Husker dessverre ikke kildene men i prat med en annen entusiast så ble det påstått at maskinen opererte i en lovlig, men redusert konfigurasjon på det elektriske. I grove trekk var noe ala en bus stengt ned, men redundansen med krysskoblinger og trippelmating osv var fortsatt ivaretatt og iht. anbefalinger fra Boeing. Med andre ord så var der allerede noen elektriske issues, og det ble også påstått at tekstmeldinger fra pax beskrev ikke-fungerende A/C på bakken og under taxing.
Hvis vi nå antar at dette stemmer, og deretter introduserer en ytterligere feil under take-off, f.eks. noe med fuelsystemet, eller bare en "high" alarm, så kan ytterligere automatikk, eller rutinemessig intervensjon av pilotene, ha ført til at den avisolerte bus'n ble koblet inn igjen med påfølgende kortslutning, og/eller automatisk åpning av brytere som førte til overbelastning på de deretter isolerte bus'ene og påfølgende automatisk shutdown av diverse systemer, som til slutt ga en symmetrisk nedstenging av motorene pga. fuelstarvation eller en beskyttelsesbug i FADEC'n.
Normalt skal alt dette avdekkes gjennom FMECA-analyser, men man kan jo tenke seg at Air India valgte å gjennomføre flygningen i en "teit" konfigurasjon som ingen andre ville gått videre med, eller ikke korrigerte systemet på en riktig måte slik at den kanskje harmløse feilen fikk anledning til å ta ut andre systemer.