Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik
Lærlingeordningen i Norwegian – Sosial dumping av kvinnearbeidsplasser!
Norsk Kabinforening er blitt gjort kjent med at flyselskapet Norwegian og YS-organisasjonen PARAT, som organiserer de kabinansatte i Norwegian, har etablert en avtale om en såkalt lærlingeordning som skal føre frem til et fagbrev i reiseliv, og hvor en periode som lærling i kabinen utgjør hoveddelen av utdanningen.
I dag finnes det 80 lærlinger i kabinen, de jobber selvstendig med funksjoner i forhold til kabinsikkerheten som èn av tre crewmedlemmer om bord. Noen ganger er det kun lærlinger om bord i kabinen. Antall fast ansatte i kabinen er ca. 200. Ikke nok med det, i påvente av å få et tilstrekkelig antall lærlinger på plass har selskapet leid inn ytterligere 20-30 kabinansatte fra et vikarbyrå. Det har ikke vært foretatt noen nyansettelser i kabinen det siste året. Det kan synes som om selskapet dekker bemanningsbehovet i kabinen med midlertidige ansatte på lærlinglønn på ca kr 46.15 i timen hvis de jobber 37.5 timers uke (ca 7500,- brutto pr mnd det første året).
Å kalle denne gruppen ansatte for lærlinger er i utgangspunktet betenkelig og misvisende! De såkalte lærlingene er fullt ut utdannet til å inneha rollen som kabinansatt om bord i luftfartøy med ansvarsområder knyttet til kabinsikkerheten. De har allerede gjennomgått den utdanningen som kreves av norske og internasjonale luftfartsmyndigheter, og fått utstedt sitt sertifikat som fullverdig kabinbesetningsmedlem.
”Lærlingene” vil ikke komme i tillegg til, men istedenfor, personale som i dag er ansatt til tarifflønn i kabinen. De er ikke garantert ansettelse etter ”læretidens” utløp, noe som bidrar til at kabinansatte, som eneste yrkesgruppe i landet, plutselig opplever at den sist ansatte tredjedelen av arbeidsstokken får en prøvetid på to år isteden for 6 mnd., og der bedriften vil ha interesse av ikke å ansette de ”nyutdannede” etter ”læretidens” utløp, men heller å ta inn nye ”lærlinger” på lønninger som utgjør halvparten av den tariffavtalte lønnen for det øvrige kabinpersonalet. Etter det Norsk Kabinforening har fått vite, gis det ingen garanti for ansettelse etter endt læretid fra Norwegians side.
Hvorfor man da skal ansette dem som ”lærlinger” er uforståelig ut fra andre beveggrunner enn det å senke kostnadene i flyselskapet. Lønningene de tilbys ligger langt under lønninger som fagbevegelsen med vekslende hell sliter med å hindre skal tilbys utenlandsk organisert og uorganisert arbeidskraft. Å sikre at heller ikke unge kvinner skal tilbys lønninger under også dette nivået, bør være enhver fagorganisasjons førsteprioritet!
Norsk Kabinforening er svært opptatt av likestillingsperspektivet i dette bildet. Vår overenskomst med SAS Braathens og NHO Luftfart bygger på likestilling mellom grupper av flygende personell. Kjos uttalelser står i grell kontrast til dette:
”Bidraget fra lærlingene vil hjelpe med å holde kostnadene nede. Norwegian-sjefen håper nå å øke tiden de ansatte er i luften enda mer. Han tror ikke det vil skape problemer fra pilotenes side, men det gjelder å holde dem «fat and happy», sa Kjos under resultatpresentasjonen. Etter presentasjonen sier Kjos at han tror pilotene er happy. Vi har en femårsavtale med pilotene I tillegg får de en del av kaka hvis selskapet går bra, sier Kjos. ”
De kvinnelige ”lærlingene” blir derimot tilbudt kr 46,- i timen for å bli fete og lykkelige. Norwegian ville hatt store problemer å rekruttere østeuropeiske arbeidere til denne timelønnen, når man tar lange arbeidsdager og skiftordningene i betraktning. Her beveger Kjos seg i et etisk særdeles ulendt terreng, og tråkker skjevt!
En større forskjellsbehandling mellom kjønn og yrkesgrupper i samme selskap skal du lete lenge etter i norsk arbeidshistorie!
Norwegian har som mål å bruke 200 lærlinger i flykampen mot SAS. I dag har de 200 ansatte i kabinen. Norwegian undergraver på denne måten den ordinære lærlingordningen og setter faktisk hele lærlingsystemet i vanry. Det er hårreisende at Fylkeskommunen subsidierer en aktør i næringen på bekostning av andre flyselskaper. Dette er sterkt konkurransevridende og bør vurderes sendt inn som sak til konkurransetilsynet. Norwegian mottar lærlingetilskudd fra fylkeskommunen. 2034,- pr mnd pr lærling samt et mulig ekstra tilskudd fra Akershus fylkeskommune ved fagopplæringskontoret (med ekstra tilskuddet ca 35-40 000,- nok i året pr lærling) .
Det offentlige bidrar gjennom dette til sosial dumping av kvinnearbeidsplasser i Norge!
Norsk Kabinforening finner det uforståelig at dette kan ha skjedd i samarbeid med fagforeningen som representerer de kabinansatte i Norwegian. Det må i beste fall kunne tilskrives uvitenhet fra deres side i forhold til hvilke konsekvenser en godkjenning av ordningen ville kunne få; nemlig at man undergraver den yrkesgruppen man representerer. Dette er en sterkt kvinnedominert yrkesgruppe. Dette ville det neppe vært mulig å gjenomføre en tilsvarende sosial dumping på en mannsdominert arbeidsplass.
Norsk Kabinforening er bekymret for smitteeffekten en slik ordning vil kunne ha. Etter vårt syn representerer lærlingeordningen, slik den er fremstil,t en fare for at de kabinansattes vilkår og ansettelsesrettigheter svekkes.
NKF