Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by EB

Synes det ikke er noe galt i bruken av lærlinger... .

Ville du likt det om roerleggerfirmaet ditt sendte to laerlinger og en Manpower-vikar for aa legge roer i huset ditt?
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Det blir BILLI BILLI BILLI BILLI BILLI!!!!

De har sikkert den relevante treningen som skal til disse lærlingene, men jeg synes nå personlig det er greit med litt erfaring også da på CAer når jeg reiser.
Stadig folk som klager til meg på "disse gamle kjerringene" som reker rundt i SAS-uniform.
Men jeg blir nå glad hver gang jeg flyr med sånne jeg:)
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Synes det lukter litt vel mye billigdrift fra Norwegians side her, selv om det bare er de ansattes og fagforeningens syn i saken som har kommet fram så langt - en sak har alltid minst én side :old Dog hadde man kanskje hørt noe fra Norwegian i mediene hvis de hadde hatt en god sak. Det tærer litt på Norwegians omdømme dette, men det er jo så bra fra før at det nok ikke er den helt store skandalen. Og folk vil fortsatt ha billigbilletter.
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Skulle man kreve kun unge flyverter/vertinner burde man vel være like ung selv... Stort set bare gamle griser som henger seg opp i alder nå...de er heldigvis en utdøende rase...eller hva Fred.?
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Er det herr Olsen du spør? Er ikke så sikker på at han er så dus med denna internetten og personlig datamaskin sjenerelt^_^
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by Hurum

Finnes sikkert noe regelverk på dette. Kan det f.eks være 2 bilmekanikere på et bilverksted og 1 "vanlig" ansatt bilkaniker i unntakstilfeller? Jeg vet ikke svaret, og har ikke funnet noe om dette da jeg søkte på internett. Noen andre som har funnet noe?

Jeg tolker spørsmålet ditt dithen at du lurer på om det kan være to lærlinger og en fagarbeider på verkstedet i unntakstilfeller :D . Svaret er at det er ingen begrensninger på hvor mange lærlinger det kan være pr. mekaniker i "unntakstilfeller". Begrensningen ligger på hvor mange lærlinger bedriften kan ansette pr. mekaniker med fagbrev (alle "vanlige" mekanikere har ikke fagbrev). DVS at for eksempel i romjula kan det godt være omtrent bare lærlinger på jobb.

I bilbransjen er det forøvrig også vanlig å "misbruke" lærlinger som billig arbeidskraft. Etter å ha vært innom noen verksteder kan jeg vel si at hovedgrunnen for å ta inn lærlinger for mange er at disse kan ta unna hjul-skift, olje-skift, pære-skift, samt rydding og vasking på verkstedet etc. Lærlingene har en del ting de skal være med på, og dette følges opp av opplærlingskontoret, men dette utgjør likevel relativt lite tid i løpet av de to årene. Heller ikke i denne bransjen er det sikkert at man får jobb etter endt læretid.
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by DYflyer

Originally posted by Hurum

Finnes sikkert noe regelverk på dette. Kan det f.eks være 2 bilmekanikere på et bilverksted og 1 "vanlig" ansatt bilkaniker i unntakstilfeller? Jeg vet ikke svaret, og har ikke funnet noe om dette da jeg søkte på internett. Noen andre som har funnet noe?

Jeg tolker spørsmålet ditt dithen at du lurer på om det kan være to lærlinger og en fagarbeider på verkstedet i unntakstilfeller :D . Svaret er at det er ingen begrensninger på hvor mange lærlinger det kan være pr. mekaniker i "unntakstilfeller". Begrensningen ligger på hvor mange lærlinger bedriften kan ansette pr. mekaniker med fagbrev (alle "vanlige" mekanikere har ikke fagbrev). DVS at for eksempel i romjula kan det godt være omtrent bare lærlinger på jobb.

