God formiddag fra Honiara Hotell. Vi ankom som planlagt kl10:50 i går, etter en flytur på 2:40 fra POM. Det var P2-PXB som tok oss hit, en 738 med Sky interiør, levert til Oman air i nov 2014 og kom til Air Nuigini i Mai 2024. Som snart, sammen med de 2 andre 738 ene skal erstatttes med deres allerede mottate A223. Før vi gikk gjennom sikkerhets kontrollen ga vi bort våre Kina (myntenheten i PNG til 3 vaskehjelper, så gikk vi mot security men ble stoppet underveis og informert om at vi måtte kjøpe grønt kort. Ja ha, vi spiller ikke golf, men dette er en miljøavgift som utlendinger må betale på 50kina/ca 120kr, så da kunne vi brukt pengene til det. Det er ikke så mye å si om flyturen egentlig, helt på det vanlige med ett fullservice selskap. Rundt 80 pax antar jeg. Etter å ha kommet oss gjennom Imigration og toll osv vekslet vi penger, de vekslet bare inn US, AUS, NZ og Fiji Dollar, ikke Euro, som jeg fremdeles har over 1000 av. Heldig vis hadde jeg med en del US$ så vi fikk penger til taxi.
Etter en time på rommet gikk vi ut for å bese byen. Milde måne, Det er bare i India og Bangladesh jeg har sett mer søppel. Plast flasker i tusental lå rundt i byen. Det var ca 32 grader, så vi orket ikke så veldig mye. Vi kjøpte 2 Nudel "bøtter" og en del drikke rett før vi var tilbake og kokte vannet i vannkokeren til nudlene, som ble middag. Vi kjøpte "loff" og av alle ting blåbær syltetøy for å ha som frokost i dag og ananasjuice til drikke. Nå skal vi ut å se US krigsminne over slaget ved Guadalcanal, så skal vi se om "bystranda" er noe å tilbringe litt tid på og så skal vi spise på Breakwater Cafe, et mer "vestlig" etablisement. Noe så mye mer har ikke selve byen Honiara å by på. så vidt jeg vet. Det er meldt regn om ikke så lenge, så vi forholde oss litt til det. Mange gikk rundt med paraply i går, mot sola, så nå tar vi med vår.
Ha en fin dag alle sammen.
Etter en time på rommet gikk vi ut for å bese byen. Milde måne, Det er bare i India og Bangladesh jeg har sett mer søppel. Plast flasker i tusental lå rundt i byen. Det var ca 32 grader, så vi orket ikke så veldig mye. Vi kjøpte 2 Nudel "bøtter" og en del drikke rett før vi var tilbake og kokte vannet i vannkokeren til nudlene, som ble middag. Vi kjøpte "loff" og av alle ting blåbær syltetøy for å ha som frokost i dag og ananasjuice til drikke. Nå skal vi ut å se US krigsminne over slaget ved Guadalcanal, så skal vi se om "bystranda" er noe å tilbringe litt tid på og så skal vi spise på Breakwater Cafe, et mer "vestlig" etablisement. Noe så mye mer har ikke selve byen Honiara å by på. så vidt jeg vet. Det er meldt regn om ikke så lenge, så vi forholde oss litt til det. Mange gikk rundt med paraply i går, mot sola, så nå tar vi med vår.
Ha en fin dag alle sammen.