Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Noe jeg ikke helt skjønner med denne greia.

Mange store selskaper har trainee-programmer der kandidatene "tjenestegjør" i mange avdelinger for å lære bedriften å kjenne på flere nivåer, som er nødvendig for deres vei "oppover". Min hukommelse er sikkert like dårlig på dette område som på mangt annet, men jeg tror at traineer i SAS gikk som EKSTRA (ikke-sertifisert) i kabinen da de skulle ha den "modulen" - i gamle dager må vite.

Lærlinger er sikkert noe annet, og jeg synes deres andel kabintjeneste i DY er aldeles for stor i forhold til de andre modulene. Rart at de blir sertifiseret og fungerer som selvstendig CC i flere år, men er ikke "erfarne" nok til fast ansettelse som CC når selskapet trenger flere i kabinen (dersom de skulle like det så godt at de ville hoppe av resten av programmet). Forbehold her for medias gjengivelse.

Verre er om dette lokker til seg unge naive individer som egentlig helst har lyst å fly i kabinen, men ikke forstår programmet eller ikke nådde opp i uttak til CC engang og heller velger å være "lærling" for å få en fot innenfor.

Norwegian har et kommunikasjonsproblem her (som enkelte andre steder). Ellingsen gjør en kjempegod jobb, men journalistene vil ikke la henne slippe til med grundigere forklaring av modulene. Alle bare koser seg med sine misforståelser.

Får håpe at Akershus lærlingeadministrasjon klarer å finne ut av rotet. Helt på siden av LT's ansvarsområde, som kun har godkjent friske og kapable 20-åringer til kabinjobb (helt normalt å kunne mestre en slik jobb i den alderen). Ikke undervurder de unge, de er nemlig så gode som opplæringen de får...

FOR et jækla mas, da! Bla-bla-bla...

Originally posted by cabincruiser

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by cabincruiser

Norsk Kabinforening finner det uforståelig at dette kan ha skjedd i samarbeid med fagforeningen som representerer de kabinansatte i Norwegian. Det må i beste fall kunne tilskrives uvitenhet fra deres side i forhold til hvilke konsekvenser en godkjenning av ordningen ville kunne få; nemlig at man undergraver den yrkesgruppen man representerer.

NKF

*Sukk...* Nok en gang siterer du ukritisk det NKF skriver på sine sider - og nok en gang er det NKF hevder feil.
Sannheten er at Norwegian har innført lærlingordningen helt UTEN medvirkning fra Norwegians kabinforening og Parat. Parat er som du kanskje har sett i pressen sterkt i mot ordningen.

,men hvor var Parat og Norwegians kabinsforening når ordningen ble innført, de satt tause , eller kneblet og så på både lærlinge ordningen og innleie av svensker uten å forsvare egne arbeidesplasser ? eller ?

Nå er det jo ikke alle uenigheter internt i en bedrift som blir slått opp i pressen da. Og forhandlinger tar tid. Men det er jo helt tydelig at Norwegians kabinforening og Parat har hatt sterke meninger om denne saken hele tiden. Ellers hadde de jo ikke raslet med streikesablene nå.

Selskapets
Lærlingprogram høster motstand fra sentrale fagforeninger til tross for god lokal og intern forankring.

Fra kvartalsrapporten

Tja, hvordan skal man tolke "god lokal og intern forankring" da?
At ledelsen (intern) er fornøyd med dette er vel ingen overraskelse. Og den "lokale forankringen" kan vel være fylkeskommunen som sponser lærlingordningen.

Jeg vet bare at Parat IKKE har akseptert denne grumsete praksisen.

Og her er svaret fra Kjos:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article907767.ece

Kritikken har kommet i kjølvannet av at enkelte tidligere lærlinger har kritisert ordningen. De sier de er blitt utnyttet som personell for å senke kostnadene, og at de ikke har fått gjennomgå de andre modulene i opplæringsprogrammet.

- Det er helt riktig at disse personene ikke har fått være med på andre deler av opplæringen. Grunnen er rett og slett at de måtte tas ut av programmmet på grunn av deres manglende evne til å behandle passasjerer, sier Kjos.

Samtidig mener Kjos at informasjonen om at selskapets lærlinger nærmest sultes er totalt feilaktig.