I bilbransjen er det forøvrig også vanlig å "misbruke" lærlinger som billig arbeidskraft. Etter å ha vært innom noen verksteder kan jeg vel si at hovedgrunnen for å ta inn lærlinger for mange er at disse kan ta unna hjul-skift, olje-skift, pære-skift, samt rydding og vasking på verkstedet etc. Lærlingene har en del ting de skal være med på, og dette følges opp av opplærlingskontoret, men dette utgjør likevel relativt lite tid i løpet av de to årene. Heller ikke i denne bransjen er det sikkert at man får jobb etter endt læretid.

Ja det var det jeg lurte på - takk :smile2
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Toppsak på Søndagsrevyen i dag! Parat får lagt fram sitt syn, støttet av Handel og Kontor (som kaller toppsjefen "Kjus"). LO er også på banen.

Infodirektør Ellingsen er endelig på banen. Hun viser til at det er fagopplæring, der kabin bare er en av sju moduler, ettersom de også skal lære seg økonomi, språk - inkludert 3 måneders opphold i utlandet etc etc.

Hun viser til Fylkeskommunen og Fagrådet (sic) som har godkjent ordnignen. Ellingsen viser til at det er en bred utdannelse. - Vi vet det er kritikk, men vi gir nå fakta og er vil ha dette opp å stå på til alle er fornøyd, sier Ellingsen i studioinnslaget på direkten.

---

Det kommer nå fram at kabindelen bare er 1 av av 7 deler av en totalutdannelse. Synes at Ellingsen gjorde en strålende innsats i studio. Tror man kan være glad for at det ikke var Kjos som satt der og snøvlet :colgate:
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Her stilte Norwegian med rett kvinne til rett jobb, hun gjorde faktisk en glimrende jobb!
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by intransfer

Her stilte Norwegian med rett kvinne til rett jobb, hun gjorde faktisk en glimrende jobb!

Ja godt det ikke var en lærling de sendte der... ;)
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Men uansett så er det 80% av tida som flyvert(inne)....og det utnytter de maksimalt. Men så lenge de har lovverket på sin side, så er jo det "lov"
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Lærlingeordningen i Norwegian – Sosial dumping av kvinnearbeidsplasser!

Norsk Kabinforening er blitt gjort kjent med at flyselskapet Norwegian og YS-organisasjonen PARAT, som organiserer de kabinansatte i Norwegian, har etablert en avtale om en såkalt lærlingeordning som skal føre frem til et fagbrev i reiseliv, og hvor en periode som lærling i kabinen utgjør hoveddelen av utdanningen.

I dag finnes det 80 lærlinger i kabinen, de jobber selvstendig med funksjoner i forhold til kabinsikkerheten som èn av tre crewmedlemmer om bord. Noen ganger er det kun lærlinger om bord i kabinen. Antall fast ansatte i kabinen er ca. 200. Ikke nok med det, i påvente av å få et tilstrekkelig antall lærlinger på plass har selskapet leid inn ytterligere 20-30 kabinansatte fra et vikarbyrå. Det har ikke vært foretatt noen nyansettelser i kabinen det siste året. Det kan synes som om selskapet dekker bemanningsbehovet i kabinen med midlertidige ansatte på lærlinglønn på ca kr 46.15 i timen hvis de jobber 37.5 timers uke (ca 7500,- brutto pr mnd det første året).

Å kalle denne gruppen ansatte for lærlinger er i utgangspunktet betenkelig og misvisende! De såkalte lærlingene er fullt ut utdannet til å inneha rollen som kabinansatt om bord i luftfartøy med ansvarsområder knyttet til kabinsikkerheten. De har allerede gjennomgått den utdanningen som kreves av norske og internasjonale luftfartsmyndigheter, og fått utstedt sitt sertifikat som fullverdig kabinbesetningsmedlem.

”Lærlingene” vil ikke komme i tillegg til, men istedenfor, personale som i dag er ansatt til tarifflønn i kabinen. De er ikke garantert ansettelse etter ”læretidens” utløp, noe som bidrar til at kabinansatte, som eneste yrkesgruppe i landet, plutselig opplever at den sist ansatte tredjedelen av arbeidsstokken får en prøvetid på to år isteden for 6 mnd., og der bedriften vil ha interesse av ikke å ansette de ”nyutdannede” etter ”læretidens” utløp, men heller å ta inn nye ”lærlinger” på lønninger som utgjør halvparten av den tariffavtalte lønnen for det øvrige kabinpersonalet. Etter det Norsk Kabinforening har fått vite, gis det ingen garanti for ansettelse etter endt læretid fra Norwegians side.

