Wizz Air regularitet norsk innenriks

Re: Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

[QUOTE=Balle Chlorin;1218833]Ser ut som kapteinen syns det er gøyere å lage kule mønstre enn å lande i "snøstormen" i TOS i dag:

https://www.flightradar24.com/WZZ1723/264f2500[/QUOTE]

Det er ingen piloter på rutefly som heller lager kule mønster istede for å lande. Uansett om det er Wizzair eller andre.

Wet snow on ice, 6 mm og BA 4/3/4. Litt avhengig av de ulike selskapenes manualer, kan Wet snow on ice, gi problemer med performance. Men det kan legges opp til «pilot judgement», noe åpenbart ikke Wizzair har gjort, ettersom at alle andre flyselskaper lander

Vel både SAS Norwegian og Widerøe lander da uten problemer, mens Wizzair ser ut til å komme for høyt, og ser ut til å gjøre en del andre avvik ifh til normal innflyving, før de bare stikker av. Høh?

Attachments

• Screenshot_254.png
    Screenshot_254.png
    555.4 KB · Views: 617
  • Screenshot_255.png
    Screenshot_255.png
    630.3 KB · Views: 613

Hørte nettopp på klipp fra LiveATC, de kunne ikke lande med snø på is. De spurte om de klarer å fjerne snøen fra banen, damen på Approach sier at det vil være snø på banen etter sweeping, fordi vel... det snør jo :p Men å lande med våt snø på is var uaktuelt for Wizz.

Tenker de kan bare kansellere hele programmet sitt i nord om vinteren jeg da. ATC hørtes nesten litt oppgitt ut.

Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

Da ga de opp og dro tilbake til OSL

Hvorfor ikke BDU også buss derfra?

De fikk vær for Bodø, tørr bane og flott vær, men var visst ikke interessant. Da dro de heller tilbake til Oslo. Nordlys hadde skrevet det ganske fint, at både Oslo og Trondheim flyene landet før rutetid uten problemer. Det hørtes som sagt ut som pilotene forventet snøfri bane, spurte flere ganger om det var mulig å få vekk snøen.

Wet snow on ice, 6 mm og BA 4/3/4. Litt avhengig av de ulike selskapenes manualer, kan Wet snow on ice, gi problemer med performance. Men det kan legges opp til «pilot judgement», noe åpenbart ikke Wizzair har gjort, ettersom at alle andre flyselskaper lander

Pilots judgement på performance? Hvor står det? Du må jo kunne dokumentere på noe hvis at du kan overholde ytelseskravene. Hvordan vil du gjøre det hvis du ikke har data som passer for forholdene?

Da ga de opp og dro tilbake til OSL

Hvorfor ikke BDU også buss derfra?

Å gå tilbake til OSL er helt klart enkleste løsning, og det er vel den linja de har lagt seg på på Wizz IROPS.

Å diverte til en stasjon man ikke normalt flyr til kan være tidkrevende og man kan ende opp med at både fly og crew blir stuck over natta om crewet går ut på dutytid. Da skjærer fort neste dag seg, så da safer de seg vel med å gå tilbake til OSL.

De fikk vær for Bodø, tørr bane og flott vær, men var visst ikke interessant. Da dro de heller tilbake til Oslo. Nordlys hadde skrevet det ganske fint, at både Oslo og Trondheim flyene landet før rutetid uten problemer. Det hørtes som sagt ut som pilotene forventet snøfri bane, spurte flere ganger om det var mulig å få vekk snøen.

BOO hjelper vel ikke så mye, da det er jo veldig langt i buss, tror jeg.

Ellers landet Norwegian rett etterpå....

BOO hjelper vel ikke så mye, da det er jo veldig langt i buss, tror jeg.

CA halvannen gang så langt som Widerøe sendte meg og noen andre i Taxi for noen år siden.

Pilots judgement på performance? Hvor står det? Du må jo kunne dokumentere på noe hvis at du kan overholde ytelseskravene. Hvordan vil du gjøre det hvis du ikke har data som passer for forholdene?

Wet ice on snow er "not recommended" i mange selskap, og blir automatisk kategorisert som BA 1, når man gjør utregninger. Men med operasjonell erfaring og RAPPORTERT BA som var 4/3/4, og enkelte selskaper tillater pilot judgement, og dette er også årsaken til at SK/DY/WF landet i dag, men ikke Wizz......

Wet ice on snow er "not recommended" i mange selskap, og blir automatisk kategorisert som BA 1, når man gjør utregninger. Men med operasjonell erfaring og RAPPORTERT BA som var 4/3/4, og enkelte selskaper tillater pilot judgement, og dette er også årsaken til at SK/DY/WF landet i dag, men ikke Wizz......

Vet ikke hvilke selskap som har not recommended. I Runway Matrix til Boeingen jeg flyr finnes det ikke data for flere contaminants, samme var det på A319/320/321 jeg fløy. BA/contamination er mildt sagt fortsatt en gråsone og jeg kan forstå at pilotene i Wizz med den lønna de har ikke har lyst til å risikere noe videre...

Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

‘Wet snow on ice’ skremte både Swissair og Lufthansa bort fra Fornebu mang en gang. Samme ved avgang. Maksvektene droppet 10 tonn hver gang noen sa ‘is’.

BA/contamination er mildt sagt fortsatt en gråsone og jeg kan forstå at pilotene i Wizz med den lønna de har ikke har lyst til å risikere noe videre...

Jeg hadde heller ikke tatt en slik sjanse, hvis jeg ikke visste at arbeidsgiver ville backet meg.

Man skal aldri bestride skråsikkert om en pilots avgjørelse om å avbryte landingsforsøk, MEN på generelt basis det er allikevel påfallende at alle andre selskaper velger å lande. Og dette er ikke første gang.

TALPA ARC som nå er det de fleste ikke skandinaviske europeiske flyselskaper bruker som underlag for bremseeffekt definerer våt snø på is som unreliable. I Norge, siden dette er en banetilstand vi har svært ofte har AVINOR sammen med lokale flyselskaper utviklet IRIS et system som tar høyde for svært mange flere variabler en TALPA ARC ved beregning av bremseeffekt. Lokale flyselskap har dette innarbeidet i prosedyrene, og tillater å ikke ensidig se på type contaminant ved planlegging av landingsforhold, men også oppgitt bremseeffekt

TALPA ARC som nå er det de fleste ikke skandinaviske europeiske flyselskaper bruker som underlag for bremseeffekt definerer våt snø på is som unreliable. I Norge, siden dette er en banetilstand vi har svært ofte har AVINOR sammen med lokale flyselskaper utviklet IRIS et system som tar høyde for svært mange flere variabler en TALPA ARC ved beregning av bremseeffekt. Lokale flyselskap har dette innarbeidet i prosedyrene, og tillater å ikke ensidig se på type contaminant ved planlegging av landingsforhold, men også oppgitt bremseeffekt

Takk for en god forklaring!

Med andre ord, noe bør innføre hvis de skal operere med jevn frekvens på vinters i nord?
Er det teknisk og juridisk mulig å bruke det i Norge, uten å innføre det over hele linjen?

Finnes det noe klipp av atc praten?

Back