- De får 46 kroner timen, uavhengig av om de flyr eller sitter på skolebenken. Våre lærlinger går på en ordentlig skole med rektor og kompendier. Finn en annen lærlingbedrift som har bedre opplegg. Hvis det er noe våre lærlinger klager over så er det ikke at de flyr for mye, men at de sitter for mye på skolebenken, fortsetter Norwegiangründeren.

Originally posted by Someone

Kritikken har kommet i kjølvannet av at enkelte tidligere lærlinger har kritisert ordningen. De sier de er blitt utnyttet som personell for å senke kostnadene, og at de ikke har fått gjennomgå de andre modulene i opplæringsprogrammet.

- Det er helt riktig at disse personene ikke har fått være med på andre deler av opplæringen. Grunnen er rett og slett at de måtte tas ut av programmmet på grunn av deres manglende evne til å behandle passasjerer, sier Kjos.

Da er vel det rette å gi dem sparken, ikke bare å nekte dem resten av modulene?

Øppdeit: Forstår interjuget med Kjosern slik at de fikk sparken....

Uavhengig av lærlingeordningen ser jeg at DY søker experienced cabin crew på sine hjemmesider?

Hva er bakgrunnen for det?

Originally posted by MD11

Uavhengig av lærlingeordningen ser jeg at DY søker experienced cabin crew på sine hjemmesider?

Hva er bakgrunnen for det?

Tja planer om videre vekst kanskje ;)

Kjenner en flyvert som er tilbudt stilling rett inn som purser.

Det er vel også slik at hvis en lærling slutter, så inndrar norwegian cabin-crew sertifikatet, slik jeg forsto det. Men det hadde visst bare luftfartsverket myndighet til...

Noen av disse lærlingene har nå rett og slett ikke fortjent en lærlingeplass spør du meg.......

Jeg har hørt noen kommentarer som er gitt som overhodet IKKE hører hjemme for en representant i NOEN som helst bransje.....

Tja,
Jeg vet ikke .

Kjos hevdet at 2 lærlinger ble brukt i kabinen pga akutt sykdom i sommer.

Innslag i dagsrevyen viste at DY programmerer 2 lærlinger i kabinen.
Dette gjelder også utover i november.

Originally posted by Isbamse

Originally posted by Someone

Da er vel det rette å gi dem sparken, ikke bare å nekte dem resten av modulene?

Øppdeit: Forstår interjuget med Kjosern slik at de fikk sparken....

På NRK Dagsrevyen akkurat nå stod en av "lærlingene" frem med fullt navn, og opplyste at hun hadde sluttet av fri vilje. Her ble det også opplyst at det finnes vaktlister der det fremover i tid er planlagt flighter med to lærlinger i cabinen.

Spesielt for , cabincruiser jeg våger nok en "ukritisk link" .

– Norwegians lærlingordning er det mest kyniske angrepet på kvinner i en yrkessituasjon i moderne norsk historie.

Kjekt at noen andre pløyer ? ;)

Så den i går men var i tvil om jeg skulle kommentere saken...og så sa pc'n takk og god natt så da var det avgjort.

Men jeg syns det er lavmål å gjøre dette til en kvinnesak. Det virker som ikke de selv har noen tro på sine egne argumenter på denne måtte. Hold dere til saken å ikke begyn å blande andre ting opp i det. Ikke at jeg har noe oversikt men jeg tør vedde på at det er en god del gutter bl.a. lærlingene.
Ellers så lurer jeg på om Kjos har mistet litt kontakt med sine ansatte. Denne gode interne forankringen var nok der til å begynne med men mye av det er nok borte. Det sier i alle fall mine kontakter ;)

Hilsen,
Laurenz

Tviler på at denne saken hadde oppstått hvis de som jobber i kabinen hadde hatt en mer normal lønn i forhold til jobben de gjør og andre sammenlignbare lavprisselskaper.

Det begynnte vel i de store selskapene for mange år siden at de ansatte utdannede kokker for å lage mat og lønnet de i henhold til det. Sammenligner man det med dagens situasjon og kabin lønninger i andre lavpris selskaper så ligger kabinlønningene i Norwegian på et helt feil nivå. Og det har de prøvd å gjøre noe med uten å lykkes.