Hvorfor man da skal ansette dem som ”lærlinger” er uforståelig ut fra andre beveggrunner enn det å senke kostnadene i flyselskapet. Lønningene de tilbys ligger langt under lønninger som fagbevegelsen med vekslende hell sliter med å hindre skal tilbys utenlandsk organisert og uorganisert arbeidskraft. Å sikre at heller ikke unge kvinner skal tilbys lønninger under også dette nivået, bør være enhver fagorganisasjons førsteprioritet!

Norsk Kabinforening er svært opptatt av likestillingsperspektivet i dette bildet. Vår overenskomst med SAS Braathens og NHO Luftfart bygger på likestilling mellom grupper av flygende personell. Kjos uttalelser står i grell kontrast til dette:

”Bidraget fra lærlingene vil hjelpe med å holde kostnadene nede. Norwegian-sjefen håper nå å øke tiden de ansatte er i luften enda mer. Han tror ikke det vil skape problemer fra pilotenes side, men det gjelder å holde dem «fat and happy», sa Kjos under resultatpresentasjonen. Etter presentasjonen sier Kjos at han tror pilotene er happy. Vi har en femårsavtale med pilotene I tillegg får de en del av kaka hvis selskapet går bra, sier Kjos. ”
De kvinnelige ”lærlingene” blir derimot tilbudt kr 46,- i timen for å bli fete og lykkelige. Norwegian ville hatt store problemer å rekruttere østeuropeiske arbeidere til denne timelønnen, når man tar lange arbeidsdager og skiftordningene i betraktning. Her beveger Kjos seg i et etisk særdeles ulendt terreng, og tråkker skjevt!
En større forskjellsbehandling mellom kjønn og yrkesgrupper i samme selskap skal du lete lenge etter i norsk arbeidshistorie!
Norwegian har som mål å bruke 200 lærlinger i flykampen mot SAS. I dag har de 200 ansatte i kabinen. Norwegian undergraver på denne måten den ordinære lærlingordningen og setter faktisk hele lærlingsystemet i vanry. Det er hårreisende at Fylkeskommunen subsidierer en aktør i næringen på bekostning av andre flyselskaper. Dette er sterkt konkurransevridende og bør vurderes sendt inn som sak til konkurransetilsynet. Norwegian mottar lærlingetilskudd fra fylkeskommunen. 2034,- pr mnd pr lærling samt et mulig ekstra tilskudd fra Akershus fylkeskommune ved fagopplæringskontoret (med ekstra tilskuddet ca 35-40 000,- nok i året pr lærling) .
Det offentlige bidrar gjennom dette til sosial dumping av kvinnearbeidsplasser i Norge!

Norsk Kabinforening finner det uforståelig at dette kan ha skjedd i samarbeid med fagforeningen som representerer de kabinansatte i Norwegian. Det må i beste fall kunne tilskrives uvitenhet fra deres side i forhold til hvilke konsekvenser en godkjenning av ordningen ville kunne få; nemlig at man undergraver den yrkesgruppen man representerer. Dette er en sterkt kvinnedominert yrkesgruppe. Dette ville det neppe vært mulig å gjenomføre en tilsvarende sosial dumping på en mannsdominert arbeidsplass.

Norsk Kabinforening er bekymret for smitteeffekten en slik ordning vil kunne ha. Etter vårt syn representerer lærlingeordningen, slik den er fremstil,t en fare for at de kabinansattes vilkår og ansettelsesrettigheter svekkes.


