Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
Ja, selskaper kan ha forskjellige grenser men Airbus har max 38 knop inkludert gust. Tviler på at noen kan få godkjent mer enn produsenten setter som grense. Det er en limitation, ikke en anbefaling.
Really?
Produsenten har en max demonstrated, som er en guideline. Operatør kan ha en hard limit som er ulik denne. Også høyere hvis jeg tolker easa riktig.
https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/EASA-2011-08-Near-ground-wind-gust-detection.pdf
In general if the demonstrated crosswind is not considered to be a limiting value for aircraft handling characteristics, the demonstrated value is placed as information in the AFM. Higher crosswinds are then in principle allowed. This means that the choice to operate above the maximum demonstrated crosswind value is then subject to the Commanders discretion (considering all other options). Many operators choose to consider the demonstrated crosswind value as a company limit
I tillegg går det ikke an å sammenligne tall fra A og B direkte, siden de har ulik måte å komme fram til sine tall
Demonstrated crosswind of different aircraft types cannot always be compared with each other as different ways of wind determination during the flight tests are allowed and applied.