• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Airbus A321XLR - status

Airbus ser for seg en forsinkelse her fra slutten av 2023 til starten av 2024, grunnet strengere sertifiseringskrav
 
First flight er planlagt 15. juni


First flight er planlagt 15. juni


I luften nå

c3e14d84173cada1e957dd6506cb3d32.jpg
 
TOS har vel ikke blitt nedrent av 787 og slikt på tross av nordlysturismen. Vil A321XLR kunne fly fra TOS uten store begrensinger?

Jeg titter litt på aircraft characteristics, og det ser ut til 321neo trenger ca 3 km for takeoff ved XLRs sin MTOW, men jeg vet ikke om XLR får såpass andre egenskaper at dette ikke er relevant.

TOS-JFK er snaue 6000 km, men f.eks. NRT er 7400 km. Ville dette vært noe man kunne klart?
 
Ville dette vært noe man kunne klart?

New York går nok bra, Tokyo begynner å bli marginalt. Forutsatt en nogenlunde direkterute over Novaja Semlja og Sibir, tvilsomt i nærmeste fremtid.
På grunn av lavere fart vil den også bruke en drøy halvtime lengre til NY enn 787/350.
 
Har flydd 321 med SK over dammen ett par ganger siste året. Narrowbody over hav skulle vært forbudt. Alt for mye trengsel i midtgang, samt litt for klaustrofobisk å sitte i noe så lite så lenge
 
Har flydd 321 med SK over dammen ett par ganger siste året. Narrowbody over hav skulle vært forbudt.Alt for mye trengsel i midtgang, samt litt for klaustrofobisk å sitte i noe så lite så lenge

Hmmm….. Hva har det med å Fly over hav å gjøre?
 
Så det er ålreit til Asia da, som er dobbelt så langt .. :p

Jeg sier bare .. 757 .. DC-8 .. 707 ...

Narrowbody er helt ok. Færre folk. Hvis det står mye folk i midtgangen, så har det mer med markedet enn flytypen å gjøre. Har fløyet langt med det meste, og en stappfull widebody er heller ikke drømmen hvis man sitter bak ...
 
Enig med fjasebase. Prøvde dette da US Airways hadde rute PHL-OSL med 757-200. Det ble med den ene gangen, og jeg oppgraderte på tur hjem fra PHL til Business slik at det ble langt mer levelig på returen.

BGO-OSL-PHL-SEA og retur, ble i meste laget i en lang tube med en midtgang, frister ikke til gjentakelse.

Ser derimot ikke noe som skulle tilsi at XLR og for den del LR fint vil klare TOS til østkysten av Statene. Blir spennende å følge markedet og se hvordan ting vil endre seg vedrørende mer direkte routings de neste årene.
 
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.
 
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.

OT, men likevel. LN-NOR eller -NOS OJB?;)

Espen
 
Litt usikker på hvorfor NY - TOS er eksempel eller tema her. Kan ikke se at noen grunn til nordlys turisme fra Big Apple area til TOS.
De drar vel heller rett nord på sitt eget kontinent?
Churchill i Canada er en plass for nordlys turister f.eks.
Det var nok av nordlys der når jeg mellomlandet for en hau med år siden på en fergeflyging. Kaldt var det også. ca -40 kalde.

Ikke vet jeg, men fløy EWR - CPH - OSL - TOS denne uken og det var mye amerikanere ombord. Snakket med to familier og de skulle begge til Tromsø for å se nordlyset.
 
New York går nok bra, Tokyo begynner å bli marginalt. Forutsatt en nogenlunde direkterute over Novaja Semlja og Sibir, tvilsomt i nærmeste fremtid.
På grunn av lavere fart vil den også bruke en drøy halvtime lengre til NY enn 787/350.

Hva sags vektbegrensninger vil denne uansett få ut fra TOS?
 
Back
Top