Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2008, 16:11   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS Oslo-København-Manchester-København-Oslo

Reiseplan
21. juni 2008: SK1457 Oslo (OSL)-København (CPH), Boeing 737-800
21. juni 2008: SK0541 København (CPH)-Manchester (MAN), Airbus A319-100
23. juni 2008: SK0542 Manchester (MAN)-København (CPH), McDonnell Douglas MD-82
23. juni 2008: SK1474 København (CPH)-Oslo (OSL), Boeing 737-800W

SAS flyr daglig, unntatt lørdag, mellom Oslo og Manchester. Dessverre skulle jeg reise nettopp på en lørdag, og med en avgang tilbake fra Manchester kl. 11.30, var ikke direktetilbudet særlig bra for min del. SAS flyr tre ganger daglig fra København til Manchester og to ganger daglig fra Stockholm. Jeg valgte å bo på Radisson SAS Hotel Leeds og Radisson Edwardian Manchester City Center Hotel, der det siste hotellet var desto mye bedre enn det første. Siden jeg skulle til Leeds de to første dagene hadde jeg egentlig planlagt å ta bmis direkteavgang København-Leeds, men denne gikk selvsagt heller ikke på lørdager. Toget mellom Manchester Airport og Leeds tar uansett bare en time og 20 minutter. Jeg bestilte billetten på wideroe.no og betale 1200 kr. og fikk full EuroBonus-opptjening (600+800+800+600).

Last edited by FlightDeck; 30-06-2008 at 16:37.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 16:13   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo-København-Manchester-København-Oslo

21. juni 2008, kl. 12.15:
SAS SK1457 Oslo (OSL)-København (CPH),
Boeing 737-800

Da jeg skulle sjekke inn på internett dagen før fikk jeg beskjed om at det kun var mulig med internettinnsjekk til København, og ikke til Manchester. Det var heller ikke mulig å sjekke inn hele veien til Manchester på automaten på Gardermoen, men jeg fikk til slutt sendt bagasjen helt frem. Jeg måtte imidlertid gå til transfer-senteret i København for å få skrevet ut ombordstigningskort. Opplevde akkurat det samme da jeg skulle reise til Lyon tidligere denne måneden, og det var egentlig ikke særlig vellykket. Jeg synes det er rart at SAS-systemene ikke snakker sammen. Hva er poenget med en gjennomgående billett når den tilsynelatende ikke er det?

Alt gikk meget raskt på Gardermoen denne lørdagen og ombordstigningen kom i gang om lag 20 minutter før avgangstid. Flyet var helt fullt; jeg fikk faktisk beskjed om at SAS søkte passasjerer som var villige til å ta et senere fly da jeg sjekket inn på automaten. Til tross for overbookingen så det hele ut til å ordne seg. En rekke amerikanere snakket høylytt rundt gaten og laget mye oppstyr da de mente det var uklart hvilken side av skranken ombordstigningen skulle foregå på.

Hadde jeg hatt mulighet til å velge en avgang som ble operert av SAS Danmarks Airbus A319/321 eller MD-80, ville uten tvil valgt det. Det hadde jeg imidlertid ikke, og jeg måtte ta til takke med en av SAS Norges Boeing 737-800-maskiner. Det ser ut til at SAS Norge konsekvent bruker denne flytypen på Oslo-København. Jeg hadde håpet på å få en av de nye 800-maskinene, men det fikk jeg selvsagt ikke. I stedet var LN-RCN, Hedrun Viking, satt opp på avgangen. Jeg reiste med dette flyet for bare en måned siden mellom Oslo og Bergen. Flyet ble levert i 2000 og er utstyrt med 179 seter av det opprinnelige slaget.

Det var fem fulle rader med Economy Extra, og selv satt jeg på sete 6F. Med dårlig benplass - knyttnevetesten ble ikke bestått - og fullt fly blir det trangt om bord og jeg var glad jeg ikke skulle lenger enn til København.

