Airbus A321XLR - status

Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.

Hovedproblemet til Boeing er nå troverdigheten og problemhandtering. MAX*en er relativ død, rett og slett folk i disse dager har en visst mening. Selv om flyet etterhvert blir sikkert.

UA ikke bare bestiller 50 321XLR, de også utsetter sine 45 350 frem til 2027. Dette betyr 10års etter service entry. Man kan like godt anta at de vil aldri ta imot disse fly.

Salgsuksessen av 32Familien blir også fra en visst punktum en problem for Airbus. Fordi selskap er da altfor avhengig fra en produkt-linje.
 
Fordi selskap er da altfor avhengig fra en produkt-linje.


Ja, men det gjelder også Boeing, så når de en gang i fremtiden kommer med en tilsvarende modell, vil den også selge godt, ganske enkelt fordi alternativene er begrenset ...
 
UA kör med 757-200 på Arlanda under sommarhalvåret nu
Hoppas de kommer med A321XLR i framtiden.
 
UA kör med 757-200 på Arlanda under sommarhalvåret nu
Hoppas de kommer med A321XLR i framtiden.



Så lenge ruten beholdes eller man bytter til et større fly, er det jo mer eller mindre gitt.

Nå er det jo ennå 5 år til de får flyene, men de trekker jo frem muligheten for transatlantisk ekspansjon fra EWR og IAD med A321XLR
 
Boeing har for mye å tenke på til å komme med en ny flytype nå. Utviklingsarbeide har måttet vike for brannslukning, så Airbus vil nok beholde dette markedssegmentet for seg selv foreløpig.
Boeing har mye å rette opp, men utviklings avdelingene er godt isolert fra arbeidet med Max og 777-9. Boeing har alltid mer enn et prosjekt under utvikling, 787 var jo prosjekt #2 som ble utviklet i skyggen av Sonic Cruiser, og når Sonic Cruiser ble Sonic Looser - ble 787 hoved prosjektet.
MoM har vært Prosjekt # 1 - men markedet er lite entusiastisk og det har nok allerede skjedd en endring til prosjekt # 2 (som Boeing skulle ha startet i 2010) en ny maskin som ideelt bør ha versjoner fra 150-250+ seter, transatlantisk rekkevidde og ikke veie for mye.

Hovedproblemet til Boeing er nå troverdigheten og problemhandtering. MAX*en er relativ død, rett og slett folk i disse dager har en visst mening. Selv om flyet etterhvert blir sikkert.

Helt enig, derfor er nok hoved fokus på en 737 erstatning.
 
Airbus har nå begynte å lage de første delene til A321XLR og plukket ut en rekke underleverandører

https://www.flightglobal.com/air-tr...uctures-supplier-list-firms-up/138001.article

Airbus has cut the first metal for the centre wing-box at its Nantes facility while French aerospace firm Safran, which is responsible for nose- and main landing-gear, has commenced production of undercarriage forgings.

Premium Aerotec will manufacture the primary structure for the aft centre fuel tank crucial to the variant’s extended range, one of several suppliers newly chosen to produce structures specific to the aircraft.

US firm Spirit AeroSystems will build the inboard single-slotted flap, Austria’s FACC will produce a modified belly fairing, while Collins Aerospace and Parker Aerospace will lead the development of the fuel system and tank inerting measures.
 
Airbus skal da ha begynt sette sammen den første maskinen

https://www.aviation24.be/manufactu...s-the-structural-assembly-of-its-1st-a321xlr/

Arbus teams have reached a significant milestone in the making of the first A321XLR – production has started in Germany with the structural assembly of the Centre and Rear fuselages.

Bilde av den spesielle rear center tanken som maskinen får

First-delivery-RCT-A321xlr-1.jpg
 
Var er siste om reel distanse med LR i en eventuell SAS innredning? OSL-MIA går greit?

Det må være fristende for SAS å kjøre all langdistanse med A321LR/XLR på OSL og ARN når fe er rene A32x baser (og BGO/SVG lagt ned), samt at piloter må flekse mellom long og short haul hvis SAS ønsker det. (Forstår frakt påvirker konklusjonen).
 
Var er siste om reel distanse med LR i en eventuell SAS innredning? OSL-MIA går greit?

Det må være fristende for SAS å kjøre all langdistanse med A321LR/XLR på OSL og ARN når fe er rene A32x baser (og BGO/SVG lagt ned), samt at piloter må flekse mellom long og short haul hvis SAS ønsker det. (Forstår frakt påvirker konklusjonen).


Miami er for langt

Og i hvertfall pre-Korona, ikke tilbyr nok kapasitet på EWR rutene
 
Miami er for langt

Og i hvertfall pre-Korona, ikke tilbyr nok kapasitet på EWR rutene

Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?

Angående EWR, er ikke etterspørsel såpass varierende at 2xA321 i høysesong og 1x i lav sesong kunne vært en løsning? Og så sendt det ekstra flyet til vedlikehold og LPA om vinteren.
 
Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?

Angående EWR, er ikke etterspørsel såpass varierende at 2xA321 i høysesong og 1x i lav sesong kunne vært en løsning? Og så sendt det ekstra flyet til vedlikehold og LPA om vinteren.


Nå har jo for det første bare SAS bestilt 3 LR maskiner (og ikke XLR), og for det andre så er jo konfigurasjonen ganske premium heavy. Og det etterspør jo ikke akkurat LPA, som de uansett kan nå med 737/320

Og som du jo nevnte: cargo er jo vesentlig
 
Angående, hvor mye buffer på «teoretisk» range bør man ha? MIA er vel 4700 miles og XLR flyr 5400. 15% er kanskje litt snaut?

Hadde Airbus' performancetall vært realistiske, ville 320CEO kunnet operere til Hawaii uten problemer. Det skjedde ikke. 737 derimot, har trafikkert fastlandet-Hawaii i snart 20 år ..
 
Back
Top