Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian
Ut i fra signalene som kommer ut, er dette en ganske sannsynlig utvikling for Widerøe, og egentlig et ganske logisk neste steg. Hvis selskapet vil vokse videre, må det inn på andre ruter enn anbudsrutene og utvalgte ruter hvor det idag brukes Q400, som ikke gir ønsket flytid eller fleksibilitet over visse reiselengder.
Det slår meg at det er ganske mange rutepar, både innlands og utenlands, hvor en regional jet ville fungert bra. C100 og C300 får så langt veldig gode tilbakemeldinger, og Embraer er godt testet i de fleste land i Europa.
Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.
Det overrasker egentlig mer at Norwegian ikke her har sett potensialet i en 'Norwegian Lite', et regionalt flyselskap som bedre kan betjene flere markeder i Norge og på tvers av Europa, hvor det ikke er økonomi i/god økonomi i å fly 738. Hadde man samtidig kjøpt Sukhoi fra Russland, ville man skaffet seg solid goodwill og mulighet til å skaffe seg rettigheter til overflyvninger på vei til Østen med interkontinentale ruter.
Jo før et etablert flyselskap utvikler ruter i Norge med en flytype som tillater mer fleksibilitet og større antall avganger, jo mindre er risikoen for at økonomien i etablerte selskaper slites ut med lavere pax enn nødvendig i for store fly, på viktige ruter som idag ikke forsvarer 3/4/5 daglige rutepar med 738 o.l., og hvis ingen av de store gjør det, ligger markedet klart for Widerøe, evt. Braathens Regional eller andre etablerte regionale flyselskap.
Jeg kan ikke tenke meg at Widerøe satser på jet, bare forde det er jet. Jeg tror også størrelsen er en faktor, Det er ikke vits i å kjøpe en ny flytype, for å opperere 3 fly, med noen få plasser mer en de har. Dermed vil jeg tro de skal opp på minst 120 seter.
Widerøe har i dag gode forbindelser til Bombarider, som i tilegg akkurat har begynt leveringen av en helt ny og effektiv flymodell, som i størrste utgave, vil kunne konkurere kostnadsmessig med 738. Jeg tror derfor de vil velge Cserien, men er ikke sikker på om det blir 100 eller 300. Viss det blir noe av da....
Ut i fra signalene som kommer ut, er dette en ganske sannsynlig utvikling for Widerøe, og egentlig et ganske logisk neste steg. Hvis selskapet vil vokse videre, må det inn på andre ruter enn anbudsrutene og utvalgte ruter hvor det idag brukes Q400, som ikke gir ønsket flytid eller fleksibilitet over visse reiselengder.
Det slår meg at det er ganske mange rutepar, både innlands og utenlands, hvor en regional jet ville fungert bra. C100 og C300 får så langt veldig gode tilbakemeldinger, og Embraer er godt testet i de fleste land i Europa.
Ruter som KSU-OSL, TRD-KRS, TRD-BGO/SVG ville kunne få et mye bedre tilbud med en mindre regional jet enn det de har idag med store maskiner som ikke kan flys ofte pga passasjergrunnlaget.
Det overrasker egentlig mer at Norwegian ikke her har sett potensialet i en 'Norwegian Lite', et regionalt flyselskap som bedre kan betjene flere markeder i Norge og på tvers av Europa, hvor det ikke er økonomi i/god økonomi i å fly 738. Hadde man samtidig kjøpt Sukhoi fra Russland, ville man skaffet seg solid goodwill og mulighet til å skaffe seg rettigheter til overflyvninger på vei til Østen med interkontinentale ruter.
Jo før et etablert flyselskap utvikler ruter i Norge med en flytype som tillater mer fleksibilitet og større antall avganger, jo mindre er risikoen for at økonomien i etablerte selskaper slites ut med lavere pax enn nødvendig i for store fly, på viktige ruter som idag ikke forsvarer 3/4/5 daglige rutepar med 738 o.l., og hvis ingen av de store gjør det, ligger markedet klart for Widerøe, evt. Braathens Regional eller andre etablerte regionale flyselskap.