Ikke overraskende ble avgangen en del forsinket. Det tok lenger tid enn antatt å få om bord alle passasjerer, og dessuten ventet flyet på en del last som ennå ikke hadde kommet frem. Kapteinen sa imidlertid at vi mest sannsynlig ville fly inn forsinkelsen og parkere på gate i København på rutetid.

Jeg kjøpte ingenting fra det for så vidt hyggelige kabinpersonalet, og det ble en rolig tur nedover til Kastrup. Vi endte opp med en flytid på 50 minutter for denne 518 kilometer lange turen.

21. juni 2008, kl. 14.50:
SAS SK0541 København (CPH)-Manchester (MAN),
Airbus A319-100

Jeg hadde halvannen time på Kastrup, og i motsetning til forrige gang jeg prøvde å hente ombordstigningskort på transfer-senteret på Kastrup, var det ingen kø der. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor dette ikke kunne ha blitt gjort på Gardermoen. Reisen ble jo bestilt samlet og det er kun et flyselskap involvert.

Frem mot avgang rakk jeg litt flytitting og en Starbucks-kaffe før jeg gikk mot A-fingeren der OY-KBT, Ragnvald Viking, stod parkert. Denne Airbus A319-100-maskinen kom til SAS høsten 2007 og jeg hadde gleden av å reise med flyet mellom Bergen og København i april. Ombordstigningen startet 25 minutter før avgangstid, og det så ut til at også denne avgangen var fullbooket, men kun med to rader Business Class og en rad Economy Extra Class.

Flytiden ble beregnet til en time og 40 minutter med en distanse på 996 kilometer. Jeg registrerte at sikkerhetsdemonstrasjonsvideoen har blitt fornyet siden sist gjennom en blanding av litt nye bilder og litt gjenbruk. Det nye var blant annet en heftig produktplassering for Sony Ericsson. På et tidspunkt var logoen heldekkende på skjermen.

Det var en god del kø ved rullebanen og vi ble stående i nærmere en halvtime på banen før vi kom oss opp i luften. Blant annet skulle et hav av fly med ’Flying for Scandinavian Airlines’ opp før oss. Det er ikke rent få fly SAS leier inn på wet lease-basis for tiden.

Jeg har aldri syntes at Airbus A320-serien er spesielt stillegående, i alle fall ikke under avgang og landing. Når vi kommer oss opp i marsjhøyde blir det bedre. Det er litt motsatt med MD-80-serien som jeg synes er spesielt stillegående ved avgang og mer bråkete oppe i luften. Dette er nok bare synsing fra min side, men likevel.

Det ble en fin flytur over til fotballøya, og til tross for at det ikke var noen menyer om bord, kjøpte jeg meg en cola og en sandwich fra den dansksvenske besetningen. I Manchester passerte vi The Aviation Viewi ng Park som bildene tydelig viser. Det ble 30 minutter med venting på bagasje før jeg kunne sette meg på toget videre.

Last edited by FlightDeck; 30-06-2008 at 16:23.
Old 30-06-2008, 16:15   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

23. juni 2008, kl. 19.10:
SAS SK0542 Manchester (MAN)-København (CPH),
McDonnell Douglas MD-82

Heller ikke på tilbakereisen var det mulig å sjekke inn på internett hele veien. På flyplassen fikk jeg imidlertid skrevet ut ombordstigningskort helt frem til Oslo. Innsjekkingsområdet til SAS og Star Alliance-selskapene i Terminal 1 så høyst midlertidig ut. I det hele tatt ga hele terminalen et dårlig inntrykk. Mange byggeprosjekter og en i utgangspunktet stygg og upraktisk terminal er en dårlig kombinasjon. Flyplassmyndighetene hadde for eksempel laget egne sluser for kontroll av ombordstigningskort, men disse slusene så ikke ut til å fungere særlig bra, og de fleste passasjerer måtte dermed ha en manuell kontroll i stedet. Det førte til mye forvirring og lange køer.

