Air India fly styrtet etter avgang fra Ahmedabad 12JUN25

Noen medier melder i dag at passasjeren som overlevde åpnet exiten og hoppet ut!! Det forklarer at han er eneste overlevende, men å skjønne at det kommer til å gå galt og så klare å rive opp nødutgangen og få seg selv til å hoppe ut av et fly.. Hjelpes.

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk

Thirty seconds after take-off, there was a loud noise and then the plane crashed. It all happened so quickly,” Vishwash, who received “impact injuries” on his chest, eyes and feet, told HT.

Hoppe fra flyet,jau,jau,jau.
 
Kan piloten som ikke fløy ha tatt feil av flapsspaken og hjulspaken og felt ut masse flaps istedenfor å ta inn hjulene? Det ville vel kunne ført til akkurat det videoen viser, nemlig helt grei rotasjon, men mangelfull løft pga drag fra både flaps og hjul og for liten tid (høyde)til å ta seg inn. Piloten som fløy ville jo tro at hen som ikke fløy løftet rett spark og ikke skjønne så mye av hva som foregikk.
 
Last edited:
Noen medier melder i dag at passasjeren som overlevde åpnet exiten og hoppet ut!! Det forklarer at han er eneste overlevende, men å skjønne at det kommer til å gå galt og så klare å rive opp nødutgangen og få seg selv til å hoppe ut av et fly.. Hjelpes.

Sent fra min CPH2671 via Tapatalk

? Var virkelig en fungerende nødutgang igjen på det flyet etter krasjen? Eller menes det at han hoppet ut i fart? 😳
 
Kan piloten som ikke fløy ha tatt feil av flapsspaken og hjulspaken og felt ut masse flaps istedenfor å ta inn hjulene? Det ville vel kunne ført til akkurat det videoen viser, nemlig helt grei rotasjon, men mangelfull løft pga drag fra både flaps og hjul og for liten tid (høyde)til å ta seg inn. Piloten som fløy ville jo tro at hen som ikke fløy løftet rett spark og ikke skjønne så mye av hva som foregikk.

Ikke noe unormalt med flaps. Alt ser normalt ut. Også sett på bildene fra ulykkesstedet.
 
I en artikkel på BBC gjengis deler av intervjuet med den overlevende, som blant annet sier at han satt i en del av skroget som falt ned på bakken.
 
Han satt vel ved 'sømmen' der skroget knekker og hoppet rett ned på bakken, såvidt jeg forstår ..
 
I den lengste videoen ser man støvskyen fra terrenget etter baneenden. At de ikke var i luften før det bokstavelig talt var slutt på rullebane kan jo indikere at de fikk utfordringer allerede mellom V1 og Vr.


Det er lite widebodytrafikk på Ahmedabad, så da er det normalt at fly med bredt vingespenn virvler opp mye støv.
 
https://www.reuters.com/world/india...ped-out-emergency-exit-police-say-2025-06-12/

Ganske usammenhengende intervju på video. Forståelig at han kanskje ikke har full oversikt med så mye kaos. Men han mener at delen der han satt landet i lobbyen i leilghetskomplekset så når alt var "over" så kunne han vandre ut på bakkenivå. Visstnok gjennom en sprekk i skroget like ved nødutgangen.

Men fra teksten: "It was not clear whether Ramesh managed to jump out before the plane made impact.". Det virker vel lite sannsynlig at han hoppet ut i fart, så rapporteringen i media tidligere i dag var nok unøyaktig.
 
Det er dør. Han må først få ideen om at han må hoppe ut, så må han faktisk åpne denne døren. Ting går fort i videoen. Hvordan noen kan tro det er mulig skjønner jeg ikke. Ikke det at jeg har ingående kunnskaper on disse dørene
 
Ikke noe unormalt med flaps. Alt ser normalt ut. Også sett på bildene fra ulykkesstedet.


