Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

Re: Flykrasj Ahmedabad 12 jun 2025

Når jeg ser sånne videoer begynner jeg alltid å lure på hvorfor de filmet akkurat da og der... De må jo ha blitt oppmerksom på at noe virket galt?
Han som filmer bor nok der så han hører fort at noe ikke er normalt. At et fly kommer i altfor lav høyde over huset hans vil lage enda mer støy enn normalt.

Re: Air India fly styrtetetter avgang fra Ahmedabad til London 12 Juni25

Ser fra bilder på nettet at halen virker å være ganske intakt, burde vel love godt for at man klarer å hente ut data fra flyet relativt raskt?

Ser jo veldig ut som flaps ikke er ute..

Attachments

• FB_IMG_1749726556749.jpg
    FB_IMG_1749726556749.jpg
    10.4 KB · Views: 1,388

Artikkelen du linker til nevner ikke Air India en eneste gang.

Var vel PIA som hadde en sak på dette, ikke Air India (tror jeg, uten å ha orket å google det nå)

Artikkelen du linker til nevner ikke Air India en eneste gang.
Kanskje jeg blander med Lion Air.
Var vel PIA som hadde en sak på dette, ikke Air India (tror jeg, uten å ha orket å google det nå)

Stemmer
More than 30% of civilian pilots in Pakistan have fake licenses and are not qualified to fly, the country’s aviation minister revealed Wednesday.
Addressing Pakistan’s National Assembly, Ghulam Sarwar Khan said 262 pilots in the country “did not take the exam themselves” and had paid someone else to sit it on their behalf.
“They don’t have flying experience,” he said.

Pakistan has 860 active pilots serving its domestic airlines – including the country’s Pakistan International Airlines (PIA) flagship – as well as a number of foreign carriers, Khan said.
PIA has grounded all its pilots who hold fake licenses, effective immediately.

https://edition.cnn.com/2020/06/25/business/pakistan-fake-pilot-intl-hnk

Jeg er 95% sikker på at jeg har lest om mye falske pilotsertifikater i omløp i India, så jeg vil gi Kanon rett, selv om at det ikke behøver ha noe å gjøre med denne grufulle hendelsen.

Noen år siden, men litt søking gir flere hits, som denne ..

https://www.bbc.com/news/world-south-asia-12857742

The licences of 14 pilots have been revoked by India's aviation authorities as they were allegedly proved to be flying with fake documents.

A police probe found a flying club had issued "fake records" of their training sessions, India's civil aviation chief, Bharat Bhushan, told the BBC .

Earlier this month the licences of seven pilots were cancelled because of fake certificates.

The licences of 4,000 pilots are being checked for irregularities.

Det er nesten umulig å si utifra det bildet. Slik flaps typisk vil være konfigurert på avgang med 787

Virker som media er i gang med spekulasjonene nå. Tidligere flykaptein i BA har uttalt seg til Sky News.

Images of the plane as it crashed appear to show landing gear still lowered, with some suggesting the flaps on the wings were also in the wrong position.

The cause of the crash remains unclear, but we do know the plane, according to flight data, reached around 625ft before it came down.

Alastair Rosenschen, a former British Airways pilot and aviation analyst, told us the wheels should not have been down at that point.

https://news.sky.com/story/india-pl...ky-news-13382494?postid=9717977#liveblog-body

For å legge til enda litt mer spekulasjon. RAT var kanskje nedfelt. Noe som tyder på at begge motorene var ute av drift og dermed ikke hydraulikk operativt. Kanskje derfor hjulene ikke ble hevet.
Sammenlign lyden fra denne videoen start 1:14
UpClose RAT Views on Qatar A7-BCY Boeing 787 Dreamliner Test Flight @ KPAE Paine Field med krasj videoen (Bedre utgave som ikke er filmet av en mobil skjerm): https://x.com/krok7517100/status/1933089931347345596

Synes jeg ser RAT på video her.
attachment.php

Attachments

• ratb787.jpg
    ratb787.jpg
    12.2 KB · Views: 2,628
Last edited:

På takeoff med 787 kan det faktisk være litt vanskelig se om flaps er ute eller ikke. Spesielt gjennom en litt dårlig video tatt på skrå bakfra fra avstand..

Så akkurat her bør man vente på havarikommisjonen før man konkluderer.

Enig - flaps (flaperons) på 787 ser ikke ut helt som på andre fly. Men vingene ser helt usedvanlig cleane ut her, da.

For å legge til enda litt mer spekulasjon. RAT var kanskje nedfelt. Noe som tyder på at begge motorene var ute av drift og dermed ikke hydraulikk operativt. Kanskje derfor hjulene ikke ble hevet.
Sammenlign lyden fra denne videoen start 1:14
UpClose RAT Views on Qatar A7-BCY Boeing 787 Dreamliner Test Flight @ KPAE Paine Field med krasj videoen (Bedre utgave som ikke er filmet av en mobil skjerm): https://x.com/krok7517100/status/1933089931347345596

Synes jeg ser RAT på video her.
attachment.php

Ved totalt bortfall av hydraulikk ville vel NLG og MLG dørene åpnet seg også...?

Hvis problemet oppstår etter rotasjon vil man vel uansett holde hjulene nede inntil man får verifisert situasjonen?

Hvis problemet oppstår etter rotasjon vil man vel uansett holde hjulene nede inntil man får verifisert situasjonen?

Nei. Hjulene er så mye drag at man tar de opp så fort som mulig. Eneste unntak er windshear, der man ikke endrer noe til man er ute av det

Ved totalt bortfall av hydraulikk ville vel NLG og MLG dørene åpnet seg også...?

Ikke nødvendigvis. Som regel er dørene låst i stillingen sin og vil kun bli sluppet hvis understellshendelen blir valgt opp eller ned (evt. nødutfelling). Så det kan jo tyde på at de aldri kom så langt som å si 'positive climb -> gear up' mellom seg eller at kommandoen ble gitt men at de så ble distrahert av noe annet.

Mulig det bare er kameravinkelen, men landingshjulene på 787 er vel tiltet andre vei enn det det ser ut til på bildet. kan f.eks bortfall av hydraulikk forårsake det?

Back