Helt alvorlig: Hvor mye lønn bør man forvente etter en helt basis utdannelse som alle i Norge har og deretter et 6 ukers kurs? Dette gjelder uansett hvilken jobb man gjør!

Originally posted by Lystige Laura

Tviler på at denne saken hadde oppstått hvis de som jobber i kabinen hadde hatt en mer normal lønn i forhold til jobben de gjør og andre sammenlignbare lavprisselskaper.

Det begynnte vel i de store selskapene for mange år siden at de ansatte utdannede kokker for å lage mat og lønnet de i henhold til det. Sammenligner man det med dagens situasjon og kabin lønninger i andre lavpris selskaper så ligger kabinlønningene i Norwegian på et helt feil nivå. Og det har de prøvd å gjøre noe med uten å lykkes.

Helt alvorlig: Hvor mye lønn bør man forvente etter en helt basis utdannelse som alle i Norge har og deretter et 6 ukers kurs? Dette gjelder uansett hvilken jobb man gjør!

Klager mann på lønna nå? Tror ikke den er så veldig dårlig. Det har vel vært litt færre overnattinger så det merkes jo i lommeboka. Men ellers så har jeg ikke hørt så mye klager på lønningsnivået.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Klager mann på lønna nå? Tror ikke den er så veldig dårlig. Det har vel vært litt færre overnattinger så det merkes jo i lommeboka. Men ellers så har jeg ikke hørt så mye klager på lønningsnivået.

Hilsen,
Laurenz

Les det som står skrevet en gang til!

De som er fast ansatte har for høy lønn og koster Norwegian for mye i forhold til det som gjøres i dag, og de vil også ha enda mer. Og så har de makt til å stoppe Norwegian, og tvinge seg til mer. Det er ikke alle som kan det.

Og begynner avisene å skrive om hvilken bakgrunn de har de som jobber som flyvertinne og hva de får betalt for jobben så blir det ikke mye sympati å få fra passasjerene:naughty:

regner med dere mener at når andre klager på lønna si er det urimelig, mens når dere selv gjør det samme er det plutselig rimelig??????

Egosentrisk er det....

Nei jeg mener at det må være en sammenheng mellom lønn og det som gjøres for den og ikke hva man tvinger seg til å få.

Tilbud og etterspørsel styrer også mye hvilken lønn du kan få. Derfor har Ryanair sine flyvertinner så dårlig betalt. Der er nok av de som vil gjøre jobben for nesten ingenting men det blir selvfølgelig feil motsatt vei igjen.

Hva med å betale de det samme som en laster bagasje får betalt?

Nei jeg mener at det må være en sammenheng mellom lønn og det som gjøres for den og ikke hva man tvinger seg til å få.

Tilbud og etterspørsel styrer også mye hvilken lønn du kan få. Derfor har Ryanair sine flyvertinner så dårlig betalt. Der er nok av de som vil gjøre jobben for nesten ingenting men det blir selvfølgelig feil motsatt vei igjen.

Hva med å betale de det samme som en laster bagasje får betalt?

Tror ikke flyvertene i Norwegian tjener særlig bedre enn stuerne i foreks. SGS.
som tjener mellom 350 og 400 000.
Men sammenlignet med flyverter i SAS eller Lufthansa tjener de rimelig elendig.

Har flyvertene i Norwegian dårligere utdannelse/kompetanse enn disse???
Eller mener du at jobben deres ikke er verdt noe, siden du sammenligner lønnen stuer VS flyvert. Hva med ansvar og foreksempel utdannelse.
Skal ikke dette belønnes.

Men siden du sammenligner lønnen til flyvertene i Norwegian med andre lavprisselskaper som ryanair elle foreks. bagasjestuerne i Northport som ikke engang har tariff festet lønn, skjønner jeg tankegangen din.

Frata alle arbeiderne sine rettigheter og senk lønnen til disse, da blir alt billigere for deg.

Men du vil vel skjønne dette når du kommer i samme situasjon selv, der lønnen skal presses ned til polsk nivå alà Norwegian.

PS jobber ikke i Norwegian, men liker ikke utviklingen i samfunnet der alle ror som sunnmøringer..:D

Back