riktignok benyttes drivstoff i fra tankene i flykroppen først, så disse tankene vil nok tømmes i løpet av de første timene, men skulle det f.eks. skje noe under avgang er det jo potensial for at det fort kan bli veldig varmt under beina til de som sitter i området oppå tanken...
Så får en jo se hvordan dette ender, men brannsikkerhet er vel den største hindringen de må finne en akseptabel løsning på. Forskjellen fra tankene i vingene er jo at her brenner det i flykroppen mens vingene jo er utenfor og derfor gir litt ekstra tid før flammene sprer seg til selve kabinen.
Flightglobal har en litt mer teknisk vinklet artikkel. https://www.flightglobal.com/safety/a321xlrs-rear-fuel-tank-demands-special-fire-protection-conditions/142619.article
Boeing Co has raised concerns over the design of arch-rival Airbus’ newest narrow-body jet, the A321XLR, saying a novel type of fuel tank could pose fire risks.
https://www.reuters.com/article/us-airbus-design-boeing-idUSKCN2AU2RJ
Denne er jo interessant og en kan jo mene hva en vil om hvorvidt Boeing kanskje kaster rundt seg med kampesteiner i et drivhus, men der er kanskje et poeng på et generelt nivå. Riktignok holder EASA allerede et øye med hva som er planlagt basert på Airbus sin søknad om endring av design, og det er vel denne prosessen som har dannet grunnlaget for Boeing sin kommentar.
Det er overhode ikke noe nytt med drivstofftanker i flykroppen men her virker det som Airbus planlegger å bytte ut ACTs (Additional Centre Tanks), som er egne, innebygde moduler i lasterommet (finnes i f.eks. A321CEO og NEO), med en integrert tank i stedet. De som sitter over det området i kabinen sitter på noe tilsvarende en "vannseng", altså gulvet er ment å bli en av veggene til tanken, ser det ut til og selv om tanken har en belg e.l. er det jo ikke allverdens med isolasjon med tanke på kulde fra drivstoffet eller varme fra en eventuell brann.
Riktignok benyttes drivstoff i fra tankene i flykroppen først, så disse tankene vil nok tømmes i løpet av de første timene, men skulle det f.eks. skje noe under avgang er det jo potensial for at det fort kan bli veldig varmt under beina til de som sitter i området oppå tanken...
Så får en jo se hvordan dette ender, men brannsikkerhet er vel den største hindringen de må finne en akseptabel løsning på. Forskjellen fra tankene i vingene er jo at her brenner det i flykroppen mens vingene jo er utenfor og derfor gir litt ekstra tid før flammene sprer seg til selve kabinen.
Flightglobal har en litt mer teknisk vinklet artikkel. https://www.flightglobal.com/safety/a321xlrs-rear-fuel-tank-demands-special-fire-protection-conditions/142619.article