Ja, ikke sant. Men hva med omvendt, da? At piloten som fløy ber om «gear up» mens piloten som ikke fløy løfter flapshåndtaket isteden og dermed reduserer flaps og slats (og dermed løft) for tidlig? Med hjulene fortsatt ute får du drag som hindrer fartsøkning som kan gi løft. Og med motorer på fullt allerede kan du ikke bruke dem til å øke fart og dermed løft. Og du er for lav til å få nesa ned for å øke fart og dermed løft. Og du er forvirret fordi du tror du har valgt gear up.
 
Den faller ikke ut av himmelen av den grunn. Selv med hjula ute vil du ha akselerasjon når du tar inn flap. I tillegg har du et hakk mellom flap 5 og flaps helt oppe. Hadde noen kollegaer som testet akkurat det med flaps og gear på en take-off med mere last enn de hadde her. Maskinen fløy den.
 
En første gjennomgang av recorderne er nok gjort nå.
Det er sterke krefter som vil frikjenne flyet fort.
En "enkel" helst pilotrelatert feil som kuttet motorene er ikke noe de vil sitte lenge på, så hvis dagene går uten ny info så øker sannsynligheten for at det er mer komplisert.
 
En første gjennomgang av recorderne er nok gjort nå.
Det er sterke krefter som vil frikjenne flyet fort.
En "enkel" helst pilotrelatert feil som kuttet motorene er ikke noe de vil sitte lenge på, så hvis dagene går uten ny info så øker sannsynligheten for at det er mer komplisert.
Jeg liker ikke og spekulere om ferske ulykker, men tror ikke at pilotene her blir syndebukker.
 
Dette blir helt vill spekulasjon men kan vi igjen ha sett en situasjon med feil i èn motor, som så shutter ned automagisk, og at crew eller høyere nivå computere shutter ned den andre?

Jeg skrev om fuel lenger oppe, og det kan fortsatt være en innledende feilkilde, men med tanke på hvor symmetrisk thrusten og påfølgende shutdown var så lukter det faktisk litt software.

Vi snakker sannsynligvis om en helt supereksotisk kombo av sensor/mekanisk feil og påfølgende feilhåndtering i softwaren. Noe som ikke dukket opp i FMECA analysene i designfasen.

Påståtte 787 piloter på youtube snakker om at flightenveloperegler i systemet ikke tillater grove banale feil, og på den korte tiden pilotene hadde så kan man nesten utelukke omveier for å tvinge feilen gjennom.
 
Dette blir helt vill spekulasjon men kan vi igjen ha sett en situasjon med feil i èn motor, som så shutter ned automagisk, og at crew eller høyere nivå computere shutter ned den andre?

Teknisk sett, ja. Realistisk sett, aldri i verden. Ville sett yaw på video hvis de mistet bare en motor. I tillegg vil man aldri stenge ned en motor i det tidsrommet dette tok. Til og med hvis motoren brenner så vil man aldri slå den av før man bekrefter både hva som skjer (som gjerne tar noen sekunder), samt hvilken motor skal slås av. Hos oss må begge piloter se på og bekrefte før noe kritisk gjøres
 
Det er godt mulig at India har det. Britiske AAIB brukes av flere land til å få data ut av recordere og kanskje bidra med annen kompetanse, de er på plass i India.
https://www.gov.uk/government/news/aaib-update-air-india-flight-ai171

I tillegg vil vel NTSB og rep fra Boeing(hvis de har råd), komme evt er de der allerede.

2 motorer slutter ikke virke samtidig; enten to heavy - feil «gear up/flaps up»(sammen med feks bruk av kun halve rullebane).
Villet handling.
Tette drivstoff filtre
 
Last edited:
Jeg synes det nå kommer meldinger på at kapteinen skal ha meldt " Mayday. mayday, No power, no trust, crashing ". Ikke bekreftet selvfølgelig.
Men med RAT ute.. Som virker sannsynlig nå. Kan både høres og ses
 
Back
Top