Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

Ser nå på ulike mediaer at PAX fra forrige flight DEL-AMD melder om at flyet hadde problemer med A/C, belysningen, IFE og at flyet bar preg av dårlig vedlikehold ved at man så løsne deler og ødelagte deler (jeg antar på innsiden i kabinen) som ikke var reparert.
Om dette har sammenheng med ulykken vet man vel enda ikke, men det kan være verd å se nærmere på.

Ser nå på ulike mediaer at PAX fra forrige flight DEL-AMD melder om at flyet hadde problemer med A/C, belysningen, IFE og at flyet bar preg av dårlig vedlikehold ved at man så løsne deler og ødelagte deler (jeg antar på innsiden i kabinen) som ikke var reparert.
Om dette har sammenheng med ulykken vet man vel enda ikke, men det kan være verd å se nærmere på.

Av en løs plastikkbit blir fort en industriell Prior-kylling-gård, men man kan selvfølgelig ikke utelukke noe. A/C-problemer er kanskje det eneste som jeg ville kicket på, men på B787 er det vel ikke bleed air lenger? Eller blander jeg med en annen maskin? At belysning og IFE og whatever anna i kabinen hang og slang har null betydning, og det sier jeg ikke fordi jeg vil være snusmumrikk, men fordi det har blitt meg fortalt av fagfolk i snart 15 år for å fjerne flyskrekk.

Kanskje teit spørmål, men med litt kjenneskap til produksjonskritiske systemer så er det verdt å være teit. Vedlikehold er en operasjonell kostnad og det er generellt greit å velge forskjellige strategier når man gjør vedlikehold. Med strategier her så mener man egentlig mengden innsats (penger) man bruker og hvor ofte. Man prioriterer ikke vedlikehold av kosmetisk like høyt utstyr (f.eks maling/lakk, kaffemaskin, inventar) som man gjør på produksjonkritisk ustyr (fremdrift, roterende, hydraulikk etc). Dette er selvfølgelig en stor matrise hvor man plasserer utstyr inn i forskjellige kategorier og gjør vedlikehold deretter.

Så til mitt spørsmål: Er det ikke veldig lite sannsynlig at et flyselskap vil avvike produsentens anbefalinger på kritisk utstyr (selv om man dropper å vedlikehol inventaret)?

Av en løs plastikkbit blir fort en industriell Prior-kylling-gård, men man kan selvfølgelig ikke utelukke noe. A/C-problemer er kanskje det eneste som jeg ville kicket på, men på B787 er det vel ikke bleed air lenger? Eller blander jeg med en annen maskin? At belysning og IFE og whatever anna i kabinen hang og slang har null betydning, og det sier jeg ikke fordi jeg vil være snusmumrikk, men fordi det har blitt meg fortalt av fagfolk i snart 15 år for å fjerne flyskrekk.
Hver for seg så ville jeg ikke ha hevet øyenbrynene, men når flere av tingene angår det elektriske systemet og skjer samtidig på forrige flight og det er indikasjoner på at flyet mistet strøm/ hydrrolikken ved take-off (rett før styrten), så ville jeg ha sett nærmere på det fordi det kan være indikasjoner på at flyet hadde elektriske problemer tidligere som enten man ikke så eller valgte å overse.

Noe her minner meg om profilen fra EK231… MCP 00000, late rotation, climb med påfølgende descend tett over hustak…. ingen tegn til at noe er galt med flyet….

Air India får jevnlig dårlige vurderinger, og passasjervideoer på YouTube viser ofte slitt, ødelagt og skikkelig møkkete interiør. Selv om kabinens tilstand ikke nødvendigvis sier noe om det tekniske vedlikeholdet av flyet, gir det likevel et klart inntrykk av at ting ikke er helt på stell..

Noe her minner meg om profilen fra EK231… MCP 00000, late rotation, climb med påfølgende descend tett over hustak…. ingen tegn til at noe er galt med flyet….

Ingen thrust å høre, og lyden av RAT mens flyet seiler forbi tyder definitivt på at noe ikke stemmer i min bok.

Ingen thrust å høre, og lyden av RAT mens flyet seiler forbi tyder definitivt på at noe ikke stemmer i min bok.

Har hørt det samme lydklippet om og om igjen fra flere forskjellige kilder. RAT propell lyden er hørbart på det ene men ikke det andre. Usikker på om noen har manipulert den ene eller andre veien.

I ALT mode og A/T som idler blir det heller ikke motorlyd og flightdirector vil indikere pitch down

Sannsynligheten for at begge motorene skulle «dø» samtidig på en og samme gang like etter takeoff (ingen rudder korreksjon som ved single engine) er vel bortimot 1:10000000000. Begge motorene kjører vel på separate EECer supplied fra en eller annen batterybus, så at de skulle få samtidig signal om shutdown er vel også far fetched?

