Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Selv holder jeg en knapp på CSerien, [..] Den kan også brukes til charter til kanariholmene og andre syden steder. Jeg føler jungeljeten vil bli litt for liten for de oppgavene.

Veldig enig i det du sier der. CSerien vil gi litt mer "fleksibilitet" når det kommer til interesse for andre som vil muligens leie kapasitet av Wideroe.

E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Nei, men er bare aktuell om det er en 90-seter de skal gå for. E-190 med 114 seter og CS100 med 125 seter er jo en del større



Er ikke CRJ dårlig egnet for Norske forhold?

Var med på en avbrutt snølanding på AES for noen år siden og endte opp i BGO.
Stusset over hvorfor det skjedde for forholdene var egentlig ikke så dårlige. Tok opp saken med en jeg kjenner fra brannvakten (som også brøyter banen) og han kunne nevne at CRJ'n har det absolutt høyeste kravet til "bremsetall" av pax-flyene på Vigra. Høy landingshastighet og dårlige bremser og/eller thrustreversere. (Såvidt jeg husker)

Noen som vet?
 
Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...
 
Last edited:
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

E190 er jo en mulighet, men hvis de skal konkurrere på lik linje med SAS og Norwegian så så tenker den ukvalifiserte synsingen min at de faktisk må opp i litt volum, ikke bare på fly men også på antall seter fløyet.

Strategien til WF er at de ikke skal gå "head-on" i konkurranse med SAS/WF ,dvs. operere med samme type fly.
Eksempelvis E 190 (pax 114) vil kunne gi god økonomi der hvor 737-800 blir for stor.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvis bremsene på CRJ er noe i nærheten av hva de har puttet på Q400 så kan man nesten si at den ikke har bremser (litt alvorlig ment og litt "tongue-in-cheek"). Og uten to enorme propellere som fungerer som låvedører etter landing, så kan jeg godt forstå at den er litt begrenset på snøføre.

Men nå både synser og gjetter jeg litt her da...

Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.
Men CRJ er stort sett på vei ut overalt og jeg har vanskelig for å se for meg at den vil bringe WF noen særlige fortrinn. Som passasjer ville jeg nok foretrukket Embraer på ruter opp mot 3 t siden de har 2-2 seating i kabin og ikke 2-3 som CS. Veldig greitt å slippe det midtsete....

Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere ;)

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvis du havner i midtsetet da. Halve flyet er jo 2 setere ;)

Det skal også sies at midtsetet på CSeries er litt bredere enn de andre setene, for å kompensere for ulempen.

Fortsatt for mange midtseter :p

Ifølge kabinbesetningen merker de det faktisk på passasjerene. De synes også det er enklere med serveringen enn om man har tresetere.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Må innrømme at jeg opplevde bremsene på Q400 som veldig bra, men det var knapt nok bruk for de på lengre baner, siden det holdt med prop i disc ned til omtrent taksehastighet.


Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg [emoji51] (Virker ikke, virker ikke, virker ikke, virker plutselig veldig på ett hjul, så plutselig det andre, før anti-skid slår inn og fjerner alt inntrykk av at vi fremme vet hva vi driver med.) Joda, dette er jo mest relevant hvis man forsøker å nå en bestemt exit, og som regel trenger vi jo ikke det.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Disc gjør susen stort sett, men at bremsene er gode er en mening du er ganske alene om å ha tror jeg [emoji51]

Kanskje vi hadde bedre teknikere :colgate: :p
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvordan er det med fordeler med typerating DH8D/CRJ? For meg ser cockpit veldig likt ut. Hvordan er det så videre til CS? Får de noen fordeler med overgang/opplæring eller spiller det liten rolle (ift til da Embraer eller SSJ).
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Hvordan er det med fordeler med typerating DH8D/CRJ? For meg ser cockpit veldig likt ut. Hvordan er det så videre til CS? Får de noen fordeler med overgang/opplæring eller spiller det liten rolle (ift til da Embraer eller SSJ).


Kreves det type rating, så kreves det type rating. Har ikke så mye å si om ting ser likt ut. Blir full pakke uansett.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Joda, SSJ er litt under halve prisen (og 80% av størrelsen) til en CS100, og som passasjer vel så grei å fly med. Men hvordan den kommer ut av det totalkostnadsmessig vet jeg ikke. Russiske motorer, relativt tørst og ikke fullt så sprek som CS'en. Dog er begge disse flytypene, og også Q400, for store for selv de lengste "kortbane"-plassene, spesielt vinterstid. Dermed høres det vel rimelig ut at WF vurderer bruk på utenlandsruter og eventuelt mellom større innenriksflyplasser.

Mht. ytelser er Q400 vel så rask block-block som en jet på turer oppimot én time, problemet er vel at den begynner å dra på årene og det egentlig ikke er noen nye turbopropalternativ i den klassen på markedet. Dette gjelder jo i enda større grad også -100 og -300 seriene der det overhodet ikke finnes alternativer i dag, men det ligger utenfor scope i denne tråden.

Blårussen styrer vel det meste i WF også tenker jeg. Passasjerer tenker mest pris, og vet ikke noe særlig om flymaskiner.

Sam146 er ikke noe særlig russisk: http://www.safran-aircraft-engines.com/commercial-engines/regional-jets/sam146/sam146
Mye annet vestlig av det tekniske også. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100
Stort sett satt sammen i Russland.
CityJet er kjempefonøyd med sine.

Vi får se når alle leverandører er evaluert. Kunne vært moro å sett evalueringsrapporten og analysefaktorer og vekting!
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det mest interessante ville vaere om vi kan fä anledning ä päpeke hvilke bias (hvem i) WF legger inn i fly-beskrivelsene for kosmetisk ä rasjonalisere det valg som er blitt gjort pä forhänd i favör av den typen som - uansett evalueringsrapporten - skal representere valgs-kommisjonens foretrekk ? Fordi flyvalg nemlig oftest gjöres underhendig av de eller den som utöver makt internt hvorved evaluerings-rapporten egentlig kun sikter ä fremheve nevnte gruppes eller individs tause bias ...


Tidlig ute med egg nogen i dag? [emoji38]
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Skal bli spennende å se hvordan WF får dette til med setekostnader .
Cityjet ,AirBaltic , og Braathen er vel litt benchmark i nærområdet og Cimber fikk det ikke til.
Noen stordrift fordel er lang frem , for å sette inn q400 ved snag fører med seg forsinkelser.
 
Back
Top