Nok om det, ombordstigningen kom i gang ti minutter etter avgangstid. Vi fikk ikke oppgitt hva årsaken var, men vel om bord kunne kapteinen informere om at vi ville bli ytterligere 30 minutter forsinket. Det gikk et sukk gjennom kabinen da det sikkert var mange som hadde videreforbindelser. Kapteinen kunne imidlertid forsikre om at vi skulle fly med «extra good speed today» og være på Kastrup etter halvannen time i luften.

Det var 2,5 rader Business Class og seks halvfulle rader Economy Extra Class. Hele Economy Class var fylt opp. Det var LN-RMM, Blenda Viking, som skulle fly oss over til København. Denne maskinen ble levert til SAS i 1991 og er dermed en av de nyere MD-80-maskinene i SAS-flåten. Registrerte at flyet hadde en annen type panel enn andre SAS MD-80-fly.

Vi hadde en flott avgang med fin utsikt mot flyplassen. Ellers ble det en rolig og turbulensfri tur.

Det var, nær sagt som vanlig, feil eller ingen menyer om bord. De eneste menyene som var å oppdrive var noen menyer fra SAS Charter. Jeg kjøpte meg en cola og en muffin, men synes det er synd at det så å si alltid er noe galt med menyene eller konseptene om bord.

Vi fløy raskt og landet i København bare femten minutter etter rutetid. Vi parkerte ved D-fingeren og det ble en liten gåtur gjennom passkontrollen og ut mot B-fingeren der Oslo-flyet skulle gå.

23. juni 2008, kl. 22.45:
SAS SK1474 København (CPH)-Oslo (OSL),
Boeing 737-800W

Ombordstigningen var i ferd med å stenge da jeg nådde utgangen. Denne sene avgangen er vel i stor grad satt opp for å betjene passasjerer som kommer med fly fra andre destinasjoner. Som en positiv overraskelse var det LN-RRE, Knut Viking, som var satt opp på avgangen.

Denne maskinen ble levert tidligere i år og er en av tre nye 737-800-maskiner med winglets som egentlig skulle gå til Air Europa, men som SAS har fått i stedet.

Flyene har innredningen til Air Europa, blant annet lyseblå skinnseter. Jeg vet ikke om planen er å skifte ut eller trekke om disse setene, men de virket på meg ganske påkostet og var mer behagelig enn de tynne og harde nye setene til SAS. Stolryggen var god, men jeg opplevde selve setet som litt kort. Benplassen var bedre enn på både 737-800 og A319, men ikke like god som på MD-82-maskinen fra tidligere på dagen. Jeg tror det var TV-skjermer i flyet, men disse ble dessverre ikke brukt.

Avgangen var ikke mer enn halvfull i både Economy Extra Class og Economy Class. Selv satt jeg i sete 25A og fikk hele raden for meg selv. Flytiden ble beregnet til 50 minutter, og vi kom oss opp i luften litt etter rutetid. Det ble nok en rolig og grei SAS-flight, med en besetning som tydelig var litt slitne og lei etter en lang dag. Bagasjen kom etter femten minutter.

Last edited by FlightDeck; 30-06-2008 at 16:30.
Old 30-06-2008, 16:17   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Konklusjon:
Fire SAS-flighter på det jevne. Litt rart at gjennomgående billetter ikke fungerer som gjennomgående billetter. Fikk testet litt ulikt metall på denne turen: De ”gamle” 737-800-maskinene er trange selv om de har hele ti seter mindre enn Norwegians nye 737-800. A319-maskinene er flotte og jeg ønsker flere velkommen. Dessverre er setene harde og ukomfortable, og benplassen er heller ikke særlig god. MD-80-maskinen hadde best benplass og støynivået er upåklagelig. Boeing 737-800W-maskinen var en positiv overraskelse, og desto mye bedre enn de gamle 737-800, selv om innredningen om bord ikke akkurat samsvarer med den ordinære, og fine, SAS-innredningen.

