Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer"

Re: Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian

Ukultur?????

Min fulle sympati til stuerne som sliter reva av seg, spesiellt i høytidene, men det er ikke til å komme unna at endel bagasje blir behandlet i en helt annen grad enn de burde.

Når det gjelder A. Holm, så sybtes jeg han svarte godt på P4 npr han ble spurt om dette.
Lever du av å spille, og har fått levebrødet ditt ødelagt 1 gang, så skjønner jeg at du blir skeptisk.

Re: Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer "problemer"

I dag er ikke problemet like stort etterhvert som lasterommene i større grad er temperert og med trykk som passasjerkabinen, men -70°C og deretter kreftene som påføres under landing har ødelagt mye mer bagasje enn hva den mest ignorante stuer har fått til. På andreplass finner vi de nye moderne bagasjesorteringsanleggene. En del musikkinstrumenter, som gitarer er særlig utsatt, de har en konstruksjon som er i spenn og spesielt fra DC-9 eraen så var en gitar i 4'ern garantert knekt, det da selvom flightcasen som skulle beskytte denne var totalt fri for skrammer og attpåtil låst. Moderne caser er bedre og beskytter instrumentet i større grad. Ulempen med gitarer og andre strengeinstrumenter som f.eks. bratsj er at de er for store som håndbagasje, og skal normalt ikke ombord. For cello så har man muligheten til å kjøpe ekstra plass, siden instrumentet har en størrelse om er lett å sikre til setet. Kontrabass er helt håpløst siden mange flytyper (CRJ ol.) har ikke mulighet til å ta med så store instrumenter pga. den fysiske størrelsen.

Re: Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer"

Uansett er gitaren eller bassen, eller hva det nå er verdifullt nok, så får man heller kjøpe et ekstra sete.. :-D

Uansett er gitaren eller bassen, eller hva det nå er verdifullt nok, så får man heller kjøpe et ekstra sete.. :-D

Slikt koster €€€, og med unntak av de som virkelig har slått gjennom, er ikke akkurat musikere den yrkesgruppen som har mest å rutte med.

Jeg hadde en gang en gjeng engelsktalende menn som kom på gaten med hver sin gitar. Flyet (Widerøe) var fullt, og jeg stoppet mennene med gitarene og sa de måtte sendes. Og ville gi de hver sin DAA (delivery at Aircraft). Men de blånektet og fortalte at dette var dyrt utstyr. Jeg ga meg ikke, og sier at alle må holde seg til regelverket, og at om disse gitarene skulle inn, så ville det gå ut over mange andre. Vi ble aldri enige, disse gitargutta og meg.

Da jeg kom opp på kontoret etterpå, sa en kollega: "fy fader, vet du hvem jeg hadde på innsjekk ista eller? SLADE!"

Kan man ikke bare kjøpe et eget sete til denne verdifulle bagasjen da? Eller aksepterer ikke selskapene kofferter/kasser spent fast i setene?

Last edited:
Re: Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer "problemer"

I dag er ikke problemet like stort etterhvert som lasterommene i større grad er temperert og med trykk som passasjerkabinen, men -70°C og deretter kreftene som påføres under landing har ødelagt mye mer bagasje enn hva den mest ignorante stuer har fått til.

Hvilke krefter under landing er det du mener? De er minimale ift. kreftene som virker når du f.eks. lemper en koffert opp på båndet eller en vogn. Vi kan gjerne ta en test med g-måler.

Et morsomt "spin-off" fra H2XQR Series er dennes muligheter for monumentalt innredet Cabin Stowages (f.eks. i midten, bak KabinKino flatscreen, se her : http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=721659&postcount=10) med plass til 2 x Gitar-kofferter, til kunde-disposisjon v/reservering, enten "courtesy SAS" som Legacy Carrier eller mot Ancillary Extras hos NAX som LCC ? Uansett, en sänn Cabin Stowage er fullt verdt sine 25 cuft i klingende Kroner og Öre om anvendt til fordel for Product Differentiation ?

En annen ting som sterkt påvirker hvordan bagasje blir behandlet er om flyet som lastes/losses er utstyrt med sliding carpet. Et slikt "teppe" letter arbeidsbyrden til en stuer betraktelig og bagasjen lastes lett og "ubesværlig" til taket før en trykker på en knapp slik at teppet blir kjørt inn i lasterommet. UTEN et slikt hjelpemiddel trengs det ihvertfall 2 stuere i et lasterom, der den ene sitter i luka og tar imot bagasjen før den bokstavelig talt kastes inn til neste mann som igjen stuer/stabler bagasjen. Motsatt når bagasjen losses,,, der den som sitter innerst i lasterommet kaster bagasje til den som sitter ved luka...
Dessverre er det vel slik at mange flyselskaper etterhvert fjerner sliding carpet fra flya for å spare vekt og penger til vedlikehold. I Norge flyr SAS og DY med sliding carpet, mens f.eks KLM har fjerna det fra sine fly.

Slikt koster €€€, og med unntak av de som virkelig har slått gjennom, er ikke akkurat musikere den yrkesgruppen som har mest å rutte med.

Og derfor burde alle musikere reise med DY, der billetten kun koster 199,-. Og å kjøpe et ekstra sete til kr. 199,- for gitaren, eller en pikkolofløyte for den saks skyld, bør enhver musiker ha råd til. Uavhengig av om man har slått gjennom eller ikke.

Vidar

Tror ikke det er mange som legger opp turnelista etter lavpriskalenderen til Norwegian ...

Re: De kaster instrumentene våre rundt !

I harnisk over at de ikke får ta med instrumentene inn i kabinen, er vel en bedre overskrift om man leser artikkelen.

Re: De kaster instrumentene våre rundt !

Han forklarer at det finnes to alternativer for å være sikker på at instrumentet ikke blir kastet ned i en bagasjesjakt: Å kjøpe et sete til instrumentet, eller å sende det som spesialbagasje.

Ironisk nok er førstnevnte ofte billigere enn sistnevnte hos DY. Dessuten kun forbeholdt cellister :headbang

Er det slik at bagasjen bæres manuelt slik at man unngår sorteringsanlegget eller noe hvis den sendnes som spesialbagasje?
Jeg fikk i hvertfall klar beskjed fra SK på Værnes for noen år tilbake om at det "skal være pakket for å tåle alt" da jeg dristet meg til å spørre om de ikke kunne være litt forsiktige med instrumentet. :rolleyes:

Back