Lowandslow
ScanFlyer Blue
Re: Widerøe skal kjøpe fly
Så da foreslår du å legge ned disse plassene slik at alle må kjøre til trd eller boo?
Så da foreslår du å legge ned disse plassene slik at alle må kjøre til trd eller boo?
Du leste sikkert ikke godt nok den posten som ble postet idag du da...
Er det ikke Widerøe som nå holder på med å begynne bruken av det nye systemet som gjør at de kan lande med millimeters nøyaktighet i den tykkeste tåka? Å det vil gjøre at for eksempel fly fra Røros, Sogndal, Mosjøen... osv. kan ta av i motsetting til storflyplassene som for eksempel BGO, TRD og OSL som veldig ofte sliter med tykk tåke... å der flyver man med storfly som ikke har WF sine systemer... og som igjen gjør at WF og sine ''fyrstikkesker'' dash8 -1/200 kan lette, mens SAS og NAX sien B737 må stå på bakken...
Ehhh...hæ? Hvilket system?
Min konklusjon blir at du tør ikke å STOLE på at du kommer avgårde, derfor kjører du bil til BOO eller TRD. Dette burde ikke være nødvendig! !
“Clearly the 60-90 seat market is the sweet spot for turboprops. We are reasonably certain that a combination of industry entrants and ATR’s move to the 90-seat market will tip Bombardier’s hand. Indeed, just as this company has upset the Airbus/Boeing duopoly with its CSeries, it would be incredibly myopic not to expect the same moves developing below its own Q400.”
Istedet for å diskuterer flyfrustrasjoner på Røssvoll velger jeg å grave litt videre
Artikkelen nedenfor mener at 50-seters jetfly er noe som vil forsvinne, og at dette vil gi muligheter for nye turboprop-varianter.
Det spekuleres spesielt i at Bombardier vil ha muligheten til å utvikle en ny turboprop i segmentet 60-90 seter. Så kan vi andre spekulere på om et slikt fly vil ha STOL-egenskaper eller ikke.
http://centreforaviation.com/analysis/more-turboprops-coming-to-the-market---maybe-30634
Kunne helikoptre utgjort et brukbart alternativ for de av stedene der rullebanen er for kort for moderne generasjon fly?
Pr nå er det ingen flytyper i produksjon som kan erstatte kortbaneflåten til Widerøe. Det mest rimelige alternativet vil være å få Bombardier til å begynne å produsere -200 utgaven igjen. Det gjør de sikkert om prisen er riktig for dem og de ellers har kapasitet. Skal de lage en NG utgave er det mye som må sertifiseres på nytt, noe som vil bli kostbart. Dette er en nisje i markedet hvor Widerøe og en håndfull andre aktører globalt har behov for akkurat disse spesifikasjonene hva gjelder kortbane. Eneste reelle konkurrent i dag vil være om ATR-42 lages i en modifisert utgave tilpasset kortbane.
Ja, vil si at regulariteten er dårlig, når små lokale tåkebyger kan lamme trafikken et døgn!
Hadde en (for meg) viktig tur fra lokal flyplass 21.10. Hele ettermiddagen den 20.10. ble flyene omdirigert til annen flyplass. Vil du si at det er "God regularitet"??
Vurderte bil til nærmeste regionale flyplass, men det viste seg at tåka lettet akkurat nok til at jeg kom meg avgårde på min flight neste dag.
Da kan man kanskje kalle det flaks, eller kanskje heller dumskap (av meg), som ikke satte meg i bilen, og kjørte 25 mil for å være sikker på å nå korresponderende fly?
Slik opplever vi "blant de beste i Europa om man ser på statistikk".
Capiche?
Fløy ikke Coastair i sin tid med ATR-42 til FRO?
Florø er 1300m. Der er det Brann- og Havaritjenesten som setter begrensningen.
Iflg Wikipedia overtok Coast i 2000, samtidig med at forlengelsen sto ferdig.