• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Airbus A321XLR - status

Ja, så da er vi på 4500nm i teorien. Så hva tror vi da vi vil se i praksis i form av hvilke bypar den vil flys mellom?

A321LR er vel sagt 4000nm i teorien, mens den lengste ruta nå er vel SK sin CPH-IAD (flyr de den fortsatt med A321LR?) på 3540nm.
 
Ja, så da er vi på 4500nm i teorien. Så hva tror vi da vi vil se i praksis i form av hvilke bypar den vil flys mellom?

A321LR er vel sagt 4000nm i teorien, mens den lengste ruta nå er vel SK sin CPH-IAD (flyr de den fortsatt med A321LR?) på 3540nm.
De brukte A321LR der i vinter/vår, hadde selv A321LR på SK926 i påsken.
Nå i sommer bruker de primært A359 til IAD

I sommerprogrammet bruker SAS A321LR til Boston, Toronto og GOT/AAL til Newark.
 
Aer Lingus sier at de kommer til å bli launch operator for A321XLR:

https://simpleflying.com/aer-lingus-first-airbus-a321xlr-operator/

Det er en del destinasjoner de kan nå med 4500 nm rekkevidde:
http://www.gcmap.com/mapui?P=DUB-LA...NBO&R=4500nm@DUB&MS=wls&DU=nm&SG=0,79&SU=mach
uten at det er sagt at det vil være de rette å bruke flyet på, bare at det kanskje går an.

Den første kommer visstnok i september 2024 og de neste i begynnelsen av 2025, så får en se hvorvidt det blir første operatør eller ikke. Hvis jeg husker riktig er det vel MSP som blir første destinasjon etter hvert.
 
Men nå er det vel Iberia som blir launch operator:-)

På tidspunktet han postet var det Aer Lingus som skulle være launch customer, men pga uenigheter mellom ledelse i IAG/Aer Lingus og fagforeningene til flyvende i Aer Lingus - ble Iberia Airlines ny launch customer A321XLR siden de er i samme selskap under IAG. (Men det står nok i en annen tråd :))
 
Første XLR til American er ute i friluft

https://x.com/Tobias_Gudat/status/1827008805957148834

GVrWu7QWcAExGvR
 
Johnny Meringdal knipset den til Flightradar-fans Norge gruppen på FB.
 

Attachments

  • 464277333_10169218054925315_6541244716893966403_n.jpg
    464277333_10169218054925315_6541244716893966403_n.jpg
    44 KB · Views: 208
Back
Top