Last edited:
I ALT mode og A/T som idler

Den idlet vel ikke i EKs sitt tilfelle? Tvert om. De fortsatte å akselerere i knehøyde.
De pitcher heller ikke ned, men holder omtrent pitch, før de til slutt øker pitch helt mot slutten når bakken/bygninger kommer nærmere.
Alt jeg ser på begge videoene tyder på thrust loss på begge motorene av en eller annen grunn. Hvorfor? Aner ikke.

Motorene kan ikke bare ha gått til tomgang, de må ha stoppet fullstendig.

RAT ville ikke gått ut om motorene fortsatte å produsere strøm. Det ville de ha gjort på tomgang (idle).

At begge motorene stoppet opp nok til å aktivere RAT, og samtidig ikke spydde ut deler og røyk er kanskje den mest interessante informasjonen. Alt av hydraulikk og El har flere lag med redundans og skulle i teorien gitt en worst case med i alle fall 1 motor i drift. Nok til å berge dagen. Da er det bare å spole seg bakover til den første single point feilkilden og da tenker jeg med en gang på fueltruck, eller fuelpiping, alt ettersom hva de har på denne flyplassen. Kontaminert fuel kan i verste fall ha gitt en plutselig clogg av filtere (som kanskje var litt tette fra før), og det er typisk at ting først skjer når man begynner å få krefter og høy fuelflow under akselerasjon. Nå kjenner jeg ikke fuelsystemet i detalj, men det virker som at fuelen er den eneste fellesfaktoren som er like for begge sider.

I den lengste videoen ser man støvskyen fra terrenget etter baneenden. At de ikke var i luften før det bokstavelig talt var slutt på rullebane kan jo indikere at de fikk utfordringer allerede mellom V1 og Vr.

Det er mye rart som er postet på pprune, men de som har peiling synes å være enige om at t/o roll, inkludert rotation, var helt normal.

Siden begge motorer mistet kraft samtidig, så lurer jeg på; er det mulig å slå av fuel pumper evt stenge ventiler til fuel ved et uhell når meningen var å slå av noe annet?

I den lengste videoen ser man støvskyen fra terrenget etter baneenden. At de ikke var i luften før det bokstavelig talt var slutt på rullebane kan jo indikere at de fikk utfordringer allerede mellom V1 og Vr.

Ja, der er en støvsky som virvles opp bak flyet men der er ingen som har sagt noe om at de dro med seg ting fra bakken (om de hadde gjort det hadde vel det lekket ut ganske raskt) og avgangen ser helt normal ut. Flyet klarer å komme seg ut av bakkeeffekten uten problemer, så det tyder på at alt fungerte til det plutselig ikke gjorde det lenger. Om de nå skulle ha kjørt litt over gresset (bakken er vel knusktørr og hard der) kan jeg ikke skjønne at det skal føre til et slikt dramatisk resultat og det var jo ikke akkurat en stor støvsky.

Siden begge motorer mistet kraft samtidig, så lurer jeg på; er det mulig å slå av fuel pumper evt stenge ventiler til fuel ved et uhell når meningen var å slå av noe annet?

Det vet man vel strengt tatt ikke men noe er definitivt ikke som det skal. Hovedbrytere for motorer krever som regel to bevegelser for å forhindre at de bytter stilling ved et uhell og bryterne til pumpene er vel i taket som vanlig, og der er det som regel ingenting en trenger å trykke på i den fasen av flygingen. Dessuten skal nok også de motorene kunne få nok drivstoff selv om pumpene er av.

Bevegelsene til flyet ser jo ut som om at løftet/skyvekraften plutselig reduseres veldig raskt (og symmetrisk) og at flyet får et gjennomsynk av den grunn. Der er jo energioverskudd, i begynnelsen ihvertfall, men, siden de er så lavt, er der veldig lite rom for noen som helst manøvrering. Normalt sett må en senke nesen ganske raskt for å få kontroll på hastigheten (eller angrepsvinkelen om du vil bruke den som referanse) i en sånn situasjon, og flyet var nok ikke så veldig langt unna å steile når en ser på nesestillingen og sammenligner med gjennomsynket helt på slutten.

Noen medier melder i dag at passasjeren som overlevde åpnet exiten og hoppet ut!! Det forklarer at han er eneste overlevende, men å skjønne at det kommer til å gå galt og så klare å rive opp nødutgangen og få seg selv til å hoppe ut av et fly.. Hjelpes.

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk

Back