Tidligere rapporter
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteborg-Oslo
Oslo-København-München-Lyon-Oslo
Oslo-Bristol-Oslo
Oslo-Barcelona-Oslo
Bergen-København-London Heathrow-London Gatwick-Bergen
Rygge-Istanbul-Rygge
Bergen-Paris-Oslo
Bergen-Oslo-Stockholm-Chicago-San Francisco-Denver-Chicago-Stockholm-Oslo
Bergen-Molde-Trondheim-Bergen
Oslo-Madrid-Oslo
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo
Bergen-Torp-London Stansted-Torp
Oslo-Helsinki-Hong Kong-Helsinki-Oslo
Old 30-06-2008, 16:34   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Bra rapport. Rart det der med flightene dine .. men det er mulig at MAN-flighten din har vaert stengt for sjekk-in noen minutter .. det skjer hvis man f.eks. bytter flytype, skifter seteplan e.l. Trolig har du bare vaert uheldig med timingen.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 18:22   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
[ Det hadde jeg imidlertid ikke, og jeg måtte ta til takke med en av SAS Norges Boeing 737-800-maskiner. Det ser ut til at SAS Norge konsekvent bruker denne flytypen på Oslo-København.
Størsteparten av avgangene er nok med -800, men har sett både -400, -600 og -700 blitt brukt og sist gang så jeg en -700 i BU-farger som stod der.

Når jeg reiser via CPH pleier det normalt å gå bra for min del....det skjærer seg normalt først når jeg skal videre med enten LH eller BD etter å ha ankommet LHR/FRA/DUS/you-name-it med SAS

Ellers en flott og velskreven rapport

Last edited by Someone; 30-06-2008 at 21:11.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 20:22   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Flott rapport. Hadde vaert interessant aa funnet ut hva det er som er problemet med de to bookingene dine. Det er jo helt utrolig at dette skjer to ganger paa rad. Det siste jeg kunne tenke meg aa gjoere i CPH er aa sjekke inn paa nytt. Oel i loungen er det man skal gjoere i CPH!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 20:36   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Jeg har også opplevd det samme som Flightdeck ved et par anledninger. SK-service-skranken på utland OSL har dog greid å fikse det for meg ved en anledning automaten ikke ville, en annen gang fikset jeg det i gaten i CPH pga short-connection, ikke noe problem (men de skjønte heller ikke hvorfor)

Forøvrig takk til hyggelige folk i SK-service-skranken på OSL-utland, der pleier de å greie å fikse det meste når det ikke er for hektisk

Old 30-06-2008, 21:18   #9
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Ex-SK -800 (om vi kan kalle dem det) har 176 seter ombord. En treseter bakerst ble tatt bort når de tredje toalettene ble installert ifjor. De tre nye -800W har 180 seter ombord med noen få rader med 31" i pitch.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 22:55   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg har selv opplevd flere ganger at Amerikanere spør meg om hvilken side vi bruker for ombordstigning.
Når jeg svare "both sides" ser de ut som et spørsmålstegn !
Vet ikke hva jeg sier galt....

Takk for flott rapport. Setter stor pris på at du skriver og tar bilder
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2008, 23:19   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Jeg har selv opplevd flere ganger at Amerikanere spør meg om hvilken side vi bruker for ombordstigning.
Du får begynne å si at alle med US-pass må gå på høyre (eller venstre) side så skal du se de smiler og nikker og tror at det er sånn det er

Old 01-07-2008, 18:32   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg mener jo fortsatt det er på sin plass at SAS får til priority boarding på OSL.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2008, 20:10   #13
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Herlig rapport, godt dokumentert og interessante bilder -
meget bra! Synd det ikke ble noen A321/A319 i SK-farger,
men men..
Reply

Posting Rules