NKF
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Hvor skal de jobbe når de er i utlandet? Har DY noen organisasjon utenfor Norge?
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Skal de plassere 80 lærlinger i Polen????
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by AirbusTero

............... Tror man kan være glad for at det ikke var Kjos som satt der og snøvlet :colgate:

Hehehehe...vi er skrudd sammen for detta vi schønner du....hehehe...
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Og her har en kollega av meg sammenfatet saken slik:

NRK Søndagsrevyen

"Kraftig kritikk mot Norwegian

Norwegian får kraftig kritikk for at nesten hver tredje kabinansatt er lærling på 46 kr timen. Kabinforeningen kaller det sosial dumping, Handel og Kontor sier det er rå utnyttelse. Fagforeningsleder i Parat, Lisbeth Eliasson, vil ha ordningen med lærlinger fjernet. - Problemet er at det er voksne lærlinger, ikke de som kommer rett fra skolen. De som er såkalte lærlinger jobber på lik linje som de andre kabinansatte i Norwegian. Det er ingen forskjell på deres oppgaver og andres oppgaver, sier hun.

Hos konkurrenter som SAS Braathens går de kabinansatte gjennom et seks ukers grunnkurs før de starter i jobb med full lønn i lufta. Hos Norwegian starter opplæringen med det samme grunnkurset, men de som er lærlinger må etterpå fortsette i to år og da jobbe for mellom 7.000 og 9.000 kr i måneden før fagprøven.

Eliasson spør om det er meningen at voksne lærlinger skal ha en tredjedel av lønnen som fast ansatte har. - Vi vil kalle dette sosial dumping, og det kan ikke myndighetene være interessert i, påpeker hun.

Fagorganisasjonen Handel og Kontor støtter Parat sitt syn. De frykter at ordningen skal bre om seg og bli innført også for andre yrkesgrupper. Organisasjonssekretær i Handel og Kontor, Børje Furunes, sier dette er en rå utnyttelse av arbeidskraft som han ikke har sett maken til. - Det andre er likestillingsperspektivet. Kjos har jo sagt han skal holde sine piloter glade, og samtidig skal de som jobber i kabinen sultefores, påpeker han.

Det er Akershus Fylkeskommune som har gitt Norwegian godkjenning for ordningen. I morgen skal saken drøftes med fagforeningene. LO mener Norwegian bryter med intensjonene i selve lærlingeordningen.

Studioinnslag:

Bjørn Kjos ville ikke komme i studio for å diskutere ordningen, men
informasjonsdirektør i Norwegian, Anne Grete Ellingsen, stiller i studio. Ellingsen sier saken handler om fagopplæring i et vidt spekter. - Det handler om å jobbe i flere deler av vårt selskap, der kabinen er bare en av syv moduler. De skal læres opp i marked, salg, økonomi. De skal lære å håndtere passasjerene på flyplassen og de skal lære seg kundebehandling. I tillegg har de et utenlandsopphold på tre måneder og språkopplæring. Vi har lærlingelønn på lik linje med alle andre bedrifter, sier hun.

Ellingsen sier lærlingene er 20 år fordi Arbeidstilsynet krever det for at de skal få jobbe i kabinen. - Vi har fullt samarbeid med fylkeskommunen og fagopplæringen. Vi har også fagforeningsmedlemmer som er med i fagrådet. Grunnen til lærlingeorningen er for å investere i fremtidige ansatte som vil ha en bred erfaring for å jobbe i flyselskap. Vi vet at det er kritikk mot ordningen og stiller oss positive til å gi fakta om ordningen, og samarbeide for å få dette opp og stå til alle er fornøyd, avslutter hun. "
 
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Lærlingene i DY bruker, i følge NRK, 60% av arbeidstiden sin i kabinen. Resten av tiden brukes på de andre 6 modulene de skal ha opplæring i.

Kjos er en kreativ businesspersonlighet, men spørs om han ikke har dratt det litt vel langt i denne saken. DY er tross alt et lavprisselskap og Kjos hadde garantert ikke satt igang et slikt lærlingprogram dersom det hadde betydd økte kostnader. Det ville i så fall vært helt feil, spesielt i en oppstartsfase hvor jeg mener DY fortsatt befinner seg (siden de fortsatt ikke går på økonomiske skinner).
 
Back
Top