Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Someone

Moderator
Medlem
Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

I følge en artikkel i DN (bak betalingsmur) som Nettavisen gjengir så vurderer Widerøe anskaffe mindre og billigere jetfly for og ta opp konkurransen innenriks som SAS og Norwegian på enkelte strekninger

Derimot er kostnadsbasen deres alt for høye akkurat nå for at dette skal være lønnsomt

http://m.nettavisen.no/nyheter/inne...p-kampen-mot-sas-og-norwegian/3423264221.html
Etter det Dagens Næringsliv kjenner til vurderes det å bestille inntil ti drivstoffgjerrige jetfly som skal brukes på innenriksruter med lavt trafikkgrunnlag, for eksempel fra Oslo til Haugesund, Molde eller Kristiansund. SAS og Norwegian trafikkerer i dag slike ruter med større jetfly.

Jeg er riktignok litt usikker på hvor seriøst man skal ta det og om det er endel av forhandlingene med pilotene
 
Re: Widerøe vurderer jetfly forming konkurrere mot SAS og Norwegian

Leste saken i adressa, står mye det samme som på nettavisen. Skal bli spennende å se hvor reelt dette er, men det er helt klart en "nisje" der, men alt koker ned til kostnader..

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Høres ut som planer på villspor...:old Cimber goes jet frisk i minne

WF har et unikt feedernettverk som gjør sammenligning med Cimbercaset mindre relevant. Men som nevnt i saken, crewcost må ned først før de kan vurdere dette.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly forming konkurrere mot SAS og Norwegian

Spennende med jet for Widerøe.
Man tenker jo først kortbane, men det blir kanskje 2 forskjellige divisjoner, kort og turboprop og jet på "vanlige" flyplasser, BOO, TRD, OSL, og slikt.
Lurer på om C Jet er i bildet. Heier litt på den, hyper moderne og er vel laget med snø og is i bakhodet.
Har hatt mange klappseter på Widerøe i coclpiten og håper på god fremtid der, super hyggelige folk i det selskapet.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly forming konkurrere mot SAS og Norwegian

Au da... Ser man til USA hvor "commuterselskap" som ACA og ExpressJet begge ville begynne å konkurrere med de selskapen man tidligere feedet så gikk jo ikke det så bra. Nå kan ikke alt sammenlignes med disse - men jeg er ikke sikker på at dete er veien å gå for et selvstendig Widerøe. Nå blir det konkurranse for Widerøe i alle bauger og aknter - fra FlyViking/DAT i den ene enden til SAS og Norwegian i den andre.

Men! Om de blir en operatør av mindre jetfly i samarbeid med SAS så akn jo dette bli et ben å stå på...
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly?

Kostnader kan med fordel jaktes i andre divisjoner også. Eksempelvis administrativt overhead.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Førstetanken min er at kortbane og regional nå vil splittes i separate selskaper. Gode, gamle WF på kortbane og TorgAir med RJ og muligens DHC8-Q400. Spennende tider, spennende tider.
 
Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Kostnader kan med fordel jaktes i andre divisjoner også. Eksempelvis administrativt overhead.



Muligens derfor de tilsynelatende splittet opp selskapet i endel nye AS'er, som jeg ikke tror var der tidligere?

72bfc7585014487f17ca52e8509a32e6.jpg
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Kan jo bli fint med CS100 på rutene ut fra Torp, å erstatte Q400 med CS100 kan gi en myk start som ikke innebærer altfor stor risiko...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly forming konkurrere mot SAS og Norwegian

Førstetanken min var: 'AAAH HVA HAR DISSE FØLKA RØYKA NÅ????' Men etter å ha tenkt meg litt om så tror jeg nok at det er et visst marked for dette, og at det med rette kostnadsbasen kan være muligheter. Det er en del ruter som dette bør kunne fungere på, og ikke nødvendigvis bare innenlands.

Men det er ikke bare lavere pilotlønninger vi trenger.




DISCLAIMER: Dette er mine egne priivate tanker. MEGET private.

Om dette er lurt eller ikkje, får andre synse om. Eg er forveten :). Så kva er det som gjere at ein ikkje kan sette i gang dette med "kostnadsbasen" ein har no? Har fått inntrykket av at lønsnivået i WF er bra med den flyparken som er no. Kva er den store skilnaden på å flyge C-series vs. Q-400 frå til dømes TRF (og andre tynne stadar)? Greitt at ein må kunne selje dei 30-40 ekstra seta i ein C-series vs. Q-400, men då skal ein vel også få inn meir pengar? Eller er jet så frykteleg mykje dyrare å drifte?

Eller er det slik at "Oi! Propellen min har fleire blad enn propellen din, og så står den inni ein rund dings under vinga og lagar litt meir suselyd!" og på magisk vis skal lønna gangast med x > 1?.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Står ikke WF litt i fare for å bli dritten i midten. Hvor Dat/flyviking osv angriper kjerneområdet, mens SAS/DY har det mest lønnsomme området. I såfall tror jeg det kan være lurt å få flere bein å stå på. Det bør både være ruter til utlandet og internt som WF bør kunne dekke uten å irritere SAS for mye. For de er vel avhengige av et godt samarbeid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Kan jo bli fint med CS100 på rutene ut fra Torp, å erstatte Q400 med CS100 kan gi en myk start som ikke innebærer altfor stor risiko...

Noen som har en sammenlikning på innkjøp og f eks 5 års vedlikehold mellom
CS100 og Superjet 100?
Kan være russeren er vesentlig billigere?
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

De har kanskje sett at det er behov for en tredje aktør på norsk innenriks.

Og så er det vel også litt taktikk i forhandling med de ansatte.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Mht. kostnadsbase, så bør man vel holde seg på 100 eller færre seter dersom man skal "erstatte" Q400, med tanke på at sete nr. 101 medbringer krav om et tredje medlem av kabinbesettningen? Men absolutt spennende dersom WF nå tenker å forsøke på litt ekspansjon.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Det jeg ikke helt forstår her er det reelle behovet for jetfly. Det vil selvsagt åpne endel muligheter, spesielt mot utlandet, men flere av de rutene nevnt her er jo ruter av en slik lengde man fint kunne bruke Q400
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Slik som det blir uttalt i hangar.no så ønsker Widerøe å satse litt på charter og delvis wet-lease, Rosenborg for eksempel har satt seg som prinsipp å ¨bruke¨ WF så langt det lar seg gjøre, hvis WFskaffer segCS100vil de nok bli svært attraktive maskiner... Man kan jo ramse opp diverse charterflyvninger Widerøe har fløyet ned Europa ...
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Å basere større deler av driften på å fly norske fotballlag ut i Europa må vel kunne karakteriseres som risikosport i disse dager?
Men spøk til side, så er det sikkert muligheter, men har vanskelig for å se at WF crew er så hypp på å fly jet at de vil svelge altfor store kameler i forhandlingene.
 
Re: Widerøe vurderer jetfly for å kunne konkurrere mot SAS og Norwegian

Å basere større deler av driften på å fly norske fotballlag ut i Europa må vel kunne karakteriseres som risikosport i disse dager?
Men spøk til side, så er det sikkert muligheter, men har vanskelig for å se at WF crew er så hypp på å fly jet at de vil svelge altfor store kameler i forhandlingene.

Men kva er det dei kamelane er? Kva er den store skilnaden på stort propellfly og "lite" jetfly?
 
Back
Top