A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Det jobbes med saken...men har vært banskligere enn forventet å få på plass en A340. men de har visstnok en på kroken...

En av årsakene at ruta kommer på chp er at SAS har strukket flåten sin så langt at hvis de skal få ruteplanen til å gå opp må de ha flere fly på en base. Ergo skal de ha noe seriøst på osl bør de kanskje skaffe så mye som 3 fly. Baser, bemaning og rotasjon blir litt lettere sånn.

OSL kommer nok, men det krever ytterligere 2-3 fly, hvilket er vanskelig å få tak i med den innredning SAS ønsker.

Forøvrig har du helt rett i at rotasjon av flyene blir lettere, bl.a. kunne man "spart" ett fly ved å la Seattle-ruten ha OSL som startpunkt pga. kortere flytid.

OSL bekrefter at de har en aktiv og god dialog med SAS om IC fra Oslo, men at tidsperspektivet er "noe i det blå", dessverre. Men jeg lever i håpet..:)

I november sagdes at fra AC...

Med hvor så tenker jeg på hvilket selskap flyet kommer fra?

Til nå syntes jeg at SAS har vært svært vage på dette punktet. De har gått ut og sagt at de ønsker å åpne Dehli og SF, men hvor materielle kommer fra har de sagt lite om. Jeg frykter bare at dette blir et luftslott og ingenting annet.

De hadde store planer om SF i 2001 også, men de planene gikk i vasken etter 11. september.

Med hvor så tenker jeg på hvilket selskap flyet kommer fra?

Til nå syntes jeg at SAS har vært svært vage på dette punktet. De har gått ut og sagt at de ønsker å åpne Dehli og SF, men hvor materielle kommer fra har de sagt lite om. Jeg frykter bare at dette blir et luftslott og ingenting annet.

De hadde store planer om SF i 2001 også, men de planene gikk i vasken etter 11. september.

Ja, og AC= Air Canada. Men de flyene ble det vel ikke noe av.

I siste Scanorama er rutene til Dehli og San Francisco lagt inn i rutekartet :)

Det påstås nå at man ser på en maskin fra Air Lanka. Det er også nevnt et MSN (serienummer) som indikerer en maskin som er litt eldre enn vår eldste 340. Men det er ca. ett års leveringstid på nytt cabininteriør.
Nener det igjen jeg, tror det ikke før jeg ser det.

Men er cabin intreriør så spesielt at man ikke kan bestille det på spekulasjon. Man har bestemt at man skal ha en A340, og da trenger man jo interiør også.

Men er cabin intreriør så spesielt at man ikke kan bestille det på spekulasjon. Man har bestemt at man skal ha en A340, og da trenger man jo interiør også.

Det blir bestilt etter flyindivid, ikke typen generelt. Air Lanka kan ha en del fysiske forskjeller på sine fly for at DERES interiør kan monteres/installeres, og da må evt. SAS ta hensyn til dette når et nytt interiør bestilles. Det koster forøvrig flesk, og er ikke akkurat det man har lyst til å ha på et lager og samle støv og binde kapital.

Det blir bestilt etter flyindivid, ikke typen generelt. Air Lanka kan ha en del fysiske forskjeller på sine fly for at DERES interiør kan monteres/installeres, og da må evt. SAS ta hensyn til dette når et nytt interiør bestilles. Det koster forøvrig flesk, og er ikke akkurat det man har lyst til å ha på et lager og samle støv og binde kapital.

Én maskin er altså på vei, og det jaktes på ytterligere 2, er det korrekt oppfattet?

Én maskin er altså på vei, og det jaktes på ytterligere 2, er det korrekt oppfattet?

Nei, de har bare vært og sett på den som en mulig kandidat. Akkurat som de to fra Air Canada som de så på i fjor.

Nå klar at det er ikke AC: de har seks 343, tre går i kommende måneder til SWISS (som HB-JMM, JMN og JMO) og de andre tre går til LAN Chile...

Hvordan kan det ha seg at disse maskinene "glipper" rett fremfor nesen på SAS? Er de ikke villige til å betale nok? Hva ligger til grunn?

noe av grunnen var vel at det var A340-600 det var snakk om fra AC... og de så vel ikke behovet for sizen eller rekkevidden.....

noe av grunnen var vel at det var A340-600 det var snakk om fra AC... og de så vel ikke behovet for sizen eller rekkevidden.....

Nei, det er snakk om -300

AC hadde også 2 -500 som gikk til TAM.

Priblemet er uansett at widebody fly er svært dyre i dagens marked pga manglen på widebody hos de aller fleste selskaper

Så langt det har vært nevnt før så burde SAS kunne bruke 346'er med stor C-klasse på CPH-NRT uten store vansker, og det er jo to fly alene.

-A

Nei, det er snakk om -300

AC hadde også 2 -500 som gikk til TAM.

Priblemet er uansett at widebody fly er svært dyre i dagens marked pga manglen på widebody hos de aller fleste selskaper

jeg mente det var snakk om to 600er fra Air canada som gikk til TAM men mulig det var 500 når jeg tenker meg om...

jeg vet jo jævlig godt at SAS skal ha 300....

Air Canada hadde A340-500 og 600 i bestilling fra Airbus. De fikk levert 2 -500 men ingen -600.

SAS burde hatt en flåte på 20-25 fly på IC flåten, for å få på plass flere ruter og få bedre lønnsomhet i operasjonen.

Spørsmålet er om det er så mange brukte A340 å få tak i, når det er veldig etterspørsel etter A343.

Air Lanka heter forresten SriLankan nå FBU4EVER

Både A343 og A332 er vel veldig attraktive i dag, og derfor antagelig for dyre for SAS..

Back